לחיות ביחד!

אשדוד הייתה עד היום אחת הערים המכבדות והסבלניות מבין כל הערים בארץ, בכל מה שקשור למרקם העדין בין חרדים לחילוניים המתגוררים בעיר אחת. כל קהילה כיבדה את רעותה, ולמעט הפרעות חסרות חשיבות ומשמעות של קומץ זניח, ברוב המקרים האחדות שלטה בעיר וכל אחד חי והתנהל על פי אמונתו ודרכו.
מגדלור אשדוד

זה ממש לא מובן מאליו לשמור על סטטוס קוו בעיר עם 250 אלף תושבים, עם כל כך הרבה ניגודים. מצד אחד אוכלוסיה גדלה והולכת של חרדים שמגיעים אלינו מערים שונות, מצד שני עשרות אלפי עולים מחבר העמים שהפכו לחלק מהפסיפס האשדודי, ובאמצע אשדודים צברים שרובם חילוניים עם משיכה בלתי מבוטלת למסורת ישראל, כולל צעידה לבית הכנסת בערב שבת ולמחרת הולכים לים ולמשחקי הכדורגל… זו אשדוד וזה יופייה.

עכשיו "חוק המרכולים" עלול לפגוע לנו בסטטוס קוו, לגרום למהומה רבתי, קל וחומר ששיקולים פוליטיים של אינטרסנטים כאלה ואחרים, גורמים למהומות גדולות יותר. עד היום עיריית אשדוד הצליחה לשמור על כבודן של כל הקהילות בעיר על פי הסטטוס קוו המוכר והידוע. הסטטוס קוו ביחסי דתיים-חילוניים בישראל, למעשה מסדיר את היחסים העדינים שבין הציבור הדתי והחילוני. ככלל, הציבור החילוני שואף לחזק את החירויות הדרושות לו על פי תפיסת עולמו, ולהגיע להפרדת הדת מהמדינה. הציבור הדתי לעומת זאת מבקש לשמור על צביונה הדתי של המדינה, גם במחיר של חיבור בין הדת למדינה, והגבלת חירויות הפרט באמצעות חוק, כאשר נוגע הדבר לאלמנטים דתיים. הסטטוס קוו מקבע את המצב הקיים, כאשר כל אחד מהצדדים מקבל ומוותר. לעיתים, כאשר הכוח הפוליטי של אחד מהצדדים מתגבר על השני, מתפתחים לחצים אשר פועלים לשינוי הסטטוס קוו, אך בדרך כלל הצדדים נזהרים שלא לבצע שינויים מפליגים.

כך בדיוק קרה עם "חוק המרכולים" שעבר במהלך השבוע האחרון. החרדים החליטו לנצל את כוחם הפוליטי, והם קידמו חוק שגורם לבעיה לא פשוטה לעסקים הפתוחים בשבת. עיריית אשדוד פועלת בשלב הראשון על פי דרישות החוק, אבל אני מעריך שככל שהזמן יחלוף, בעירייה יבינו שניתן לעקוף את החוק בצורה עדינה יותר ומתחשבת יותר, כי בכל זאת רוב הציבור האשדודי הוא כאמור חילוני עם זיקה מסורתית. זה אומר שאנחנו מכבדים את השבת ואוהבים אותה, כולל קידוש וביקור בבית הכנסת בערב שבת, אבל זה לא מונע מאיתנו לצאת עם הילדים בשבת בבוקר למרכזי הקניות השונים לשתות קפה, לאכול גלידה ולהתחדש בג'ינס אופנתי.

עיריית אשדוד צריכה מצד אחד לפעול על פי חוקי המדינה, בעיקר כאשר מדובר בחוק חדש שגורם לכל הזרקורים להיות מופנים לעיר כמו אשדוד לדוגמא, אבל כאמור אפשר וצריך למתוח את החוק ולתת לו פרשנות נוספת. אני בטוח שגם המנהיגים החרדים מבינים שכפייה דתית כזו לא תשיג את המטרה, אלא תעשה בדיוק ההיפך. הסטטוס קוו חייב להיות כינור ראשון בעיר שלנו, ואסור לנו לתת לאף גורם, מבית ומבחוץ, להפר אותו. גם לא לכאלה שרוצים לחזק את כוחם הפוליטי, על חשבון היציבות של העיר שלנו.

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך