41% מבני הנוער באשדוד לקחו ריטלין ללא מרשם

בני הנוער מאשדוד והדרום מצויים במקום השני בארץ, כאשר רק בני הנוער מאזור ירושלים, מקדימים אותם בנטילת כדורי ריטלין ללא מרשם. לפני מספר שבועות עיתון "המגזין" פרסם כתבה מקיפה על סחר בכדורי ריטלין בבתי הספר התיכוניים בעיר
41% מבני הנוער באשדוד לקחו ריטלין ללא מרשם

שימו לב לנתון המדאיג הבא: 41% מבני הנוער באשדוד והדרום לקחו ריטלין ללא מרשם, כך עולה מסקר של אתר "גול בגרויות", המספק שעורי וידאו לקראת מבחני הבגרות, שנעשה באמצעות מכון המחקר רפי סמית בקרב מדגם של בני נוער.
הנתון הדרמטי ממקם את בני הנוער באשדוד ובדרום במקום השני בדירוג הכלל ארצי, מיד אחרי בני הנוער בירושלים, שם 59% מבני הנוער לקחו ריטלין ללא מרשם. במקום השלישי נמצאים בני הנוער בחיפה והצפון, שם 26% מבני הנוער לקחו ריטלין ללא מרשם. במקום הרביעי בני הנוער מת"א עם 22%, ובמקום האחרון בני הנוער מאזור השרון עם 21%.

22% מבני הנוער בדרום מוכנים יהיו להתנסות בריטלין ללא מרשם, זאת מתוך בני הנוער שלא עשו כך עד היום. לצורך ההשוואה, 26% מבני הנוער בירושלים, 17% מבני הנוער בת"א, 24% מבני הנוער בחיפה ו11% מבני הנוער בשרון ענו תשובה דומה.
לדברי יוחאי טוויג, מנכ"ל "גול בגרויות", מדובר בתופעה מדאיגה: "ריטלין הינו תרופה שמותרת לשימוש רק באמצעות מרשם רפואי, מדובר בתופעה נפוצה ולצערנו הקלות להשגת הכדור בלתי נסבלת. חשוב לציין שמה שנראה כקיצור דרך אינו הדרך נכונה להגיע להישגים כי אם עבודה מאומצת ותרגול של חומר הלימוד".

כזכור, לפני מספר שבועות עיתון "המגזין" פרסם תחקיר מקיף על תופעת הסחר בכדורי ריטלין. עם תחילת עונת בגרויות החורף, משגשגת תעשיית הסחר הפיראטי בכדורי ריטלין, שמסייעים לתלמידים רבים להגיע לבחינות הכי חשובות בריכוז מלא, וכפועל יוצא משפרים את הישגיהם בעשרות אחוזים בזכות כדור הפלא. למערכת עיתון "המגזין" הגיעו מספר עדויות, בעיקר במקיף ט' ברובע י"ב, על מכירה של כדורי ריטלין במחיר ממוצע של 80 שקל לכדור. "לא מדובר כאן בסחר בסמים ולא ברור אם בכלל מדובר בעבירה פלילית, אבל מאחר ורופא משפחה לא נותן מרשם לריטלין, אלא רק רופא מומחה (נוירולוג או פסיכיאטר), אז יש מלחמה על כל כדור. יש ילדים ששותים ריטלין כאילו מדובר באקמול", אמר תלמיד במקיף ט' שמכיר לפחות 4 תלמידים שקונים ריטלין על בסיס קבוע, לפני מבחנים או שיעורים חשובים.

סביב כדורי הריטלין יש כאמור תופעה של סחר, ממש כמו בסמים. בחלק מהמקיפים כולם כבר יודעים מי מוכר ריטלין, והביקוש הוא גדול מאוד, מאחר והתלמיד מקבל בכל חודש מינון מדויק לחודש שלם. התלמיד עצמו "מוותר" על הריטלין לטובת מכירת הכדורים, והמחיר הממוצע של כדור עומד כאמור על 80 שקל.
יש תלמידים שממש לא אוהבים את תופעת הסחר בכדורי ריטלין, ואחת מהן אמרה לנו: "אני מכירה את התופעה המזעזעת הזו של בני נוער שיש להם אבחון, שמחלקים לחברים שלהם את התרופה מבלי שאלו מבינים שזה סם, שיש לו תופעות לוואי ושהוא מסוכן. כדאי קצת שנרחיב את ידיעותינו בנושא. אמפטמינים זה לא משחק ילדים. החומר הפעיל בריטלין הוא אחד מסמי המסיבות הכי נפוצים בארה"ב. צריך להבין שהתרופה הזו היא חומר כימי, שעלול להיות גם מאוד מאוד מסוכן, בעיקר למי שלא מבין בזה, לא צריך את זה, לוקח איזה מינון שבא לו בלי מרשם. זה ממש סחר בסמים".

אמא לאחד התלמידים במקיף ט' אמרה לנו בקול דואג: "זה הרי ידוע ולא מהיום שאלפי סטודנטים ותלמידים משתמשים בזה גם כשאינם צריכים לקחת את זה. הזילות יד בעניין, היד הקלה על ההדק גם מצד המורים של 'תנו לו ריטלין או אולי תקחו אותו למומחה…', לא פעם ולא פעמיים שמעתי את זה ממורים. שמישהו ישים לזה סוף. ריטלין לא מתאים לכל אחד ולא יכול לבוא לבד, בלי ליווי פסיכולוגי".

על-פי חוק אין לקחת ריטלין ללא מרשם רופא או פיקוח רפואי. בנוסף, חל איסור לסחור בריטלין, אלא בבתי מרקחת בלבד ובהצגת מרשם מתאים. בבתי המרקחת עצמם, על-פי הנחיות משרד הבריאות, ממוקמת התרופה בפינה שמורה. ריטלין, שכידוע מיועד להקל על הסובלים מבעיות קשב וריכוז, ניתן במינון מסוים, בהתאם לשורה של מבדקים אותם עובר המועמד לקבלת הכדור. בפועל, הסחר בריטלין בקרב בני נוער וכן סטודנטים, הפך לחלק בלתי נפרד מהתמודדות עם עומסים של מבחנים, ללא כל פיקוח רפואי ולעיתים קרובות מדי עם כדורים בהם חומרים פעילים במינון גבוה מדי, מינון הנקבע על-פי משקלו וגילו של המטופל. "הבעיה העיקרית", כך טוענים גורמים במשרד הבריאות, "שנטילת ריטלין למי שאינו צריך להשתמש בתרופה, במרבית המקרים כלל לא תסייע ובמקרים מסוימים עלולה גם לגרום לנזק". ברשימת תופעות הלוואי: עצבנות, דיכאון, נדודי שינה, עיכוב גדילה, איבוד תיאבון, ובמקרים קיצונים אף למוות. כשכדורי הריטלין מותאמים למשתמשים על-ידי רופא ובפיקוחו, הסיכונים קטנים משמעותית.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך