הקרב על השבת באשדוד

שבוע מורכב מאוד עבר על העיר אשדוד, בעקבות "חוק המרכולים" שעבר בכנסת, שלמעשה מגביל את הרשויות המקומיות סביב פתיחת בתי עסק בשבת. עיריית אשדוד נתנה הוראה לרשום התראות לעסקים ב"ביג פאשן" וב"סטאר סנטר", דבר שהוביל לסערה וגרם לכמה גורמים אינטרסנטים להצית אש בין הציבור החילוני לזה החרדי בעיר * מדובר במהלך אותו מוביל מנכ"ל העירייה אילן בן-עדי, ואין לו קשר למערכת הפוליטית, כפי שגורמים מסויימים מנסים לצייר
מבט חוץ ביג פאשן אשדוד

איזה שבוע זה היה… מסתבר שיש בעיר שלנו לא מעט פוליטיקאים ואנשי תקשורת שיכולים להמציא פטנט על חומר בעירה… הם מצליחים להצית אש במהירות שיא, הרבה יותר ממדליק הפחמים המשובח ביותר שיש בשוק, ולא לוקחים בחשבון שמעבר לפוליטיקה ולרצון לפגוע בהנהלת העיר הקיימת, יש כאן אוכלוסיות גדולות שצריכות לחיות אלו לצד אלו, עם כל המחלוקות והפערים הגדולים. זו חוכמה קטנה מאוד לקחת את עניין השבת, שגם כך נחשב לרגיש ונפיץ, ולפרסם דברי בלע ושטנה, כאלה שגרמו ללא מעט אשדודים לצאת מהכלים, כולל איומים, גידופים, נאצות ועלבונות כלפי הנהגת העיר.

בעיריית אשדוד הבינו כי המציאות החדשה לאחר "חוק המרכולים", אינה פשוטה כלל ועיקר. זה אומר הקשחה מול עסקים הפועלים בשבת, רישום דוחות ופעולות משפטיות נוספות, נגד המפרים את החוק החדש. בעירייה עדיין מנסים למצוא פתרונות יצירתיים שיצליחו לרכך את המכה הלא פשוטה בעקבות החוק החדש, אך ברור לכולם כי לא יהיה מנוס מהפעלת יד קשה ולא פופוליסטית מול המפרים את החוק. מדובר במהלך אותו מוביל מנכ"ל העירייה אילן בן-עדי, ואין לו קשר למערכת הפוליטית, כפי שגורמים מסויימים מנסים לצייר.
במקביל, גם ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, צריך להתמודד באומץ וברגישות מול החוק החדש. דווקא הוא, שעשה הכל כדי לשמור על הרמוניה ואווירה טובה בעיר המורכבת שלנו, צריך עתה ליישר קו ולממש את הסטטוס קוו כפי שכתוב בחוק, מבלי לסטות ימינה או שמאלה. הניסיונות לצייר את הפעולות האחרונות של עיריית אשדוד ככניעה לחרדים או מהלכים המונעים משיקולים פוליטיים, הם שקריים במקרה הטוב ומלאי ארס ורוע במקרה הפחות טוב. עיריית אשדוד צריכה ליישר קו עם "חוק המרכולים", ותעשה זאת עם כל הקושי שבדבר. אני מעריך שבעירייה ימצאו את הדרך לרכך את המכה הלא פשוטה שנוחתת על חלקים גדולים מהציבור האשדודי.

כך או אחרת, בשבת החולפת עיריית אשדוד התחילה כאמור בצעדי אכיפה ראשוניים, בזמן שפקחים רשמו התראות לעסקים שפעלו בשבת ב"ביג פאשן" וב"סטאר סנטר". מדובר בצעד שהגיע כאמור מתוך הבנה ש"חוק המרכולים" בפתח, ואכן החוק עבר באופן רשמי וסופי ביום שני לפנות בוקר. עתה בעירייה יצטרכו לעבור לרישום דוחות באופן מעשי, ויהיה מעניין לראות כיצד הסיפור הזה יתפתח.

הציבור החילוני מנסה לשנות את רוע הגזירה, וברשתות החברתיות החלה התארגנות לקיום צעדי מחאה אופרטיביים, כאלה שינסו להוביל לשינוי. מדובר בהפגנות במתחמים הפתוחים בשבת וכן מול עיריית אשדוד, החתמה על עצומות ופעולות נוספות שכבר גובשו בימים האחרונים.
מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: "לאור הפניות לבג"ץ בנושא השבת וחוק המרכולים, הנחה היועץ המשפטי של העירייה, להיערך לקראת התאמה ויישום מלא של חוק העזר העירוני הקיים באשדוד מאז שנת 1976. בהתאם לכך, ביקש ראש העיר יחיאל לסרי, לפעול ברגישות הנדרשת בכדי להחזיר ולשמר את הסטטוס קוו שהיה קיים בעיר, כדי לשמור על עיר פלורליסטית ומכילה של כל המגזרים החיים בעיר. בנוסף, יש לזכור שחוק העזר העירוני ברור והוא אוסר פתיחת עסקים בשבת בכל רחבי העיר. עד עתה, בעקבות בג"צ ת״א ופסיקת בית משפט השלום באשדוד, בעניין צווי סגירה שהוציאה העירייה למספר עסקים בעיר, נוצרה אי בהירות חוקית בנוגע למעמדו של מושג הסטטוס קוו, והעירייה לא יכלה לאכוף את חוק העזר. כעת, אחרי פסיקת בג"צ וחוק המרכולים, חובת העירייה וחובתו של מנכ"ל ביג לכבד את החוק".

מהו "חוק המרכולים"?
צריך לעשות סדר ולהבין מהו "חוק המרכולים". הצעת החוק נולדה בעקבות פסיקת בג"צ באוקטובר 2017, שבמסגרתה הכריע הרכב מורחב כי תתאפשר פתיחת עסקים בתל אביב-יפו בשבת, וכך הכשיר למעשה את חוק העזר העירוני בעיר שמתיר פתיחת 164 מכולות ופיצוציות בימי מנוחה. ההכרעה ניתנה אז בתום עשור של הליכים משפטיים ויוזמות חקיקה שונות בסוגיה. נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור, הכירה בפסיקתה בנושא בתיקונים העירוניים של הרשויות המקומיות, וקבעה כי בסמכותן לקבוע את האיזון הנכון בשטחן הטריטוריאלי. פסיקת בג"ץ הרתיחה את הסיעות החרדיות. מאז הן המתינו לטריגר שיציף מחדש את הנושא, הזדמנות שתסייע בידם לכרוך את השלמת החקיקה בנושא ביוזמות אחרות של הקואליציה, ואף לקבוע לוחות זמנים להעברת החוק. עבודות הרכבת בשבת הן שעוררו מחדש את השיח הציבורי על חילול יום המנוחה בפרהסיה. שורת יוזמות של השותפים הקואליציוניים (למשל חוק עונש מוות למחבלים של ישראל ביתנו וחוק ההמלצות של הליכוד), שימשה עבור החרדים הזדמנות טובה לסיים את החקיקה. בסיעות החרדיות מתעקשים כי החוק בסך הכול מחזיר את המצב לקדמותו, לזה שהיה לפני פסיקת בג"ץ בנושא תל אביב. ואילו באופוזיציה טוענים כי החוק משקף כפייה דתית והתערבות בוטה בחיי האזרחים במדינה.
לפי הצעת החוק בנוסח שאושר, חוקי עזר בעניין פתיחתם וסגירתם של עסקים בימי מנוחה, יהיו כפופים להסכמה של שר הפנים לצורך פרסום ברשומות, והסכמתו תינתן רק אם פתיחת העסקים בימי המנוחה כמוצע בחוק העזר נדרשת למלא צרכים שהם חיוניים לדעתו של שר הפנים.

היו כאלה שניצלו את הסערה הגדולה, ועשו הכל כדי להעמיק את השסעים בחברה האשדודית. הראשון והבולט בהתנהלות החמורה הזו הוא חבר מועצת העיר סניה כצנלסון. במשך ארבע שנים כמעט ולא שמענו ממנו במועצת העיר, הוא לא עשה דבר וחצי דבר למען התושבים וכמעט נעלם מהזירה הציבורית, חוץ מכמה הבלחות פה ושם. אבל ברגע שיש סיכוי לגרוף כמה לייקים וקולות, סניה התעורר ולמעשה הפך את עורו.

לעיתון "המגזין" נודע כי כצנלסון נפגש לאחרונה עם רב בכיר בחסידות גור באשדוד, שניסה בכל דרך לפתוח לו דלתות אצל מנהיגי החסידות כאן בעיר. אותו רב הרעיף מחמאות על סניה, וסיפר לסובבים אותו עד כמה כצנלסון מוכן להשתנות וליישר קו עם הציבור החרדי. "הוא אפילו מוכן לעשות מהלכים דרמטיים, כולל סגירת עסקים בשבת, אם יקבל את תמיכת החרדים בבחירות לראשות העיר", אמר אותו רב לגורמים בחסידות גור בעיר.

אך ראו זה פלא, אותו כצנלסון הבעיר את הרחוב האשדודי בשבוע האחרון בעקבות ההחלטה לרשום התראות לעסקים הפתוחים בשבת. הוא העלה פוסט נוקב בדף הפייסבוק שלו וכתב בין השאר: "אנחנו לא ניתן לסגור שום עסק. נעשה הפגנות ומחאה חברתית ואף נסגור את עיריית אשדוד אם נצטרך. אנחנו נגד חוק המרכולים של אריה דרעי, ונחתים את התושבים באשדוד נגד חוק רע זה ונגד סגירת העסקים בשבת. ראש העיר לחוץ וימכור הכול כדי לזכות בתמיכת החרדים, אני מצהיר שנהיה נגד בכל מקרה".

אותו כצנלסון שהיה מוכן לעשות הכל, כולל הכל, כדי להיפגש עם הנהגת חסידות גור ואף השמיע קולות מלאי רוך ושבחים על החרדים, חזר לסורו ותקף את הציבור החרדי בדרכו האופיינית. גורם פוליטי באשדוד אמר: "אני לא מופתע מסניה, כך הוא התנהל תמיד והוא לא ישתנה גם עכשיו. מדובר באדם שיעשה הכל כדי לקושש קולות, והוא ימכור את הציבור שלו בלי בעיה. ברגע שהבין שאיש לא מאמין לדבריו, הוא חזר שוב לתקוף את החרדים וגילה את פרצופו האמיתי. זו התנהגות לא אחראית ולא ראויה של נבחר ציבור".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך