האם עו"ד לורה מישוק תצליח לגשר בין המתנגדים לתומכים במאבק השבת?

נודע כי עורכת הדין לורה מישוק-גרוסמן, הנשואה ליעקב גרוסמן (נכדו של האדמו"ר ממונקטש), מקווה ליזום מפגש בין המובילים של המאבק לסגירת העסקים בשבת והמתנגדים, כדי למצוא את המשותף ביניהם, ובכדי לעצור את המאבק שלדבריה עלול להביא "חורבן" על העיר. עורכת הדין מישוק-גרוסמן, שהוריה הם ממקימי העיר: "העיר אשדוד יקרה לליבי. אם נישאר במצב כמו עכשיו, זה יביא אותנו לכאוס ומלחמה בין האחים. זה לא מה שאלוהים רוצה"
האם עו"ד לורה מישוק תצליח לגשר בין המתנגדים לתומכים במאבק השבת?
עו"ד לורה מישוק-גרוסמן

"מאבק השבת" גובה את המחיר שלו, מחיר לא פשוט שמשסע את העיר. מחלק אותה. שני הצדדים, אלה שתומכים בסגירת העסקים בשבת ואלה שמתנגדים, לא מגיעים כרגע אפילו למצב של הידברות. יתרה מזאת, יש מי שאומר להחמיר את המאבק. בינתיים לא נמצא גורם מגשר אחד שמכיר את שני הצדדים, ויכול למנוע את ההידרדרות בעיר הנמל.

לעיתון "המגזין" נודע כי אולי נמצאה הדמות שתנסה לעשות זאת. מי שפועלת בכיוון היא עו"ד לורה מישוק-גרוסמן, עורכת דין ומגשרת, ילידת אשדוד, דמות ידועה מאוד בעיר שהוריה היו בין מייסדי העיר. עו"ד מישוק-גרוסמן היא "חילונית בכל רמ"ח איבריה", כפי שהיא טוענת, אבל גם מוסיפה "שאמונה באלוהים לא עזבה מעולם את ליבי ונפשי". היא גם מכירה היטב גם את הצד הדתי. היא נשואה ליעקב גרוסמן שהגיע מבית חרדי. בעלה גדל בבני ברק והוא נכדו של האדמו"ר הקודם ממונקטש, לה קהילה בארץ ובארה"ב.

עו"ד לורה מספרת על שני העולמות שמשיקים אצלה: "אתן לך דוגמא, הילדה שלנו לומדת בבית ספר ממלכתי דתי. היא יודעת לשלב בין הפן הדתי לחילוני. היא  מכירה את המשפחה של אביה, שבאה לבקר ואנחנו באים לבקר אותם. זה מראה עד כמה להבדיל מהמשפחות שמנתקות את מי שעזב את הדת שלהם, אנחנו בקשר עם כולם. כשכולם מכבדים אחד את השני".

עורכת הדין מישוק-גרוסמן מתייחסת למאבק השבת: "אני מבינה את החרדים שרוצים לכבד את השבת. אני מבינה גם את הפן השני החילוני, שרוצה לעשות את הקניות בשבת או לטייל עם המשפחה. זה לא מעמסה כמו פעם לנסוע ולטייל ברחבי הארץ בשבת. הנטייה של לכפות על כולם את הדרך החרדית, לא תועיל, כמו שהחילוניים לא יכולים לכפות את דרך החיים שלהם על החרדים".

עורכת הדין לורה משוק-גרוסמן, אומרת ועושה. היא כזכור מגשרת במקצועה ורוצה להביא את שני הצדדים לשולחן הדיונים למצוא את המשותף, למצוא את הפשרה למען העיר. יש לה כוונה ותוכנית לעשות זאת. תוכנית שאם תצא אל הפועל, יכולה למנוע את ההסלמה במאבק ולהרגיע את הרוחות בעיר. יתכן מאוד שהיא כבר נפגשה עם מי מהצדדים לא בצורה רשמית.

עורכת הדין מישוק-גרוסמן: "עד לפני כמה שבועות חיינו בשלום, חילונים וחרדים, כשכל צד מכבד את השני. אפשר לשבת יחד ולהגיע להבנות והסכמות. אני שומעת במגזר החרדי באשדוד גם קולות שלא רוצים לכפות על החילוניים את השבת, אבל הם זורמים כי המנהיגים אמרו והם לא יצאו נגדם. צריך לשבת בכדי לפתור את המריבות. מה שהביא לחורבן הבית היה שנאת חינם, ואף אחד לא רוצה שהעיר שלנו תחרב מאותן סיבות. מדינת ישראל היא קיבוץ גלויות, היא מורכבת מכל השפות ומכל העדות. אף אחד לא יותר טוב מהשני, כולם צריכים ללמוד יחד בשלווה ולאפשר לכל אחד לחיות בדרך שלו".

עורכת הדין מישוק-גרוסמן חוששת ממה שהמאבק הזה גורם ועוד עלול לגרום לעיר שהיא כה אוהבת: "בסוף, אם נישאר במצב כמו עכשיו,זה יביא אותנו לכאוס ומלחמה בין האחים. זה לא מה שאלוהים רוצה. על כך נאמר ואהבת לרעך כמוך. משפטים שאנחנו משננים, כמו "דרך ארץ קדמה לתורה", יש לנהוג לפיהם ולא להשתמש בהם רק מהשפה אל החוץ".

היא גם משתמשת במקורות כדי לחזק את עמדתה. "במסכת אבות פרק א' משנה יב' נכתב: "הלל ושמאי קבלו מהם. הלל אומר, הוי מתלמידיו של אהרן, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה". זה אומר שקירוב אנשים לתורה יכול להתבצע רק בדרכי שלום ולא בכפייה".

 

האם את מוכנה לגשר בין הצדדים?

 

"בוודאי שאם יסכימו הצדדים להיפגש, אשמח לשבת עם הצדדים ולעזור להגיע לפתרון מוסכם שיטיב עם כלל תושבי העיר. הורי ממקימי אשדוד, אני נולדתי וגדלתי בעיר ומכאן היא יקרה לליבי. קשה לי לראות התחלה של התפתחות מלחמת אחים, בעוד כזו הובילה לחורבן בית המקדש. אינני רוצה לראות חורבן העיר ולבטח לא מלחמה לשווא, אני דואגת לכבד האחד את מנהגיו של השני והשקפות עולמו, תוך שמירה על החוק. אולי כדאי אף לקבוע הסכמות שיושגו על ידי שינוי החוק לפי הסכמות הדדיות, שיוביל לאפשרות המשך חיים משותפים יחדיו באחווה וברעות".

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך