בחירות 2018 עוד 181 ימים צועדים לקלפי

הבחירות לראשות ומועצת העיר הולכות ומתקרבות, ועיתון "המגזין" החליט להגיש לציבור הקוראים סדרת כתבות, המסקרות בפרופיל מיוחד את הנעשה במפלגות המכהנות במועצת העיר. ראשונה נבחרה המפלגה החרדית-חסידית
בחירות 2018 עוד 181 ימים צועדים לקלפי

"יהדות התורה" צפויה לקבל גם בבחירות הקרובות 4 מנדטים, ולתמוך בראש העיר ד"ר יחיאל לסרי
בעוד קצת יותר מחצי שנה יערכו הבחירות לרשויות המקומיות, כאשר גם בעיר שלנו רבים מהתושבים יגיעו לקלפיות, על מנת לממש את זכות ההצבעה הדמוקרטית שלהם, במטרה לשפר את איכות חייהם ולהצביע למועמד ולמפלגה שמייצגת אותם במועצת העיר. בשל הקרבה למועד הבחירות, החלטנו בעיתון "המגזין", יחד עם האתר המוביל בעיר "אשדוד אונליין", לנתח מדי שבוע את אחת המפלגות הקיימות במועצת העיר, ולהביא לציבור את הנתונים המדויקים על פעילותה, מצביעיה ועתידה במועצת העיר, כאשר ראשונה נבחרה המפלגה החסידית "יהדות התורה והשבת".

מפלגת "יהדות התורה" באשדוד זכתה בבחירות שהתקיימו לפני עשור בשנת 2003 בשלושה מושבים במועצת העיר. בבחירות האחרונות היא גדלה במושב אחד לאחר ש-11,319 מבעלי זכות ההצבעה תושבי העיר הצביעו לה, והיא נבחרה להיות אחת משלוש המפלגות הגדולות במועצת עיר שמחזיקות בארבעה מנדטים, יחד עם מפלגת ש"ס ומפלגת "אשדוד ביחד" של שמעון כצנלסון.
הרכב המפלגה ברשות המקומית – שלושת חברי המועצה שנכנסו לפני כעשור מטעמה של מפלגת "יהדות התורה והשבת" למועצת העיר הם היו"ר מרדכי ליברמן (סגן ראש העיר), וחברי המועצה אפרים וובר ויעקב טסלר, שהמשיכו גם בקדנציה האחרונה לכהן כחברי מועצה מטעם המפלגה. אליהם התווסף לראשונה חבר נוסף ורביעי ברשימה, עזרא שור.

הרכב רשימת המפלגה מעיד על גודל החסידויות המאוגדות ברשימת "יהדות התורה", ובכדי להבין זאת עלינו לחזור מספר שבועות אחורה, לכתבת הפרופיל על הרובע החרדי בעיר, שפורסמה כאן בעיתון "המגזין", שם פירטנו על יחסי הכוחות ברחוב החרדי-חסידי באשדוד. בעיר שלנו מתגוררים חסידים רבים, חלקם נמנים על החסידויות הגדולות וחלקם על החסידויות הקטנות וישנם עשרות כאלה. החסידות הגדולה ביותר בעיר היא חסידות גור (הנחשבת גם לגדולה ביותר בארץ), כאשר באשדוד מתגוררים לא פחות מ-2340 משפחות המשתייכות לחסידות גור, כך ע"פ פרסום שנעשה לאחרונה באתר החרדי "בחדרי חרדים".

אחרי חסידות גור נמצאת חסידות בעלזא, ולאחריה חסידות ויז'ניץ, כשבסוף הרשימה נמצאות מספר חסידויות קטנות בהם פיטסבורג לה חבר מועצה בעיר. חברי המועצה מטעם "יהדות התורה", הנבחרים לייצג את הציבור שלהם במועצת העיר, נבחרים בדרך כלל על פי כמות החסידים שיש לחסידות. יוצא איפה שחסידות גור זוכה במקום הראשון, בעלזא בשני וכן הלאה.

הציבור החרדי מונה פלגים ותתי פלגים, באשדוד מייצגת מפלגת "יהדות התורה" רק את החרדים החסידים יוצאי עדות אשכנז המשתייכים לקהילות שונות במגזר החרדי, בשונה מהמפלגה הארצית שמחולקת לשתי מפלגות, דגל התורה (ליטאים) ואגודת ישראל (חסידים). בשל גידולם הטבעי באוכלוסייה (ובעקבות הסיכוי לכך שמועצת העיר תגדל בשני מקומות נוספים מ-27 כיום ל-29 בקדנציה הבאה בשל כך שהעיר אשדוד חצתה את רף הרבע מיליון תושבים), צפויה המפלגה לשמור על ארבעת המנדטים שלה ולבסס את מעמדה במועצת העיר. גורם בכיר ב"יהדות התורה" טוען כי המפלגה תחצה את רף 12,500 והמצביעים בבחירות הקרובות.

ימשיכו לתמוך בד"ר לסרי
מאז שנת 2008, בזמן שהחליט להתמודד על ראשות העיר ועד היום, זכה ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, לתמיכתם של החרדים החסידים, וכך גם צפוי להיות בבחירות הקרובות שיתקיימו בחודש אוקטובר הקרוב. גורם בכיר במפלגה ציין כי "אנחנו רואים בד"ר לסרי שחובש כיפה ומבין את ערכי היהדות, כאדם מאחד, כאחד שמבין את כל האוכלוסיות בעיר ובעל ניסיון עשיר בפוליטיקה, שלא ייתן ידו לפילוג ושנאה בקרב המגזרים השונים בעיר. הציבור חייב להבין עד כמה זה חשוב לאופייה של העיר אשדוד, לשמור על הרוחות רגועים בעיר ולא להביא למלחמת אחים, בשונה מכל המועמדים האחרים באשדוד שעד היום התבטאו בשנאה כלפי החרדים ועתידים להפוך את העיר למפולגת ושסועה".

מרדכי ליברמן משמש יושב ראש מפלגת "יהדות התורה והשבת" בעיר מזה כ-15 שנים, הוא נכנס למועצת העיר בשנת 2003 בזמן שראש העיר היה צבי צילקר, כאשר כבר אז חסידות גור ביססה את מעמדה בעיר. בקדנציה האחרונה הוא מכהן כסגן ראש העיר וממונה על התרבות התורנית, וכן יו"ר ועדת מכרזי כח אדם. ליברמן, נציג חסידות גור, עמד לאחרונה בעין הסערה סביב סוגיית השבת, וכפי שחשף עיתון "המגזין" לפני מספר חודשים, המאבק התחיל ע"י גורמי אופוזיציה בחסידות גור, בטענה שאינם מרוצים מתפקודו, ובניסיון להדיחו מתפקידו לקראת הבחירות הבאות (מאבק שלא כ"כ הצליח). ליברמן נחשב למקורב מאוד ליושב ראש מפלגת "יהדות התורה" הארצית סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, שסבל אף הוא לאחרונה מגורמי האופוזיציה בחסידות שלו, שגרמו בדרך עקיפה של לחצים על ביתו של האדמו"ר מגור להדחתו מתפקיד שר הבריאות בממשלת נתניהו.

אפרים וובר מכהן כחבר מועצה ומספר שתיים מטעם המפלגה מזה כעשרים שנה, לאחר שנבחר לראשונה בשנת 1998 (הוותיק ביותר מבין חברי המפלגה). בקדנציה האחרונה הוא מכהן כממונה על החינוך החרדי ויו"ר ועדת הכספים של העירייה. הוא נמנה על חסידות בעלזא בעיר ומוותיקי החרדים החסידים בעיר. וובר נחשב למקורב מאוד לאדמו"ר מבעלזא ולנציגו בכנסת של ח"כ ישראל אייכלר, כאשר חוץ מפעילותו בבניין העירייה, הוא מנהל ביד רמה את אחד מבתי הספר היסודיים הגדולים של המגזר החרדי בעיר הנקרא "ביה"ס מחזיקי הדת", המשתייך לחסידות בעלזא ובתוכו 27 כיתות לימוד. כמו היושב ראש, גם מעמדו של טסלר יציב במועצת העיר אשדוד והוא צפוי להמשיך לקדנציה חמישית במועצת העיר, בעיקר בגלל שבדרג הגבוה מרוצים מתפקודו הציבורי, זאת למרות קולות של צעירים מהחסידות הקוראים לקברניטי המפלגה לרענן את השורות בנציג צעיר יותר, צעד שלא עושים בד"כ במפלגת "יהדות התורה".

יעקב טסלר מכהן כחבר מועצת העיר אשדוד ומספר 3 מטעם "יהדות התורה" מאז שנת 2008. בקדנציה האחרונה מונה לממונה על אגף האחזקה והפיקוח העירוני בעיר, וכן כחבר בוועדות השונות של העירייה. טסלר נחשב למקורב מאוד לאדמו"ר מויז'ניץ (חסידות עליה הוא נמנה), והוא נחשב לשם החם ביותר בחסידות והמועמד שלה להיכנס לכנסת כבר בקדנציה הבאה, ולהחליף את ח"כ מנחם אליעזר מוזס כנציג החסידות. חוץ מתפקידו במועצת העיר, טסלר מכהן כיועצו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ושמו התפרסם לפני כשנתיים בכל כלי התקשורת בארץ, לאחר שאזרח שהיה נתון בבעיה רפואית פרסם בדף הפייסבוק שלו על כך שנעזר בו באמצע הלילה לאחר שמצא ברשת את מספרו בדף שהפיץ השר ליצמן, בו התפרסמו מספרי הטלפון של עוזריו ויועציו.

גורמים בחסידות טוענים כי נבחר לשמש כיועצו של סגן שר הבריאות, על מנת להכשירו לכהן כח"כ בעתיד הקרוב. חבר המועצה טסלר ידוע בקשריו הטובים עם מערכות התחבורה בישראל, ואף מסייע מדי יום לראשי רשויות בארץ בענייני תחבורה ציבורית. טסלר צפוי להמשיך לכהן כחבר מועצה באשדוד גם בקדנציה הקרובה, אלא אם כן הבחירות לכנסת יוקדמו והוא יבחר לכהן כח"כ, במצב כזה הוא יפנה את מקומו לנציג אחר מהחסידות ממנה הוא מגיע.

עזרא שור, חבר המועצה האחרון ברשימת "יהדות התורה" באשדוד, נכנס לראשונה לבניין העירייה בקדנציה האחרונה כנציג חסידות פיטסבורג הקטנה, שהאדמו"ר שלה מתגורר באשדוד. שור נבחר להיות נציג של "יהדות התורה" לאחר מחלוקת בתוך המפלגה, זאת לאחר טענות שעלו על כך שאת המקום הרביעי ראוי לתפוס נציג שמאחד את כל החסידויות הקטנות בעיר, אך בסופו של דבר הוחלט שעזרא שור הנמנה על חסידות פיטסבורג, יזכה בייצוג המגזר במועצת העיר, זאת לאחר הבטחה כי יקוים הסכם רוטציה בינו לבין מועמד כלל החסידויות, דבר שלא יצא לפועל.

שור הוא ממונה על אגף הגבייה בעירייה ועושה חייל בתפקידו, כאשר מלבד היותו חבר מועצה, הוא נחשב לאיש עסקים מצליח ומחזיק ברשת חנויות לניקוי יבש בעיר. בעקבות המחלוקת שארעה לפני הבחירות האחרונות, נראה כי המריבה עשויה להתעצם סביב תפיסת המקום הרביעי ברשימה, אלא שהפעם ידה של תנועת הכלל חסידי צפויה להיות על העליונה.
שם חדש בעקבות הריבוי הטבעי ויציבותה של המפלגה, וכן בעקבות המחלוקת עליה כתבנו בפסקה האחרונה, נראה כי בקדנציה הבאה צפוי להיות חילופי תפקידים במועמד הרביעי שסוגר את רשימת חברי המועצה הבטוחים בבניין העירייה, ובמקום עזרא שור שכנראה ירד למקום החמישי, יכנס מועמד כלל החסידויות הקטנות בעיר. המועמד שצפוי לתפוס את המקום הרביעי הוא יהושע טננהויז, תושב רובע ז' שמכהן כיום כראש המטה של סגן שר החינוך מאיר פרוש. טננהויז בן ה-40, תושב אשדוד מזה שנים רבות, כיהן לפני מספר שנים כמנהל מוסד חינוכי בעיר, ולפני כמעט שלוש שנים עשה קפיצת מדרגה שנבחר לשמש כיועצו של סגן שר החינוך. לאחרונה אף קודם לראש המטה. בכירים ב"יהדות התורה" טוענים כי הדבר כבר הוחלט ויוכרז רשמית זמן קצר לפני הבחירות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך