ש"ס תשלב בצמרת הרשימה מועמד חובש כיפה סרוגה

הבחירות לראשות ומועצת העיר הולכות ומתקרבות, ואנו ממשיכים להגיש לציבור הקוראים פרופיל על המפלגות המובילות בעיר הנמל
שלט עיריית אשדוד

השבוע העלנו לשולחן הניתוחים את המפלגה הספרדית ש"ס, שעברה בקדנציה האחרונה מהפכה של ממש. המספרים המדויקים, הקהל החילוני והמסורתי, הסערה שגרמה לשינוי, וגם הפנים החדשות והמפתיעות בהחלט, שצפויות להיכנס למועצת העיר. שבוע לאחר הכתבה הראשונה בסדרת הכתבות שאנו עורכים, בה ניתחנו את אופייה של מפלגת "יהדות התורה והשבת" בעיר, והתגובות הרבות שהגיעו למערכת, גרמו לנו לעסוק גם השבוע במפלגה חרדית-דתית נוספת הנמצאת במועצת העיר, והפכה עם השנים לאחת הסיעות הגדולות והמשפיעות במועצה. מפלגת ש"ס החרדית-ספרדית, הנחשבת למתונה מאוד לעומת "יהדות התורה", מאחדת בתוכה קהל מסורתי וחילוני רב, המשתווה לקהל החרדי הספרדי בגודלו.

למפלגת ש"ס אשדוד הצביעו בבחירות האחרונות  11,940 מבעלי זכות ההצבעה בעיר אשדוד, והיא הייתה המפלגה הגדולה ביותר בעיר מבחינת כמות המצביעים, כאשר במספר המנדטים היא שווה למפלגת "יהדות התורה" ו"אשדוד ביחד" של שמעון כצנלסון, עם ארבעה נציגים במועצת העיר. לש"ס קהל מצביעים מגוון, וחוץ מחרדים למפלגה מצביעים גם מסורתיים ואפילו חילונים, בשונה ממפלגת "יהדות התורה" לה קהל קבוע, ולכן הסיכויים שלה להשתנות לטובה או לרעה גדולים בהחלט, ועדיין מוקדם לקבוע מה יהיה כוחה בבחירות הקרובות.
בשונה מהמפלגה החרדית-אשכנזית, שם המבנה הוא ע"פ גודל החסידות ששולחת נציג למועצה, בש"ס ישנו רק אדם אחד שקובע את סדר המועמדים ושמותיהם, והוא היושב ראש הארצי של המפלגה ושר הפנים אריה דרעי, שמתייעץ עם מנהיג המפלגה נשיא מועצת החכמים של ש"ס חכם שלום הכהן, שהחליף את גאון הדור הרב עובדיה יוסף זצ"ל. יחד השניים מעמידים את נציגי הרשימה למועצת העיר, ואף קובעים במי תתמוך המפלגה לראשות העיר.

ארבעת חברי מועצת העיר של ש"ס הם עמרם כנפו, אבי אמסלם ממלא מקום ראש העיר וממונה המרכז למורשת ומחזיק תיק הרווחה בעירייה, חיים אמסילי ממונה על החינוך התורני-ספרדי, ועו"ד מאיר בן סימון ממונה הרשות למאבק בסמים ובאלימות. ש"ס אשדוד עברה בחמש השנים האחרונות מהפכה של ממש, שכן בקדנציה הנוכחית הוחלפה הרשימה כליל, למעט היו"ר עמרם כנפו, שלפני מספר חודשים עזב את תפקידו כמ"מ ראש העיר בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו, ובהנהגת המפלגה החליטו כי הוא לא ישובץ בבחירות הבאות ברשימת המפלגה. את מקומו תפס אבי אמסלם, שבארבע וחצי שנות כהונתו כחבר מועצה הצליח להשפיע על קהל הבוחרים של ש"ס, עם פעילות ענפה תחת "המרכז למורשת", שעסקה בעיקר בתרבות תורנית, וזה לא הפתיע איש כשאמסלם קיבל את המושכות להנהגת המפלגה בעיר, והוא ימשיך לכהן כיו"ר המפלגה גם לאחר הבחירות הקרובות.

למעט אמסלם, מי שהבטיח את מקומו ברשימה הוא חיים אמסילי, נציגו של האדמו"ר רבי יקותיאל אבוחצירא, נכדו של הבבא סאלי המתגורר באשדוד ולו חסידות גדולה ברובע ה'. אמסילי משמש במקביל לתפקידו במועצת העיר גם כיועצו של שר הדתות דוד אזולאי. חבר המועצה הנוסף שמכהן כעת, ואם לא יהיו הפתעות מיוחדות הוא ימשיך לקדנציה נוספת, הוא עו"ד מאיר בן סימון שהגיע למפלגה לאחר מספר שנות עשייה במועצה הדתית, וכיום נחשב לעורך דין מצליח באשדוד. חוץ מהשלושה האלה בש"ס מצפים לפנים חדשות שירעננו את שורות המפלגה באנשי עשייה כלשונם, והשם הבולט ביותר הוא ברוך נאמן, תושב העיר בשנות החמישים לחייו שבמשך שנים ארוכות מבצע פעילות ציבורית לחיזוק צעירים ברשת "מעיין החינוך התורני" של ש"ס.

גורם בכיר במפלגה טוען שלמרות שממלא מקום ראש העיר אבי אמסלם, יחסית "טרי" בתפקידו, הוא הצליח להשתלט על המפלגה וכל הפעילים הרבים שלה מאוחדים תחתיו, דבר שלא קרה בסוף תקופת כהונתו של עמרם כנפו.

"מפלגת ש"ס באשדוד מורכבת מפעילים רבים בכל אזורי העיר, מאברכים חרדים דרך דתיים וחובשי כיפות סרוגות ועד חילונים מזרחיים. ש"ס זו מורשת בעיר, והפשטות של אבי אמסלם והדרך בה הוא מקבל כל אחד ומקיים קבלת קהל סדירה בבניין העירייה, גורמת לו לחזק את כוחו בתוך המפלגה ובחוץ", אמר אחד מבעלי התפקידים הבכירים במפלגה.

בבחירות הקרובות במפלגת ש"ס מקווים להגדיל את כוחם, בעקבות ההחלטה המתגבשת של  מפלגת "קול הלב", שלא להתמודד בבחירות הקרובות (קיבלו 2 מנדטים בבחירות האחרונות). קהל המצביעים של "קול הלב" דומה מאוד לזה של ש"ס, והיו"ר שלה מהבחירות האחרונות היה יו"ר ועד העובדים לשעבר של נמל אשדוד אבינועם שושן, שהחליט לפרוש מהחיים הפוליטיים ולחזור לעבודתו. יחד עם זאת, מפלגת "קול הלב" רצה בבחירות האחרונות בשל ההתנגדות בציבור הספרדי ליו"ר עמרם כנפו, ולאחר שהוחלט כי אבי אמסלם הוא זה שיכהן כיו"ר מטעם ש"ס, יש סיכוי לאיחוד כוחות.

מפלגה נוספת שנגסה מש"ס קולות בבחירות האחרונות, ועושה רושם שלא תרוץ שוב, היא מפלגת "אשדוד אחת", בראשותו של צחי אבו, שכבר הספיק לפרוש מהחיים הפוליטיים. לאבו הצביעו מאות חרדים בעקבות התמיכה שקיבל מהרב יאשיהו פינטו, ובעקבות כך שהמפלגה צפויה שלא להמשיך בפעילות פוליטית, מי שיכולה ליהנות מההפקר היא מפלגת ש"ס. בש"ס ממהרים להוציא את המחשבונים ולעשות חשבון… חישוב מהיר של הקולות הדתיים במפלגת "קול הלב" ומפלגת "אשדוד אחת", מעלה את האפשרות שלמפלגת ש"ס יש אופציה להגדיל את כוחה עד כדי 15,500 קולות ולהגיע לחמישה-שישה מנדטים, אך במפלגה יודעים שלא כל הקולות הם בטוחים וחברי המועצה שלה טוענים שהשאיפה היא להגיע ל-14,000 קולות ובכך להכניס לפחות מנדט אחד נוסף.
ש"ס הארצית מחשיבה את העיר אשדוד כמעוז מנצח, שכן בבחירות 2013 לכנסת, המפלגה הצליחה להביא יותר מ-20,000 קולות מהעיר. בבחירות 2015 לכנסת המספר ירד ביותר מרבע, אך חברי הכנסת של המפלגה טוענים שמאז כניסתו לתפקיד של אבי אמסלם והפעילות התרבותית של "המרכז למורשת" שבראשותו, עבור תושבי העיר המסורתיים מהרובעים הוותיקים ועד לרובעים החדשים, תחזיר חלק מהמצביעים הביתה.

אחד מחברי הכנסת של המפלגה אמר לנו השבע: "תחשוב לבד שאם בבחירות האחרונות הצלחנו יחד עם עמרם כנפו, שהיה כבר אז תחת חקירות והאשמות כבדות בתקשורת, להגיע לכמעט 12,000 קולות, בטח ובטח שהשורות במפלגה נוקו מכל רבב והכוחות החדשים מרבים בעשייה, יחד עם סגירתם של המפלגות שהתחרו בנו, נוכל להיות ההפתעה המרשימה ביותר של בחירות 2018".
גורם בכיר בש"ס הפתיע אותנו שטען כי במפלגה מעוניינים לצרף אישיות ציבורית שונה ממה שהורגלנו ואמר: "קהל הבוחרים של ש"ס הוא מסורתי ברובו. המפלגה היא לא חרדית קיצונית, ותמיד שיהדות התורה ביקשה להקצין, אנחנו דאגנו למתן. בבחירות הקרובות ש"ס תעמיד רשימה ספרדית ראויה, ובתוכה אף יהיו אנשים דתיים ולאו דווקא חרדים, כאשר לפחות אחד יהיה חובש כיפה סרוגה, זאת במטרה להראות לציבור את אופייה של המפלגה, שדרכה לא השתנה עוד מהימים בהם הוקמה ע"י מרן הרב עובדיה יוסף".

שאלה מעניינת נוספת – במי יתמכו בבחירות לראשות העיר? בבחירות האחרונות ובאלה שקדמו להן, ש"ס בחרה להמר על הסוס הנכון ולתמוך בראש העיר המכהן ד"ר יחיאל לסרי, להם הרבה במשותף (חובש כיפה, מזרחי), ואף ניהלו יחד איתו את הקואליציה. לעת עתה לא ברור במי המפלגה תתמוך לראשות העיר, וכמו מקבילתה האשכנזית "יהדות התורה", היא תחכה עד סמוך למועד הבחירות לפני שתתקבל החלטה סופית.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך