70 שנה לישראל ויותר מ-70 סיבות מדוע אשדוד היא העיר הכי ישראלית

הועברה בקשה לשרת התרבות מירי רגב, להכריז על אשדוד באופן רשמי כעיר ישראלית, מאחר והיא העיר היחידה בארץ שבה חיים עולים מ-99 מדינות
70 שנה לישראל ויותר מ-70 סיבות מדוע אשדוד היא העיר הכי ישראלית

באשדוד בת 250 אלף התושבים, יש עשייה ברוח חזונם של החותמים על מגילת העצמאות. במגילה נכתב: "מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות". העיר אשדוד קלטה קהילות מ-99 מדינות, ונשמעות בה מעל ל-20 שפות. עוד נכתב במגילה כי המדינה "תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה". אשדוד מיישמת את החזון, ומובילה מודלים דוגמת "תחבורה ירוקה", "בנייה ירוקה" ו"עיר חכמה". על ההישגים האלה חתום ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, שהוביל גם את פתיחת בית החולים החדש, הסכם הגג, שיא ארצי נמוך במספר הבלתי מועסקים, הישגי החינוך, חיי התרבות, הפסטיבלים, המוזיאונים, המשכן לאומניות הבמה, האמפי פארק, המזרקה, הטיילת, התיירות המתפתחת, בתי המלון, הקולינריה המגוונת ורצועת החוף המשגעת.

והדובדבן שבקצפת: התזמורת האנדלוסית אשדוד, שהוכרה לפני כשלושה חודשים כתזמורת לאומית, תופיע בטקס הדלקת המשואות לכבוד 70 שנה למדינת ישראל, ובכך תנציח את המשפט במגילה על עם שיצר נכסי תרבות לאומיים. מדינת ישראל תציין 70 שנים להיווסדה, ואנחנו יכולים לציין בגאווה יותר מ-70 נימוקים לכך שאשדוד היא מדינת ישראל בזעיר אנפין. אתם מוזמנים לספור…

ירושלים היא עיר הבירה, באר שבע היא בירת הנגב וחולון מיתגה את עצמה כעיר הילדים, אבל אם יש עיר שמהווה מיקרו קוסמוס של ישראל, הרי זו אשדוד. ראשית, היא הוקמה ליד הים התיכון, וכמדינה ים תיכונית במזרח התיכון, לעיר הכי ישראלית חייב להיות חוף ים (ולנו יש חופים לתפארת). עוד מעט נגיע לזה.

ייחודה הגדול של אשדוד מתבטא בכך שהיא העיר היחידה בעולם שבה חיים עולים מ-99 מדינות. ברחובות אשדוד תוכלו לשמוע מעל ל-20 שפות. מה בתפריט חוץ מעברית? אנגלית, רוסית וצרפתית? יש. מרוקאית? יש. אוקראינית, מולדובית, קווקזית וגיאורגית? יש. פורטוגזית, ספרדית ורומנית? יש. עיראקית, אמהרית, טיגרית והודית? אתם כבר יודעים את התשובה… וזה לא הכול. כעיר הגדולה בישראל בקליטת עלייה, אשדוד סיגלה לעצמה סביבת חיים עירוניים המאפשרים לכל אדם מישראל לחוש בה כאילו היה ביתו. על אף מורכבותה הדמוגרפית, יכולים כולם לחיות יחד תוך מתן ביטוי אישי לתרבות, לשפת אם, למנהגים ולאורחות חיים המיוחדים לכל קהילה. בדיוק כפי שהוכרז במגילת העצמאית: "מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות". אשדוד, שנבנתה על ידי עולים, הצליחה ליצור אינטגרציה חברתית של עיר ישראלית, תוך שהיא משמרת את תרבות המקור ובונה זהות חדשה וייחודית לרעיון הישראליות.

עוד נכתב במגילה: "בדורות האחרונים שבו לארצם בהמונים… הקימו ישוב גדל והולך השליט על משקו ותרבותו, שוחר שלום ומגן על עצמו, מביא ברכת הקידמה לכל תושבי הארץ…". כך גם אשדוד הלכה וגדלה, לא הפסיקה לצמוח ולהתפתח, ובעשור האחרון, תחת הנהגתו של ד"ר יחיאל לסרי, היא נושאת עיניה אל האופק, למחוזות חדשים ומאתגרים. תוכניות העיר רבות ומגוונות והן נועדו למצב את אשדוד כאחת הערים המובילות בישראל. לוח השנה עמוס באירועי תרבות, בכל תחום וסגנון, ואולמות התרבות המפוארים של העיר מארחים מאות אלפי איש בשנה. טיילת הים המתוכננת לאורך רצועת החוף תשמש פלטפורמה לאטרקציות תיירותיות, מרחבי פעילות ובידור ותשתית מלונאית. בית החולים החדש מציג תפיסת שירות חדשה בתחום הבריאות, בית חולים עם הפנים לקהילה. מודל "עיר חכמה" קורם אט-אט עור וגידים, ופרויקט התחבורה הירוקה יהיה עדות ראשונה לחזונה של העיר. מחלקות עירוניות מציגות מודלים ייחודיים, יש רישום שיא של התחדשות עירונית ותוספת יח"ד במסגרת תמ"א 38, תשתיות משתדרגות, מקומות התעסוקה גדלים ונקבע שיא ארצי נמוך במספר הבלתי מועסקים, קיימת פעילות מוגברת בקרב צעירים ונוער והישגים בחינוך. אזור התעשייה של אשדוד לובש אופי חדש עם יחס מתחשב לערכי סביבה. בצפונה של רצועת החוף נבנה נמל ים נוסף ומתחם המרינה ישודרג עם השלמת הבנייה במתחם היבשתי הסמוך. שלוש קריות חדשות מתוכננות בעיר: קריית היי-טק והקריה האקדמית בדרום העיר וקריית הספורט בצפון העיר. לידם, אזורי מגורים חדשים. כ"עיר חכמה" אשדוד מקדמת חינוך טכנולוגי, חדשנות וקידום תכניות המותאמות למאה ה-21. כך גם תוכניות המתאר של אשדוד אשר עברו התאמה לעולם המחר תוך שימת דגש על בנייה ירוקה וערכי סביבה.

על כל אלה ועוד, באשדוד מבינים שעיר הנמל חייבת לקבל שדרוג במעמד שלה, ולזכות בהכרה מצד הרשויות. לכן הועברה (בשלב הזה בקשה לא רשמית) לשרת התרבות מירי רגב, לפעול ולהכריז על אשדוד כעיר ישראלית, בשל ייחודה ופסיפס תושביה. נראה כי הבקשה תהפוך לרשמית בעתיד הקרוב, וייתכן מאוד שהתואר המיושן והמוכר "עיר הנמל" יוחלף ב"עיר הישראלית".

הדגל שלי הוא כחול ולבן
בשבעת חופי הרחצה באשדוד מתנוסס התו הבינלאומי "דגל כחול". זהו תו איכות בינלאומי הניתן לחופים ולמרינות העומדים בקריטריונים בינלאומיים בנושאי חינוך ומידע, איכות מים, בטיחות ושירותים בחוף וניהול סביבתי. כמו כן, על פי מדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה, אשדוד נמצאת בין הערים עם החופים הכי נקיים בארץ.

רצועת החופים נמשכת על פני 8 ק"מ, כאשר נמל אשדוד, הנמל הגדול במדינה תופס, יותר מ-4000 מטר מחופי העיר. אשדוד נותנת כבוד לים, משאב הטבע החשוב ביותר שלה, וכל תוכניות הפיתוח החדשות יוצרות זיקה בין העיר לרצועת החוף. חופי הים היפים מציעים אתרי רחצה נקיים, שפע שטחי חנייה, כניסה ללא תשלום ושירותי ים ברמה גבוהה. החופים מצוידים ומאובזרים באופן מלא תחנת הצלה, מרפאה ומינהלה, מלתחות ושירותים, מתקני שעשועים לילדים, מתקן מים קרים והנגשת נכים. רצועת החוף הפתוח מאפשרת סיור רגלי לאורכו של חוף הים משפך נחל לכיש ועד ניצנים.

כשיושלמו כל קטעי טיילת הספורט והנופש לאורך חופי הזהב של אשדוד, ייווצר רצף טיילות מפארק לכיש ועד לריביירה הדרומית. בטיילת מסלולי הליכה ומסלולי אופניים, ולאורכה ריהוט מעוצב הכולל שרפרפי ישיבה, שולחנות וכיסאות, פרגולות דקורטיביות, ומתקני ספורט וכושר מן החדישים ביותר. גם מרינה יש לנו. מרינה מודרנית לכ-550 כלי שיט, ויש בנמצא גם יאכטות קטנות העורכות סיורים במימי הים התיכון ובחלקן מוגשות ארוחות לזוגות או לקבוצות.

העיר המתוכננת היא גם מודל לערים אחרות
אשדוד תוכננה בתכנון מפורט עוד קודם שהתיישב בה איש והיא נחשבת לעיר המתכוננת ביותר בישראל. 17 רבעי המגורים, רובע הקריה והרובע המיוחד נמצאים מדרום לנחל לכיש ומופרדים לחלוטין מאזורי התעשייה הממוקמים מצפון לעיר. תחילת דרכה של אשדוד היא ב-22 משפחות עולים ממרוקו שהגיעו באישון לילה, והמשכה בגידול מרשים באוכלוסיית העיר עד שתריסר שנים בלבד לאחר הולדתה הוכרזה אשדוד לעיר. מערכת הכבישים בעיר בנויה מכבישים עורקיים החוצים את העיר שתי וערב וחוצצים בין הרבעים. העיר נבחרה על ידי משרד התחבורה להוביל את פרויקט "תחבורה ירוקה", ולהוות מודל לחיקוי לערים אחרות. מאות מיזמים ותוכניות שמציבים את אשדוד כיום כאחת הערים האטרקטיביות בישראל, הביאו לכך שמנהלים וצוותי עבודה ברשויות אחרות בוחרים להגיע לאשדוד על מנת ללמוד על הנעשה בעיר בתחום עיסוקם. אורחים שכאלה ביקרו במוקד העירוני ואגף הביטחון, הגיעו לכנס דוברים וכנס מנהלי תרבות, ביקרו באגף הגביה ומחלקת רכש ואפסנאות, סיירו במוסדות חינוך, במחלקת קליטה ועוד.

צילום: טל אקוקה

מעצבים את דור העתיד
"בארץ ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו…, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל-אנושיים", נכתב במגילה. איך משקיעים בדור העתיד ומעודדים אותו להמשיך ליצור ולהטביע חותם? מערכת החינוך באשדוד נמצאת בראש סדר העדיפויות העירוני. תקציב החינוך הוא אחד התקציבים הגדולים ברשויות המקומיות בישראל. אשדוד היא העיר הראשונה בישראל, שצמצמה את מספר התלמידים בכיתות ל-35 לכל היותר, ובכך שיפרה את הישגיו הלימודיים של התלמיד וחיזקה את הקשר האישי בינו לבין המורה. אשדוד הייתה גם הראשונה לעודד כל צעיר וצעירה מקומיים, הרוצים ללמוד במוסד להשכלה גבוהה, באמצעות תוכנית הלוואות מיוחדת המציעה החזר ההלוואות לאחר סיום התואר, ללא ריבית ובמשך שבע שנים. אשדוד היא זוכת פרסים סדרתית בתחום החינוך.

שלל הפרסים והתעודות הגיעו לאשדוד לאחר כעשור של השקעה משמעותית בתחום התקשוב במוסדות החינוך, תחת חזונו של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, ויעדי מינהל החינוך המתמקדים בהתאמת צורות ההוראה וסביבות הלימוד למאה ה-21 באמצעות כלים וסביבות טכנולוגיים. בכל גני הילדים בעיר קיימים מחשבים, ובגני החובה תשתיות אינטרנט וכלים דיגיטליים מותאמים. בבתי הספר היסודיים והעל יסודיים פועלת תוכנית תקשוב לאומית, לצד תוכניות עירוניות ייעודיות להוראה עם עזרי המחשה מתקדמים ולמידה באמצעות מחשבים ניידים וטאבלטים, דרך יחידות תוכן וספרי לימוד דיגיטליים.

תיירות ים תיכונית והיסטוריה ארץ ישראלית
לאשדוד פוטנציאל לארגון אטרקציות-תיירותיות, וחברת התיירות העירונית שוקדת להעשיר את העיר במיזמי כאלה. אשדוד מציעה כ-60 מסעדות, יותר מ-50 בתי קפה, אתרי סיור היסטוריים, ארכיאולוגים ובעיקר מוקדי אמנות ותרבות, מוזיאונים, קניונים גדולים, פסטיבלים, כנסים, אירועים ופעילות מתנס"ים. לבתי האוכל של אשדוד יצאו כבר מוניטין, ובין השכונות הצנועות ומוקדי הבילוי הבולטים, ניתן ליהנות מרפרטואר עשיר של מסעדות ובתי קפה המכוונים לסגנונות ולטעמים שונים. השפע הקולינארי שמציעה העיר הוא תוצר ישיר של המרקם המרתק של 99 העמים והעדות שחיים בה, ומביאים את תרבותם ואת ההיסטוריה שלהם לידי ביטוי גם בצד הקולינארי. אתרי התיירות בעיר מהווים מוקדי משיכה מהשוק של יום ד', דרך פארק נחל לכיש, גבעת יונה, המצודה, גני הפסלים והאנדרטות, ועד הדיונה הגדולה. פארק אשדוד-ים, שנבנה על "גבעת הטילים" של העיר, כולל אמפיתיאטרון ענק, אגם, מרחבי ירק ומסלולי הליכה, ספורטק, ונוף עוצר נשימה. בתי המלון ברמת 5 הכוכבים, "לאונרדו" ומלון הבוטיק "ווסט", רושמים הצלחה, ומשמשים פריצת דרך לבניית בתי מלון נוספים. אשדוד גם פועלת להפוך לעיר תיירות ספורט ברמה ארצית ובינלאומית. בתחומה מתנהלים אירועי ספורט ארציים, כמו מרוצי האופניים, הטריאתלון, תחרויות השחייה וסוגי ספורט תחרותיים של ספורטאים מצטיינים.

נמל אשדוד – עוגן כלכלי מרכזי בישראל
נמל אשדוד הוא השער הכלכלי המוביל של מדינת ישראל. זהו הנמל הגדול בישראל והיחיד בעולם ששומר שבת, מקום שמהווה חלק בלתי נפרד מהעיר ומצביונה. ספינות וסחורות עברו בים במשך אלפי שנים. כשהקימו את נמל אשדוד ראו בו חיבור לים הגדול, נמל שיוביל את העיר והמדינה קדימה. זהו אחד הנמלים היחידים בעולם שמקורו בים הפתוח, הוא ממוקם באגן המזרחי של הים התיכון סמוך לתעלת סואץ ומשמש עוגן מרכזי המקשר בין מזרח למערב. ההקמה של נמל אשדוד החלה באפריל 1961, והפעילות החלה ארבע שנים וחצי לאחר מכן. יש בו 3200 מטר רציפים, 32 מסלולי שקילה, ביום אחד עוברות בו כ-4000 משאיות, בנמל יש 4000 דונם אחסון, כ-1360 עובדים וכמעט 90% מהם תושבי אשדוד. גדר אחת מפרידה בין הנמל לבין חברת חשמל, וביניהם יש שביל לנמל החדש, שאמור להתחיל לפעול בסוף שנת 2021.

מובילת תרבות הרב-תרבותיות
אשדוד תופסת בכבוד את מעמדה כעיר מובילת תרבות. עוד כשהיה יו"ר דירקטוריון החברה לתרבות ופנאי, החליט ראש העיר ד"ר לסרי, למצב את אשדוד כעיר הנותנת במה לרב תרבותיות המרכיבה את ישראל בכלל ואשדוד בפרט. בשש השנים האחרונות, עם פתיחתו של המשכן לאמנויות הבמה הפיס אשדוד, היכל התרבות הרשמי של אשדוד, התרבו האירועים והפסטיבלים. המשכן הפך לאחד מסימני ההיכר של העיר ולאחד המבנים מעניינים היפים ביותר בישראל. הוא מהווה מרכז תרבות המארח את מיטב האומנים והתיאטראות המובילות בארץ, ומציע מגוון סדרות למנויים: תיאטרון, מחול, החיים הטובים, מופעי ילדים, מוזיקה קלאסית וסדרת ג'אז. מעבר לכך, מתקיימים בו ובמתחמי התרבות בעיר פסטיבלים שונים, כמו מדיטרנה, תור הזהב, אשדודשירה ואושפיזין מוזיקלי. בכל פסטיבל שכזה מוצעים לצד מופעים בתשלום גם הופעות לקהל הרחב. הופעות אחרות המושכות אלפים מתושבי העיר הן ההופעות ללא עלות בפסטיבל הים התיכון, המימונה, וכמובן ביום העצמאות. אחרי שבשבוע שעבר נהנינו במימונה מעדן בן זקן והצמד סטטיק ובן-אל תבורי, יגיעו אל הבמה המרכזית של יום העצמאות משה פרץ ואייל גולן, שזכה לתואר זמר ה-70 של מדינת ישראל, ואלבומו זכה כאלבום הטוב ביותר.

תזמורת עירונית, לאומית, אשדודית, ישראלית
שרת התרבות מירי רגב הכריזה בינואר השנה באופן רשמי על כלת פרס ישראל, התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד, כתזמורת לאומית בישראל. התזמורת האנדלוסית הישראלית נוסדה ב-1994 באשדוד, המשמשת כמשכנה הקבוע. מאז ועד היום משמרת התזמורת ומפיצה את המורשת המוזיקלית שנוצרה בתקופת תור הזהב בספרד. במשך מאות שנים חיברו יהודים ומוסלמים מילים משלהם ללחנים זהים, אלה בעברית ואלה בערבית. עם השנים, הפכו שירים אלה לליבה הפועם של מסורת הפיוט המפוארת של יהדות צפון אפריקה, גשר תרבותי אמיתי בין היהדות לאסלאם. לאורך השנה מופיעה התזמורת בפני אלפי אנשים ברחבי הארץ והעולם וגם לוקחת חלק בפעילות מבורכת וענפה במערכת החינוך בקרב ילדי הגנים ובתי הספר. התזמורת האנדלוסית מוכרת ונתמכת על ידי משרד התרבות, עיריית אשדוד ופועלת באחריותה ובתמיכתה של החברה העירונית לתרבות ופנאי באשדוד. התזמורת אף נבחרה להשתתף בטקס הדלקת המשואות לכבוד 70 שנה למדינת ישראל. באירוע שעתיד להיות הגדול והמרשים ביותר עד היום. איך אומרים? ולתפארת מדינה ישראל!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך