"לפני ה-Share חושבים על החבר"

לראשונה במשרד החינוך, תלמידי בתי ספר יסודיים וחטיבות הביניים באשדוד, יהיו חלק מגיבוש הנחיות להתנהלות ראויה ברשת. ההנחיות יעוגנו בחוזר מנכ"ל. שר החינוך נפתלי בנט: "לחיצה על כפתור ה-SHARE יכולה להיות הרסנית עבור החבר" . השבוע היה שבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת . גם באשדוד צפויים שינויים כבר בשנת הלימודים הבאה, אז החוזר יכנס לתקוף
אפליקציית פייסבוק

במשרד החינוך רואים חשיבות רבה בחינוך להתנהלות נכונה ובטוחה ברשת. לרגל "השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת", החליט משרד החינוך לצאת בקמפיין ארצי, תחת המסר "לפני ה-Share חושבים על החבר", כדי להעלות את המודעות לנושא ולעודד תלמידים, מורים והורים להיות מודעים לתכנים שהם מעלים לרשת, ולזכור שבצד השני של הרשת נמצאים בני אדם. במהלך השבוע הלאומי יינתן דגש על פיתוח אמפתיה ורגישות כלפי האחר ברשת. זאת, מתוך מטרה לסייע לתלמידים להרחיב את מיומנויות התקשורת בעולם הווירטואלי, ולפתח את "שריר" האמפתיה. עינב לוק, מנהלת תוכנית סיוע ומניעה במשרד החינוך: "ילדים ובני נוער נמצאים ברשת זמן ממושך, ועל פי רוב יהיו הראשונים שיראו ויוכלו לדעת האם חבריהם זקוקים לעזרה. לכן, יש לחזק בקרב התלמידים את המסר כי באפשרותם לפנות לעזרה ולעזור לאחרים".

בשירות הפסיכולוגי-ייעוצי מוסיפים כי חשוב שהמבוגרים ידעו לאתר ולזהות סימנים של פגיעה ויהוו כתובת לפניה. "כאנשי חינוך אנו שוקדים דרך קבע על ביסוס יחסי קרבה ורגישות בקרב קהילת הלומדים, זה כלפי זה, כלפי מוריהם וכלפי קרוביהם. אנו משתדלים לפתח בקרב התלמידים רגישות לזולת ולקדם מיומנויות בינאישיות כגון התעניינות, הקשבה זה לזה, קבלה ואמפתיה. השנה, אנו מבקשים להזמין את תלמידינו לפתח לקדם גם ברשת תקשורת בינאישית רגישה ומקרבת, הרואה את האחר ומתחשבת בצרכיו", אומרים במשרד החינוך.

שר החינוך נפתלי בנט: ״לחיצה על כפתור ה-SHARE יכולה להיות הרסנית עבור החבר. אתה כותב משהו לא במקום, ובשנייה שאתה מתחרט, אתה מגלה שזה כבר מאוחר מדי. הנזק נעשה. לתלמידים אני אומר, בואו נגלה אחריות ונחשוב על החבר, ובואו נרבה באהבת חינם".

כחלק ממהלך של גיוס התלמידים למהלך המערכתי של עצירת תכנים פוגעניים, החליט המשרד לצאת למהלך יוצא דופן שמאפשר לתלמידים בבתי ספר יסודיים ובחטיבות הביניים לגבש הנחיות להתנהלות ראויה ברשת. ההנחיות יהוו חלק מגיבוש קוד אתי ארצי, המבוסס על עקרון "חכמת ההמונים". הקוד ייהפך להנחיות מחייבות שיעוגנו בחוזר מנכ"ל, שיחייב את כל בתי הספר בישראל, ולמעשה יהווה מחוון להתנהגות ראויה ואחראית ברשתות החברתיות. כתיבת ההנחיות תעשה בשיתוף עם בית הספר לתקשורת במרכז הבינתחומי. הצעות התלמידים מכל הכיתות בארץ יועלו על ידי המורים לאתר ייעודי, ובאמצעות גיבוש ועיבוד כל התובנות ייבנה הקוד האתי הארצי.

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "הרשתות החברתיות מציבות אתגר חינוכי, להורים ולמערכת החינוך. אנו מבצעים תכניות רבות להתאמת המערכת לאתגרי המאה ה-21, ובכלל זה מניעת אלימות ושיימינג, ולצד זה מיישמים תכניות לשימוש נבון ברשת, לצרכים חינוכיים חיוביים".

לקראת היציאה לחופשת הקיץ, יפורסם הקוד האתי החדש לכל צוותי החינוך, לתלמידים ולהוריהם, ברמה בית ספרית וברמה ארצית. הקוד הזה יחייב את כל מערכת החינוך, כולל כמובן את מערכת החינוך בעיר אשדוד. כבר בשנה הבאה הכללים שיופצו בחוזר מנכ"ל, שמקורם בתלמידים עצמם, תחייב את אשדוד גם כן. יהיה מעניין לראות את זה מתבצע בשנת הלימודים הבאה.

"שבוע גלישה בטוחה ברשת" מתבצע בהובלת משרד החינוך (שפ"י ומנהל תקשוב), ובשיתוף פורום ועד הורים היישובי ומועצת התלמידים הארצית, ובשיתוף גורמים בקהילה: משרדי ממשלה, מגזר שני ושלישי, עמותות וגורמים נוספים. הפעילות תיושם בכל שכבות הגיל ובכל המגזרים.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך