ושמישהו ינסה לעצור את משה בן זקן – ראיון מיוחד

משה בן זקן (32) נבחר לאחרונה במשאל בין מקבלי ההחלטות בסיעת הליכוד, כאחד מ-10 הצעירים המסומנים להגיע לכנסת ולתפקידים בכירים נוספים בשנים הקרובות. זה ממש לא מפתיע למי שעוקב אחר המטאור הפוליטי האשדודי, שמכהן בימים אלה כראש התחום הפוליטי וכאיש סודה של שרת התרבות והספורט מירי רגב. מעבר לכך, הוא נחשב למקורב מאוד לראש הממשלה בנימין נתניהו, וכמובן תומך בו מול גל החקירות והפרסומים הבלתי פוסקים סביבו

בליכוד יש קרוב ל-4000 חברי מרכז, לרבים מהם יש דור המשך צעיר ופעיל במפלגה. בין הצעירים, "נערי הליכוד" כפי שמכנים אותם, מככב משה בן זקן האשדודי. על פי הערכה של מערכת עיתון "המגזין", בבוא היום, בין אם מדובר בבחירות לכנסת הבאה, הכנסת ה-21, או למערכת הבחירות שתגיע אחריה, יגיע הרגע שהוא יכהן כחבר כנסת. אמנם אתם לא יכולים לראות את הפה שלנו אומר את המילים האלה, אבל אתם בהחלט יכולים לשמור את הכתבה, כאשר בעוד מספר שנים נגיד: "אמרנו לכם"…

גם בליכוד מאמינים שזה המסלול שלו. לראייה, בן זקן נבחר לאחרונה במשאל בין מקבלי ההחלטות בסיעת הליכוד, כאחד מ-10 הצעירים המסומנים להגיע לכנסת ולתפקידים בכירים נוספים בשנים הקרובות. מדובר בהישג של ממש לנציג האשדודי הצעיר והנמרץ.

בן זקן הוא הפעיל הפוליטי הכי בולט באשדוד בימים אלה. אם בעבר באשדוד היו דמויות בכירות מאוד שפעלו בעיקר מאחורי בקלעים, סוג של "אנשי צללים", שעשו הרבה מאוד מבלי לבלוט בשטח, הרי שבן זקן עומד בקדמת הבמה ובולט מאוד בעשייה שלו. אנחנו מתכוונים לאנשים כדוגמת גומא חסין, שהיה נכנס ויוצא מבית משפחת שרון בחוות השקמים, כמו שאנו חוצים את צומת הכניסה הצפונית של העיר… חסין היה שותף להחלטות כבדות משקל של האב אריאל המנוח, ושל היורשים עומרי וגלעד, וכן נחשב לאיש שעשה לא מעט מאחורי הקלעים עבור המיליארדר מרטין שלאף. לא הרבה ידעו זאת, וזה היה כוחו של חסין, ששמר על פרופיל נמוך. גם יהודה אבידן עשה פעולות דומות בסיעת ש"ס מאחורי קלעים וניצל את קרבתו הרבה לבית משפחת יוסף, וכך גם אבי אמסלם שהיה איש סודו ואמונו של אריה דרעי. בן זקן פועל כאמור אחרת, מקבל תפקידים בכירים וניצב בקדמת הבמה, מתוך הבנה שבעידן הדיגיטלי, מי שלא בולט, לא יכול להתקדם לספסלי הכנסת.

משה בן זקן (31), נשוי ואב לשלושה בנים, נולד וגדל באשדוד, בבית ציוני שתנועת הליכוד היא חלק בלתי נפרד מההוויה שלו. האב אלי, הוא חבר מרכז ליכוד פעיל ומוכר מאוד. מספיק להסתכל בתמונות בפייסבוק של משה ואביו כדי להבין שהם מחוברים לתנועה וגם לראש הממשלה בנימין נתניהו.

"עוד מילדות", מספר משה, "אבי היה לוקח אותי, לפעמים בעל כורחי, למפגשים פוליטיים עם שרים וחברי כנסת, ובמקרים רבים הפגישות האלה היו מתרכזות בביתנו. ראיתי איך לצד עבודתו הוא עשה ועושה עד היום שליחות ציבורית למען אנשים. גדלתי לתוך זה, זה הנוף שצמחתי בו, עולם שגם עוזר לאנשים בנבכי הבירוקרטיה וגם מקיים פעילות חסד וחלוקת אוכל לנצרכים. ינקתי גם פוליטיקה וגם שליחות ציבורית וחסד, כאשר אימא שלי ריקי, מלווה את אבי לאורך כל הדרך. אורח חיים שכזה לא יכול להיות חד סיטרי, צריך הרבה גיבוי מהבית, וכזו אמי, שותפה אמיתית לדרך".

למשה אח ושתי אחיות, אך הוא זה שנדבק בחיידק הפוליטיקה. "אחי עמירם, הוא מעצב שיער, וממשיך את דרכו של אבא שהיה ספר 40 שנה. שתי אחיותיי הן גננות, אך במיזמים גדולים כולם מסייעים, נרתמים ועוזרים לי. הם חלק בלתי נפרד, ויש להם את זה בדם", הוא אומר.

בעשייה הפוליטית בן זקן חבר פעיל בקבוצות השפעה בתנועה. הוא נמנה על מקימי קבוצת "לוקחים אחריות" וחבר בקבוצת הסניף המקומי, שעומדים בראשה ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי וממלא מקומו עו"ד גבי כנפו. שיטוט בין דפי הפייסבוק של בן זקן מגלה גם כי הוא נוכח לצד ראש הממשלה באירועים רבים. ניתן אף להגיד שהוא נמצא בטבעת המקורבים הראשונה שמקיפה את נתניהו. אם חשבתם שאפשר להוציא משהו מהמפגשים האישיים ביניהם, טעיתם. "אנחנו מקבלים הנחיות לפני השיחות הסגורות לא לפרסם את תוכנן", הוא נוזף בנו, כשאנחנו מנסים לרחרח.

גם מפעילות החסד אי אפשר להתעלם. לפני כעשור הקים האב, אלי בן זקן, את "קרן החסד למיעוטי יכולת ע"ש שמעון דהן". דהן ז"ל, חברו של משה, נהרג במלחמת לבנון השנייה. העמותה שהחלה דרכה בחלוקה של 20 חבילות מזון, הגדילה את פעילותה במהלך השנים, וכיום מספקת מצרכים ל-500 משפחות.

ואז הגיעה הליכודיאדה…

משה, אתה יכול להצביע על הנקודה שבה מפעיל בתנועה, אחד מיני רבים, הפכת לצעיר שנמנה על המובילים בתנועה?

"אחרי שהשתחררתי משירות סדיר בצבא, עבדתי בניקיון כמפוחיסט שמנקה מדרכות, ואחר כך הפכתי למנהל עבודה של אותם מפוחיסטים. בהמשך הקמתי חברת פרסום ואסטרטגיה, אבל כל הזמן, במקביל לעבודה, שילבתי פוליטיקה. בבוקר פרנסה ובערב פוליטיקה. יום אחד, גבי אביטל שהוא מדען טילים, בא לבקש תמיכה של אבא בפריימריז לכנסת ה-19. תוך כדי שיחה הוא הסתכל עלי, ואמר: 'אתה צעיר, חרוץ, למה שלא תתמודד על משבצת הצעירים? אני רואה איך אתה מתנהל, ראש העיר וגבי כנפו מעריכים אותך, בוא תתמודד'. הוא הצליח לשכנע אותי, נרשמתי והתחלתי לרוץ בין סניפים, לדבר, להציג את עצמי בכל הארץ, וזו הייתה נקודת ההתחלה שלי, תחילת המירוץ ברמה הפוליטית. נבחרתי כנציג הצעירים ברשימה, הוצבתי במקום 30, אבל בגלל האיחוד עם 'ישראל ביתנו', ירדתי למקום 42, ולא נכנסתי לכנסת. מאז, שמרתי על קשר עם אנשים, עם יו"רים של סניפים, ועדים, מנכ"לים, על מנת לעזור לאנשים שנתקלים בבעיות, וזה הסיפוק הכי גדול, השליחות הציבורית".
את הקפיצה המשמעותית, גם מבחינת התודעה בתקשורת הארצית, עשה בן זקן, כאשר הגה עם חבריו את "הליכודיאדה", הוועידה הרעיונית של הליכוד, שהתכנסה כבר שלוש פעמים, ובכל פעם שברה שיאים של באז תקשורתי. "יחד עם מושיקו פסל וניר בן סימון, חשבנו על רעיון לעשות אירוע חדש שאף אחד לא ידע ולא הכיר. כבר מהשנה הראשונה שלה, ה'ליכודיאדה' עשתה 'רעש', וראש הממשלה, השרים והח"כים החלו לעקוב אחרינו. קוראים לנו 'נערי הליכוד', מתייעצים איתנו, שואלים אותנו ומרגישים את השטח דרכנו".

ואכן, כבר אחרי "הליכודיאדה" הראשונה, קרא למשה מי שהיה אז שר הביטחון, משה "בוגי" יעלון, והציע לו להצטרף אליו כיועץ שלו. "התפקיד היה מעניין מאוד, ויכולתי להמשיך איתו גם כאשר פרש מהליכוד", מספר משה, "אבל באתי אליו כי הוא היה בליכוד, ואני לא התכוונתי לעזוב את התנועה. דרכנו נפרדנו, אבל נשארנו ביחסים טובים".

בן זקן לא נשאר מחוסר עשייה, תוך זמן קצר זימנה אותו שרת התרבות והספורט מירי רגב. הוא השתלב כיועץ, וכיום הוא מוגדר כראש תחום פוליטי של השרה.

איך העבודה לצד השרה רגב?
"אני מתחבר לאג'נדה שלה, לעזרה לפריפריה, להגדלת תקציבים על מנת להביא לשוויוניות, ואני שמח לעבוד לצידה. כשהיא יוצאת החוצה קשה ללוות אותה, מרעיפים עליה המון אהבה והערצה, היא מאוד פופולארית. מירי משמיעה כל מה שיש לה בלב ובראש בפה, גם אם מנסים לגרור את השיח למקומות אפלים, היא עומדת על שלה. התפקיד הוא לא קל ולא פשוט, הוא מסביב לשעון, אבל למזלי, אשתי תומכת ומפרגנת והיא הרוח גבית שלי. אם אין גיבוי מהבית, קשה להתפתח".

כמה מילים על מה שעובר על ראש הממשלה בימים אלה?

"ראש ממשלה צריך להחליף רק בקלפי, ולא באמצעות לחץ תקשורתי ושל גורמים אינטרסנטים. אין לי ספק שביבי יצליח לעבור את הגל העכור הזה, והוא ראוי להמשיך בעשייה שלו כראש ממשלה, אלא אם בית המשפט יחליט אחרת".

"רק לסרי צריך להמשיך ולהוביל את אשדוד"

"לסרי הוא ראש עיר מצוין", חורץ משה, "רק לסרי צריך להמשיך ולהוביל, ואני אומר את זה לא משום שאני מכיר אותו ברמה האישית. מספיק להתבונן בעיר ולהבין את ההתקדמות האדירה בתרבות, בתיירות וברפואה, מה ש-40 שנה לא עשו. אי אפשר להתעלם מהקודמים לו, הם פיתחו דברים בדרכים אחרות ובתחומים אחרים, אבל כעת צריך לפתח את אשדוד ולעצור את הסטיגמה של עיר עובדים, עיר נמל, ולהפוך אותה לשם נרדף לתרבות ותיירות. כל יום כשאני יוצא מהעיר ונכנס אליה, אני מסתכל על בית החולים הציבורי אסותא. אם נחזור להיסטוריה של המאבק, הראשון שתראו בכל הצילומים זה לסרי. רק על זה, על הקמת בית החולים, התושבים צריכים לבחור בו עד היום שיחליט לפרוש. אנשים לא מבינים את העוצמות, את המאבקים והכוחות שהביאו לפתיחת בית חולים כאן באשדוד, כשיש כבר שני בתי חולים קרובים באשקלון וברחובות. ללסרי יש צניעות, הוא מחפש את טובת העיר ולא מחפש כותרות, ואני מעריך ומוקיר אותו".

ובכל זאת הוא זכה להרבה כותרות בשל נתינת הדוחות לעסקים פתוחים בשבת.

"מה שעשו לו בזמן האחרון אלה כל מיני קבוצות של פוליטיקאים שרוצים הפיכה שלטונית. הם התגבשו, ולא מעניין אותם השבת או REWAY או כדורגל, ולא מגדלים בט"ו או פארק בט"ז. מעניין אותם רק איך מפילים את ראש העיר דרך הקלפי, אבל בצורה כזו שלכאורה לשקר לתושבים שהוא סוגר את העיר בשבת. לפני שהוא נבחר היו רק 30 עסקים שעבדו בשבת, והיום יש 350 עסקים פתוחים. אני שומר שבת, והייתי מעדיף לראות בדרך לבית הכנסת שהעסק סגור ולא פתוח, אבל גם לבן שלי אני מסביר ש'איש באמונתו יחיה'. המתווה של ראש העיר זה הישג, זה פיילוט שילמדו וייקחו כמודל בערים אחרות. ועובדה, שלמרות שחיזקו את ההפגנות עם אוטובוסים עם תושבי חוץ, לאחר פרסום המתווה כמעט כולם הפסיקו להפגין, כי את האמת אי אפשר לנצח. ראש העיר בסבלנות ובנינוחות הביא את ההחלטה הכי טובה לעיר".

"לסרי וכנפו הם שילוב מנצח"

משה בן זקן נחשב לאחד האנשים הכי קרובים לממלא מקום ראש העיר עו"ד גבי כנפו. הם נפגשים על בסיס יומי, מתייעצים, מחליפים דעות ולא עושים שום פעולה משמעותית מבלי שהם מתואמים.

בן זקן אומר בצורה ברורה: "אבי הוא מורה הדרך שלי, וגם בגבי כנפו אני רואה סוג של מורה דרך. הוא מלווה אותי מגיל 17. נפגשנו בכנסים ואירועים, והתחברתי אליו. גבי הוא אדם מאוד חד. אם אנחנו רואים רמזור, הוא כבר רואה את סוף הנסיעה. חשוב לו לטפח צעירים, ומעבר לפוליטיקה אנחנו חברים, כמו משפחה. לפני כל צעד שאני עושה ברמה ארצית, אני מקבל ממנו את ברכת הדרך. ראש העיר וגבי מובילים את סניף הליכוד באשדוד, שהוא בין הגדולים בארץ. גם השרים והח"כים מבינים שגבי הוא הכתובת באשדוד לצד ראש העיר".

בן זקף מוסיף בעניין זה: "פונים אלינו הרבה, גבי כנפו עוזר להרבה אנשים, יש לו סבלנות רבה, הוא יודע לגעת באנשים, לדבר בגובה העיניים. גם כשמנסים להכפיש בגלל ההצלחה שלו ולהעליל עלילות, הוא עומד איתן. להיות חלק מהמחנה ולהוביל יחד איתו זה כבוד עבורי. אני כל הזמן לומד ממנו".

לסיום, מתי נוכל לקרוא לך חבר הכנסת בן זקן?

"בסוף זה יקרה, אבל בימים אלה אנחנו מחויבים לשרת התרבות והספורט. מה שחשוב עכשיו שמירי תיבחר במקום טוב. אני לא ממהר, יהיו עוד הרבה הזדמנויות, צריך לראות מה יהיה עד הבחירות ומתי יהיו בחירות. מה שבטוח, שלפעמים גם להיות בסביבה על מנת לעזור זה לא רחוק מלשבת עם תואר של חבר כנסת".

מסר לתושבים לקראת מערכת הבחירות העירונית?

"תושבי אשדוד, שלא יפרידו ביניכם. עד היום חיו בשלום חילונים, דתיים, מסורתיים, חרדים. באופן אישי, הציק לי לראות שבשביל פוליטיקה ניסו להרוס את אשדוד. זו עיר של שלום, דמות ודגם לחיקוי, עיר שהיא פסיפס של אוכלוסיות. חברים, הניצחון הגדול זה השלום בתוך העיר. מסר שני שחשוב לי להעביר הוא שצריך לחזק את הליכוד, כי רואים מה קורה סביב. בעשור האחרון ישראל התחזקה, נכון שיש עדיין עוני, אבל פעם היו נזקקים שמגיעים בבגדים בלויים, הייתם רואים עוני כבד, ואני לא מדבר על הומלסים נרקומנים בצמתים. היום, נכון שקשה, אבל הם מגיעים עם סמארטפון, עם רכב ישן או אופנים חשמליים. משהו השתנה. כן, קשה לזוגות צעירים, אבל רואים התקדמות. וברמה הביטחונית, יש לנו כוח הרתעה, וצריך לשמור על זה לטובת המדינה".

המימונה המרכזית של בן זקן

זו השנה הרביעית שהמימונה המרכזית של תנועת הליכוד נערכת בבית משפחת בן זקן. מי לא היה שם… הצעירים והוותיקים, חברי כנסת ושרים. בשנים הקודמות ראינו שם את יריב לוין, מירי רגב, איוב קרא, גלעד ארדן, חיים כץ, יולי אדלשטיין, משה יעלון, גילה גמליאל, נאוה בוקר, נורית קורן, אמיר אוחנה, מיקי זוהר, אורן חזן, שירן השכל וגם ראשי ערים מטעם הליכוד. וכבר אמרו פעם כי אם רוצים להעביר חוק או לערוך ישיבת סיעה, אפשר לעשות זאת במימונה של בן זקן…
"אני מאחל חג פסח כשר ושמח, ומזמין אתכם למימונה שלנו, הבית פתוח ואתם מוזמנים להתעדכן בפייסבוק שלי בכתובת, וכמובן מי שרוצה להצטרף לפעילות ולעשייה, מוזמן".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך