תופעה עצובה: עליה של 40% בגניבת תחליפי חלב בסופרים באשדוד

הסופרים הגדולים באשדוד מדווחים על עלייה של 40% בגניבת תחליפי החלב. בחלק מהם הציבו מצלמות נוספות ואף הצמידו זמזם על כל קופסת מטרנה
תופעה עצובה: עליה של 40% בגניבת תחליפי חלב בסופרים באשדוד

יוקר המחייה פוגע פגיעה אנושה בהורים מהמעמד הנמוך, והם נאלצים לגנוב תחליפי חלב כדי להאכיל את הילדים. על כל קופסת מטרנה, בחלק מהסופרים הגדולים בעיר, הצמידו לאחרונה זמזם בטחון ואף הוסיפו מצלמות אבטחה. הסיבה – עלייה מדהימה של 40% בגניבת תחליפי החלב, שגורמים נזק ישיר של מיליוני שקלים לסופרים באשדוד. מערכת עיתון "המגזין" יצאה לשטח כדי לשמוע את העדויות של הקב"טים בסופרים הגדולים, וחזרנו למערכת עם תחושת מועקה גדולה – יותר ויותר אנשים גונבים מוצרי יסוד רק כדי להאכיל את ילדיהם

יש נתונים שקשה מאוד להתמודד איתם, ולא משנה כמה שנים אתה עוסק בענף העיתונות. מדובר בעדויות רבות שהצטברו בשולחן מערכת עיתון "המגזין", על הורים חסרי כל שנאלצים לגנוב תחליפי חלב כדי להאכיל את הילדים שלהם. כל קופסה כזו עולה 50-60 שקל בממוצע, ויש כאלה שפשוט לא יכולים לרכוש מטרנה כי הקצבה מביטוח לאומי הסתיימה הרבה לפני ה-28 לחודש, והם נאלצים להיכנס לסופר הגדול עם תיק גדול, ולחזור הביתה עם 2-3 תחליפי חלב להרגיע את הרעב של התינוק הרעב.

לא מדובר במקרה ספציפי או בודד, אלא במגיפה של ממש. ממשאל שקיימנו ברוב הסופרים הגדולים בעיר, עולה תמונה מדאיגה וכואבת – נרשמה עלייה של 40% בגניבת תחליפי חלב מכל הסוגים. מדובר בנזק מצטבר של מיליוני שקלים, ובחלק מהסופרים לא מתביישים ומצמידים זמזם בטחון על כל קופסת מטרנה, כדי למנוע את הגניבה הבאה. מעבר לכך, הם הוסיפו מצלמות אבטחה בסטנדים של מוצרי התינוקות, וכמעט כל יום הקב"ט בסופר רואה במצלמות האבטחה גניבה ב"שידור חי", והוא ממהר להחזיר את המוצר למקום ולהזהיר את הגנב/ת (כמה קשה לקרוא להם ככה!), שבפעם הבאה המשטרה תגיע למקום. עם כל ההבנה שמדובר בעבירה פלילית, קשה לי מאוד לראות את השוטר שיעצור אמא שגנבה מטרנה, כדי להאכיל את התינוקת שנשארה בבית בוכה בגלל הרעב שמציק לה.

מבדיקה שערכנו עולה כי סימילאק שלב 3 זה המוצר שהכי נגנב ברשתות השיווק הגדולות בעיר, כאשר גם מטרנה 700 גרם וסימילאק אדוואנס 900 גרם, מובילים במצעד המוצרים שנגנבים על בסיס יומי.

לאחר בדיקה מעמיקה שביצענו הצלחנו להגיע לחגית (שם בדוי), אם חד הורית לשלושה ילדים, המתגוררת ברובע ב', שעוכבה לפחות פעמיים לאחר שגנבה תחליפי חלב. מדובר במעשה שמעולם לא עשתה קודם לכן. חגית נכנסה לסופר גדול באזור התעשייה ולצד הקנייה הרגילה, היא התבייתה על מחלקת התינוקות, שלפה במהירות שקיות שהוציאה מהתיק, פתחה בזריזות חמש קופסאות של מטרנה והכניסה את תכולתן פנימה. את הקופסאות הריקות החזירה בחזרה למדפים והמשיכה למחלקת הירקות, שם קנתה כמה קילוגרמים של עגבניות ומלפפונים. חגית שילמה על הירקות ושאר המוצרים בקופה ויצאה מהסופר, שבאמתחתה שקיות מטרנה בשווי של כמה מאות שקלים.

חגית ממש לא לבד. מקרים שכאלה חוזרים למרבה הצער באופן יומיומי, כמעט בכל סופר גדול. ברוב המקרים הגניבות עוברות בשקט, אך יש גם לא מעט מקרים שהקב"טים מצליחים כאמור לעלות על אותם גנבים, שנאלצים לצאת מהסופר עם מטרנה, חיתולים ולחם פרוס מבלי לשלם עליהם, רק כדי לשרוד.

"באחד הימים, כשהתחלנו לעשות סדר במחלקות, הגענו למחלקת התינוקות, וראינו שקופסאות המטרנה לא יציבות על המדף. אחת העובדות ניסתה לסדר אותן ואז כמה מהן נפלו בצורה מוזרה. כשפתחנו את הקופסאות גילינו שהן ריקות. 60 קופסאות כאלה ביום מצאו על המדפים. זה קרה גם כמה ימים. לאחר מכן הבנו שמדובר בהיקף גניבה גדול מאוד, שהלקוחות מצאו שיטה חדשה לגרום לנו לנזק כספי. החלטנו להציב מצלמות שיתמקדו בעיקר במחלקה הזו, ביצענו מעקבים אחר כמה נשים, תפסנו אותן על חם, והגשנו תלונה במשטרה. התמונות שלהן נמצאו אצל הקב"ט כדי לעקוב שהן לא ייכנסו לפה יותר", כך אומר קב"ט בסופר גדול באשדוד.

תופעה מדאיגה אחרת, היא של אימהות שגונבות לחם ומכניסות לתיקים, הן פותחות את שקיות הלחם, מרוקנות לתוך התיק את פרוסות הלחם, ואת השקיות משאירות מתחת למדפים. "זו תופעה עצובה אבל כשאני נתקל בזה אני לא מערב את המשטרה. אני לוקח את אותן נשים לצד ומבקש מהן בעדינות שזה לא יקרה יותר. זה מסוג המקרים שאתה מבין שמדובר במצוקה כלכלית קשה מאוד", הסביר קצין ביטחון מאזור אשדוד.

רוב הגנבים החדשים הם ללא עבר פלילי, אנשים קשיי יום שנאלצים לצאת מהסופר עם מוצרי יסוד כדי להתקיים. בראש רשימת המוצרים הנחשקים ניצבים מטרנה, חיתולים, לחם פרוס, קוטג', קופסאות שימורים, ממרח שוקולד, נס קפה ועוד.

אבל לא רק. יש גם כאלה שהולכים על המוצרים היוקרתיים, שלא נמנים על מוצרי היסוד, כמו יינות, וודקה, וויסקי, ערק שמחירו האמיר בשנה האחרונה ועוד. לפני כמה שבועות הגיע למרכול גדול גבר בשנות הארבעים, שותף בחברת הייטק מצליחה ולקוח ותיק בסופר. לבוש בחליפה, הוא נכנס למרכול לערוך קניות כשהוא אוחז בידיו תיק עור. אף אחד מהעובדים לא חשד בו. בשלב מסוים, אחת המצלמות תיעדה אותו מוריד את הזמזם מבקבוק יין משובח בשווי של כ-150 שקל ומכניס אותו לתוך התיק. קצין הביטחון החל לעקוב אחר ההייטקיסט, כשהוא ממשיך למלא את התיק בדגי פילה קפואים, קופסאות שימורים, גבינות פטה יקרות ושתי קופסאות נס קפה תוצרת חו"ל. הקב"ט, שלא רצה לעורר מהומה במרכול שהיה הומה בלקוחות, ניגש בעדינות ללקוח, התריע בפניו שיש תיעוד במצלמות על כך שהוא גנב מוצרי מזון בשווי של כ-500 שקל, וכדי שלא לבייש אותו בפני כולם הציע לו להוציא את הפריטים שגנב מהתיק, להכניסם לתוך עגלה ולשלם עבורם בקופה…

"בזמן האחרון יותר ויותר אנשים מבוססים גונבים מוצרי מזון. אנשים שבחיים לא היית מאמין שיהיו מעורבים בדברים כאלה. לדעתי הם לא מודעים לכך שיש מצלמות בסופר שמתעדות אותם במרבית המקומות", סיפר קצין ביטחון של אחד הסופרים באשדוד. "הרצון לחסוך בעלויות ולשמור על רמת חיים גורמת לאנשים לגנוב. מרבית הפעמים כשמדובר בגניבות קטנות של כמה עשרות שקלים או במקרה חד פעמי של לקוח ותיק, אני לא מערב את המשטרה, אבל כשמדובר בגנבים שיטתיים אני לא מהסס להזעיק ניידת. בחלק מהמקרים אתה רואה בבירור שמדובר בגנב שעושה זאת רק כדי לשרוד, הלב פשוט נחמץ מול מקרים שכאלה".

הנה כמה שיטות החביבות על גנבי המזון, אותן חשפו קציני הביטחון במרכולים:

תיק לשמירת מוצרי מזון: התיק מכיל בתוכו נייר כסף שעוטף את דפנותיו, נועד לשמור על טריות המוצרים. הכנסת המוצרים פנימה מנטרלת את הזמזם, במידה וקיים על המוצרים, ומונעת ממנו לצפצף בעת היציאה מהמרכול.

נייר כסף: לקוחות מצטיידים בנייר כסף, עוטפים את המוצר שהם רוצים לגנוב וכך משבשים את פעולת הזמזם (בדרך כלל מדובר על בקבוקי אלכוהול או מוצרים יקרים, עליהם מותקן זמזם).

משבש זמזמים: מדובר במכשיר שבלחיצה על כפתור, מנטרל לחלוטין את פעולת הזמזמים מעל גבי המוצרים ומאפשר את גניבתם מבלי להיתפס.

חולץ זמזמים: מדובר במכשיר שמותקן בקופות שבעת התשלום הקופאיות נעזרות בו לחלץ את הזמזם החוצה לאחר שהלקוח שילם על המוצר ולמנוע ממנו לצפצף ביציאה. מתברר, שניתן להשיג את המכשיר הזה תמורת כ-200 שקל. "השיטות של הלקוחות רק הולכות ומשתכללות עם השנים", הסביר קב"ט מיואש, "מבחינתי כל לקוח יכול להיות גנב פוטנציאלי אבל היכולת שלנו לעקוב אחרי כולם היא מוגבלת מאוד מבחינה תקציבית, כך שהגנבים לא פעם מרוויחים ולא נתפסים".

ר', תובע משטרתי, גילה כי מרבית תיקי הגניבות שנפתחים נגד לקוחות שגנבו מצרכי מזון בסכומים נמוכים נסגרים מחוסר עניין לציבור. "בשביל גניבה של מצרכי מזון בשווי של 50 או 100 שקל התביעה המשטרתית לא תנהל תיק הוכחות, זה יתקע את כל המערכת. כל תיק כזה יכול להתנהל כמה חודשים עד שנה ובסוף גם הענישה היא די מקלה. יש לנו בשנה אלפי תלונות על לקוחות שגונבים מצרכי מזון. רק בגניבות החמורות ביותר אנחנו מגישים כתב אישום, אחרת זה יתקע לנו את כל המערכת".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך