מרגש: ט', ילדה ממשפחת מצוקה בת 8 נפשות, הלכה לים לראשונה בגיל 13

ט' בת ה-14 היא ממשפחה קשת יום של 8 נפשות. ט' עוזרת לאמה בגידול אחיה הקטנים, עד שאין לה זמן "להיות ילדה".

היא לוקחת חלק בפרויקט של עמותת "אח בוגר, אחות בוגרת" בעיר, בו מתנדבים מלווים ילדים בגילאי 6 עד 18, ומהווים עבורם ממש כמו שם העמותה, אח או אחות גדולה, שנמצאים שם עבורם . את ט' מלווה מעיין סעדה כבר 10 חודשים, וכשהיא גילתה שאת הדבר הפשוט הזה, ללכת לים, מה שכל ילד בן גילה עושה, היא לא עשתה במהלך כל חייה, מעיין פשוט עזבה הכל ולקחה אותה לים. הפגישות האלה של כמה שעות בשבוע הן חיים שלמים עבור הילדים

אם תשאלו ילד, כל ילד מה עשית בקיץ? סביר מאוד להניח שאחד הדברים שייספר לכם הוא "הלכתי לים". בדרך כלל גם לא תייחסו לכך הרבה חשיבות, כי "ללכת לים", לא נתפס בעיניכם ובצדק כמשהו יוצא דופן. לא אם שואלים את ט' בת ה-14 מאשדוד.

ט' היא בת למשפחה של 8 נפשות, הוריה גרושים. משפחה במצוקה קיומית יומיומית. המשפחה עסוקה בהישרדות בחיים ועל פנאי, חוגים ואפילו דבר בסיסי כמו ים, אין שם זמן. ט', היום בת 14, פשוט לא הלכה לרחוץ בים מחייה, עד שהכירה את מעיין מעמותת "אח בוגר, אחות בוגרת".

מעיין סעדה בת ה-33 גרה באשקלון, היא נשואה טרייה ועובדת כסייעת בפעוטון פרטי. מעיין מתנדבת בעמותה, ולפני  10 חודשים החליטה שהיא תעשה משהו למען הקהילה ותמלא את זמנה גם בנתינה לאחרים. היא הצטרפה לעמותה והחיבור שלה אל ט' היה מיידי. ט' הייתה זקוקה לדמות בוגרת משמעותית שתוכל לדבר איתה, להתייעץ, להיחשף לדברים  חדשים. מכיוון שהאם עסוקה בפרנסת המשפחה רוב שעות היום, כאם חד הורית, מוטלת על ט' אחריות רבה, והזמן עם מעיין הפך להיות זמן בו ט' יכולה להיות ילדה ולא להתעסק בקיום. ט' היא ילדה "הורית" ועסוקה רבות בסיוע בגידול אחיה הקטנים, מאחר והאם עובדת שעות רבות והיא הגדולה יותר דואגת לאחיה הקטנים.

 

בין השתיים נוצר קשר מדהים, ממש כמו אחיות. הן אוהבות לראות יחד סרטים, לטייל, לעשות שופינג, לשבת ולדבר. באחת השיחות שאלה מעיין את ט' מה היא הכי רוצה לעשות בעולם. מעיין חשבה שט' תספר לה על טיול בעולם, או איזה משהו אחר אולי חומרי שאין לה, אבל ט' הפתיעה ואמרה: "אני רוצה ללכת לים".

מסתבר כי בגלל העזרה בבית וגידול אחיה הקטנים, אף פעם היא לא התפנתה ללכת לים. מעיין הבינה שזה יקרה. באותו הרגע היה לה ברור, היא בפגישה הבאה לוקחת את מעיין לים.

ואכן, היא קבעה עם ט' ולקחה אותה לים לראשונה בחייה, לפני 10 חודשים, כשהיא בת 13. הגשימה לה חלום. ההתרגשות לא הייתה מנת חלקה של ט' בלבד, אלא גם של מעיין, שראתה את השמחה העצומה של ט' שפשוט נגעה במים לראשונה בחייה. מעיין סיפרה כי הרגע היה מהול בשמחה ועצב יחד. מעיין סיפרה כי הרגע הזה היה גם עבורה רגע שבו היא בעצמה הרגישה את הסיפוק העצום, והבינה את המשמעות של הנתינה הזו עבור ט' ועבור ילדים נוספים. מעיין ניסתה לא להראות לט' את ההתרגשות, את הדמעות, אבל היה ברור למעיין, שזה עבורה רגע שלעולם לא תשכח בחייה.

עמותת "אח בוגר, אחות בוגרת" פועלת גם באשדוד (אחד מ-16 סניפים בארץ), ומחפשת מתנדבים, כאלה שיהיו כמה שעות בשבוע שם עבור הילדים האלה. טלי גורדוס היא עובדת סוציאלית ועומדת בראש העמותה באשדוד: "ישנם ילדים רבים אשר זקוקים לדמות של אח בוגר שיהיה שם עבורם. אנו מחפשים מאוד מתנדבים דתיים". מסתבר כי במגזר הדתי יש לא מעט ילדים שזקוקים לתמיכה הנפשית של אח בוגר או אחות בוגרת, ואין מספיק מי שימלא את החסר.

טלי מספרת על הקשר בין מעיין לט': "מעיין וט' יצרו קשר מצוין וקרוב. ממש מהרגע הראשון שנפגשו הייתה להן כימייה מדהימה. מעיין מהווה עבורה דמות קרובה ותומכת, שהיא יכולה לשתף אותה בדברים אשר עוברים עליה ביום יום ובכלל. הן מבלות יחד במקומות, אשר לט' לא התאפשר להגיע לפני כן ומעיין חושפת אותה לעולם הרבה יותר רחב".

על מה שהיה בים היא מספרת: "זו הייתה הפעם הראשונה שט' הייתה בים בחייה. הן הגיעו לשם בתחילת הקיץ ובילו מספר שעות. זה היה מאוד מרגש לראות אותה פעם ראשונה משחקת בחול, מתרגשת מלראות את הגלים, נכנסת למים. לאחר שהן היו שם פעם אחת, הן בילו שם פעמים רבות בחודשי הקיץ".

במהלך שנת  2017 העמותה העניקה שירות לכ-580 ילדים בארץ. העמותה פועלת לפיתוח החוסן החברתי במדינת ישראל ושואפת לקדם את כלל המגזרים והקהילות השוכנות בארץ. היא שמה לה ליעד להמשך ולהתרחב לפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל ולקיים שיתופי פעולה עם קהילות מגוונות. חשוב שיהיו עוד מתנדבים. בעמותה רוצים לראות עוד מתנדבים מאשדוד כי ישנם עוד הרבה ילדים כמו ט', שכל רצונם הוא בקשר שיאפשר להם ולו לכמה שעות, להניח לרגע בצד את הצרות הרבות שיש להם בגילם הצעיר ולהיות ילדים רגילים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך