סיירת סבא-בא: כשסבא וסבתא נלחמים בפשע

הם עומדים בקבוצות של שלושה, לובשים וסט כתום זוהר ויעשו הכול כדי למנוע את שוד הקשישים הבא. תכירו את סיירת סבא-בא, גמלאים מתנדבים שעוזרים לאזרחים ותיקים בימי חלוקת הקצבה של ביטוח לאומי. "הם סומכים עלינו, אנחנו שומרים עליהם מרחוק ומהווים הרתעה", אומרת עליזה שלי, חברת הסיירת. ומתנדבת אחרת, רחל מלכה, מספרת: "יום אחד עזרתי לקשישה שיצאה מהבנק כשהיא מחזיקה את הכסף ביד אחת ואת המעטפה ביד שנייה. אחרי זמן קצר ניגש אלי אדם, לחץ לי את היד ואמר 'כל הכבוד לכם, אני עכשיו מבין מה אימא שלי עשתה בפתח תקווה כששדדו אותה'"
סיירת סבא-בא: כשסבא וסבתא נלחמים בפשע

אנשים מבוגרים הם טרף קל עבור נוכלים, כייסים ושודדים, על אחת כמה וכמה כשהפושעים יודעים שאותם קשישים מגיעים לבנק על מנת למשוך כספים. הסכנה לאלימות כזו כלפי קשישים עולה במיוחד בתאריך שבו נכנסת הקצבה מביטוח לאומי. אחת הדרכים הייחודיות לעורר הרתעה מתבצעת אצלנו באשדוד זו השנה הרביעית, והיא מפתיעה. מי שמגיע לעזרה הם מתנדבים גמלאים, אזרחים ותיקים, החברים בסיירת ששמה "סבא-בא".

הסיירת פועלת במסגרת תוכנית "עיר ללא אלימות" בשיתוף עם הרשות העירונית למאבק בהתמכרויות ובאלימות אשדוד ובניצוחם של סימונה מורלי מנכ"לית הרשות וחבר המועצה עו"ד מאיר בן סימון, יו"ר הרשות. כל חברי הסיירת הם אזרחים ותיקים, מתנדבים, ובראשה עומד רכז הסיירות, שי נקש (המרכז גם סיירת אחרת הפועלת באשדוד, סיירת הורים).

מתנדבי סיירת "סבא-בא" פועלים למען החברה בכלל ולטובת אזרחים ותיקים אחרים בפרט, ומהווים חלק משמעותי מפעילות הביטחון בעיר בשוטף ובחירום. הם מבטאים הלכה למעשה את הגישה לפיה אזרחים יכולים להיות שותפים לאחריות ולביטחון האוכלוסייה הוותיקה ברבעים, בשכונות המגורים וברחובות בכלל. הדגש בפעילות המתנדבים הוא הנוכחות והבולטות באזורים שבהם מקיימים אזרחים ותיקים אחרים את שיגרת חייהם. ולמה הכוונה? מטרת הסיירת היא להגביר את תחושת הביטחון בקרב כלל האוכלוסייה בדגש על אוכלוסיית האזרחים הוותיקים בפרט, תוך שיתוף פעולה מלא עם כוחות הביטחון והאכיפה העירוניים. חברי הסיירת נמצאים בסמוך לסניפי הדואר והבנקים ברובעי העיר אשדוד בתאריכי חלוקת קצבאות הזקנה של הביטוח הלאומי, משוחחים עם התושבים, מלווים ועורכים סיורים, ובכך מאפשרים לקשישים למשוך את קצבאותיהם בשלווה ולחזור לביתם ללא חשש מפני אלימות וגניבה.

"את הרעיון להקמת הסיירת הגתה מנכ"לית הרשות, סימונה מורלי", מספר שי. "זה קרה לאור עלייה במקומות רבים בארץ של אלימות כלפי קשישים. התפרסמו בתקשורת כתבות רבות על אופן הפעולה של כנופיות שעושות מארבים ותצפיות על אזרחים ותיקים שמושכים קצבה, ואז חברי הכנופיה תוקפים וגונבים את כספיהם. עשינו מיפוי של העיר בשיתוף עם גורמים עירוניים במטרה לבדוק באילו אזורים נקיים פעילות, ובוועדת ההיגוי החלטנו לפעול ברובעים הוותיקים א', ב', ד', ו', כי גילינו בזכות המיפוי שגם מי שעבר לרובע חדש יותר, ממשיך להגיע לסניף הבנק או הדואר ששם הוא מכיר את האנשים בפנים".

מה עושים חברי הסיירת ביום הפעילות?

"יש לנו שתי משמרות סביב ה-28 בחודש, ואנחנו מקבלים עדכון מביטוח לאומי אם יש שינוי בתאריך בשל תקלות או חגים, כך שאנו גמישים ומתאימים את הפעילות ליום שבו נכנסת הקצבה לחשבון הבנק. אנחנו מתחילים בפגישת בוקר, עוברים תדרוך בשיתוף המשטרה, בדרך כלל זו השוטרת הקהילתית שלומית אברהם. המתנדבים מקבלים דגשים על חשודים ואירועים חריגים. לאחר תדרוך הם יוצאים לשטח מחולקים לקבוצות של 3-4 חבר'ה, אפילו קצת יותר. הם מחלקים חומרי הסברה במספר שפות שמסבירים מי הם ואיך למשוך כספים בצורה בטוחה. הם גם עוזרים לקשישים הרבה מעבר להגדרת תפקידם, מסייעים להם לחצות כביש אם צריך, ועוזרים למוגבלים ולחלשים. זו אחת הסיבות לכך שחברי הסיירת עוברים הדרכות והכשרות מגוונות, כמו למשל הדרכה בשיתוף מטה לבטיחות בדרכים על חצייה נכונה ובטוחה לוותיקים או הדרכה ורענון במד"א. בנוסף, יש לנו שיתופי פעולה עם גורמים בעיר העוסקים בנושא של אזרחים ותיקים, ואז אנחנו מעמידים דוכן ומגייסים מתנדבים. ההנגשה ברמה העירונית הופכת אותם לשגרירים".

יש קריטריונים מסוימים כדי להתקבל לסיירת?

"כולם גמלאים, זה הקריטריון. בני 60-65 ומעלה. מגיעים אל הסיירת מתנדבים מאוכלוסיות שונות, מעקרות בית ועד גמלאי משרד הביטחון, אלתא, אנשי חינוך לשעבר. אנשי נתינה. יש בסיירת כ-70 פעילים. המערך הוא יותר גדול, אבל יש כאלה שאינם בקו הבריאות. זה מערך דינאמי, ועוד היד נטויה. יש לנו גם כמה זוגות נשואים שמתנדבים יחד בסיירת. בפעילות עצמה המתנדב פונה לאזרח ותיק והמתנדבת פונה לאזרחית ותיקה, ומאחר שרבע מחברי הסיירת הם גברים, זה די תואם לכלל האוכלוסייה. הפעילות גם הפכה בשנתיים האחרונות להרבה יותר משמעותית, מאחר שבבנקים יש מגמה לבצע פעולות באופן עצמאי ולא אל מול פקיד, ולכן יש חשיבות רבה לנוכחות שלנו בסמוך לכספומטים. היה לנו מקרה ברובע ב' שקשישה משכה כסף, אבל הוא לא יצא. היא התחילה ללכת, ואז הכספומט הוציא את השטרות. המתנדב שלנו הלך אחריה ונתן לה את הכסף שיצא. אם הוא לא היה שם, מישהו היה לוקח לעצמו את אותם השטרות שיצאו באיחור מהכספומט. כמו כן אנחנו מתכננים עליית מדרגה בימי הפעילות. לא להגיע רק בתאריך שמושכים כסף, אלא גם להשגיח בימים שמוציאים אותו, כמו בימי רביעי בשוק העירוני בים. אנחנו רוצים לתת עוד מענים להגברת הביטחון, כי עצם הנוכחות שלנו מייצרת חציצה. אנחנו נותנים מכפילי כוח לגופי הביטחון. אם יש חשוד, המתנדבים מדווחים לשיטור העירוני, אני והעוזרת שלי עוברים במהלך הפעילות בין הקבוצות וגם השוטרת הקהילתית נותנת גיחות והכל מגביר את תחושת הביטחון".

אל השיחה מצטרפים שלושה חברי סיירת: רחל מלכה, עליזה שלי וצבי ננר. אני שואלת אותם עד כמה הם מאמינים שביכולתם באמת לעזור במניעה ובהרתעה. "כשהקימו את הסיירת הייתי סקפטית", עונה רחל. "חשבתי לעצמי, מה אנחנו יכולים לעשות, הרי כולנו גמלאים. ואז יום אחד היינו ברובע א' ליד בנק מזרחי, מהסניף יצאה גברת עם מעטפה ביד אחד וכסף ביד השנייה. ניגשתי אליה, עזרתי לה לשים את הכסף במעטפה, שמתי את המעטפה בתוך התיק וסגרתי אותו. המשכנו לעמוד שם, ואחרי זמן קצר ניגש אלי אדם, לחץ לי את היד ואמר 'כל הכבוד לכם, אני עכשיו מבין מה אימא שלי עשתה בפתח תקווה כששדדו אותה'. מסתבר שהוא חיכה למישהו, וראה מה שעשינו. זה ביטל את הסקפטיות שלי".

עליזה מספרת כי הרבה פעמים האזרחים הוותיקים נעזרים בהם בהוצאת הכספים. "הם סומכים עלינו, אנחנו שומרים עליהם מרחוק ומהווים הרתעה". על היכולת שלהם להרתיע מספר צבי: "הייתי ליד סניף בנק הפועלים ברובע ו', היה שם בחור חשוד שהתקרב למבוגרים יותר מדי. הוא הסתובב הלוך וחזור סביבנו לא מעט זמן, קרוב לחצי שעה. בכל פעם שהוא ניסה להתקרב למבוגר שמשך כספים, הוא מצא אותי ביניהם, ובסוף הוא הלך במין רטינה. ייתכן שהייתי צריך לדווח, אבל הוא לא עשה שום דבר, וניצלתי את זה שהנוכחות שלנו מרתיעה. אנחנו שלושה אנשים, לובשים את 'המדים' שלנו, עם וסט כתום זוהר". ושי מוסיף כי ליד שורת הכספומטים, במיוחד ברובע ו', מסתובבים הרבה קבצנים, יש מביניהם בעלי חזות מאיימת, והנוכחות של חברי הסיירת מייצרת הרחקה.

להתנדב זו מחויבות. איך מגבשים אותה בסיירת?

שי: "על מנת ללכד את חברי הסיירת, הקמנו את מועדון 'סבא בא'. אנחנו עורכים מפגשים והרצאות עם תכנים בעלי זיקה כמו ניהול תקציב בגיל השלישי, מפגש עם תזונאית, הכרת המחשב, ימי גיבוש, טיולים. יש מי שבאים בשביל המטרה ונשארים בגלל החברה, ויש מי שבאים בשביל החברה ונשארים בגלל המטרה, העיקר שטוב וכיף והם מצביעים ברגליים. אנחנו גם משלבים אותם דרך שיתופי פעולה מובנים בארגון. בשנה שעברה הם לקחו חלק במוגנות בית ספרית עם מדריכי עיר ללא אלימות בתוך בית ספר, הם גם עזרו בהקמת גינות קהילתיות עם ילדי בית ספר בשנה שעברה וגם השנה".

מצדיעים להם

סיירת סבא-בא זוכה להכרה ולהוקרה בעיר ומחוצה לה. כאשר בכנסת ציינו את "יום המשפחה הישראלית" בדצמבר 2016, הסיירת זכתה לתעודת הוקרה אודות פעילותה החשובה באשדוד מידי השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל וח"כ איילת נחמיאס ורבין, שהובילה את הפעילות בכנסת ביום זה. "התרגשנו להיות בכנסת בשדולה של המשפחה", מספרת עליזה, "לי זו הייתה הפעם ראשונה בכנסת, ועוד במעמד של דיון". לפני כחודשיים, קיבלה הסיירת את "מגן ראש העיר" לתושבים ולארגוני מתנדבים, המוענק באשדוד אחת לשנתיים, על ידי ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי בטקס חגיגי שכולו הוקרה לציבור המתנדבים.

"אני שמחה על הפעילות ושיתופי הפעולה עם כלל הגורמים בעיר ובעיקר שתושבי אשדוד מכירים ומוקירים את פעילות הסיירת, גאווה לראות את הנכונות והעשייה של המתנדבים שלנו בשטח", אומרת סימונה מורלי – מנכ"לית הרשות העירונית למאבק בהתמכרויות ובאלימות אשדוד. "ההוקרה וההערכה לסיירת פרצה את גבולות הארגון ומוכחת ברחבי העיר, ואף לאחרונה זכתה סבא-בא להוקרה במסגרת 'מגן ראש העיר'. זהו ציון נוסף לעשייה מלאה ופורייה הטומנת בחובה טוב לב ושליחות, הוקרה על התרומה לחיזוק המשפחה ועל רוח ההתנדבות והנתינה לקהילה. אני מודה מקרב לב לאנשי הסיירת המדהימים ובכללם אימי שרה המתנדבת בסיירת על הנתינה והרצון לתרום גם בשגרה וגם בחירום, על ההשקעה, ההתמדה והנכונות. תודה אישית לשי נקש רכז הסיירות על הובלת הסיירת, ליו"ר עו"ד הרשות מאיר בן סימון על השותפות והאמונה בדרך. אני מאחלת למתנדבי סיירת סבא-בא בריאות איתנה ושתמיד יהיו מהצד הנותן". ודבורית זהבי ראש תחום מניעת אלימות מחזקת את דבריה ומוסיפה: "עיר ללא אלימות רואה בפעילות זו נדבך חשוב בהגדלת תחושת הביטחון של תושבי העיר".

רחל, עליזה וצבי מספרים כי המעמד הן בכנסת והן בטקס באשדוד היה מאוד מרגש. "מי שאוהב לתרום לא יכול להיות אדיש וחייב את העשייה", הם מסכמים, "אבל המתנדבים שבאים ומנסים, נשארים בגלל היחס החם, המלטף והמפנק של שי ושל המערכת. כשהוא קורא לנו, אנחנו מוותרים גם על מפגש עם חברים או על הרצאה. אנחנו גאים להיות חברים בסיירת, וכך גם המשפחה שלנו".

*אם אתם גמלאים המעוניינים להצטרף לסיירת,

תוכלו להתקשר לרכז הסיירת שי נקש: 054-3220939.

"את הרעיון להקמת הסיירת הגתה מנכ"לית הרשות, סימונה מורלי", מספר שי. "זה קרה לאור עלייה במקומות רבים בארץ של אלימות כלפי קשישים. עשינו מיפוי של העיר ובוועדת ההיגוי החלטנו לפעול ברובעים הוותיקים א', ב', ד', ו', כי גילינו בזכות המיפוי שגם מי שעבר לרובע חדש יותר, ממשיך להגיע לסניף הבנק או הדואר ששם הוא מכיר את האנשים בפנים"

סיירת סבא-בא זוכה להכרה ולהוקרה בעיר ומחוצה לה. כאשר בכנסת ציינו את "יום המשפחה הישראלית" בדצמבר 2016, הסיירת זכתה לתעודת הוקרה אודות פעילותה החשובה באשדוד מידי השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל וח"כ איילת נחמיאס ורבין, שהובילה את הפעילות בכנסת ביום זה. לפני כחודשיים, קיבלה הסיירת את "מגן ראש העיר" לתושבים ולארגוני מתנדבים, המוענק באשדוד אחת לשנתיים, על ידי ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי בטקס חגיגי שכולו הוקרה לציבור המתנדבים

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך