עובדי טבע באשדוד: "לוקחים את המצב בצורה קשה מאוד"

אווירה קשה שוררת בקרב עובדי "טבע מדיקל" באשדוד, לעובדים נודע כי יש כוונה לסגור את מחלקת שקיות העירוי, שבה יש כ-150 עובדים מתוך ה-200 במפעל. עובד במפעל: "האווירה נוראית. הכי גרוע זו אי הוודאות. יש אנשים שלקחו את זה קשה, ולכן הביאו עובדת סוציאלית שתטפל בהם"
עובדי טבע באשדוד: "לוקחים את המצב בצורה קשה מאוד"
צילום: נתנאל פריאנטי

"אי הוודאות הורגת את האנשים. לא יודעים מה לעשות הלאה בחיים. הביאו עובדת סוציאלית שתדבר עם העובדים ותטפל בהם, כי יש מקרים בהם אנשים לקחו את הפיטורים קשה מאוד והם לא יודעים מה לעשות. יש עובדים עם בעיות קשות ולכן צריכים עזרה. היא משוחחת איתם. חס וחלילה שמישהו לא יעשה לעצמו משהו". הדובר הוא אחד העובדים במפעל "טבע מדיקל" באשדוד, שעומד להיסגר וכנראה 150 מתוך 200  העובדים (או בסיטואציה מסוימת כולם!), ייזרקו לרחוב. העובדים יודעים את זה.

בטבע לא רוצים להוציא את מה שקורה בימים אלה בתוך המפעל, אבל לעיתון "המגזין אשדוד" נודע בדיוק מה חושבים העובדים, מה בכוונתם לעשות ומה חושבים הבעלים שהעובדים לא יודעים, אבל הם יודעים טוב מאוד…

לעובדים נודע כי מחלקת "שקיות העירוי" תיסגר. היא לא למכירה בכלל, היא לחיסול.  המדובר ב-150 מתוך 200 העובדים. מי שמנסה להעביר מסר כאילו יהיה על מה לדבר, לא מבין שהעובדים יודעים זאת. מחלקת "סירופים ותרופות" עלולה להימכר. אם אכן זה יקרה, אולי ל-50 עובדים תהיה עבודה. אופציה אחרת היא שיעבירו את אותם 50 עובדים למפעל של טבע בכפר-סבא. על זה אמרה אחת העובדות: "זה דחיית הקץ. הרי בתוך שנתיים לא יישאר עובד אחד של טבע בישראל". אם מחלקת "סירופים ותרופות" לא תימכר, גם העובדים האלה יפוטרו. אבל כרגע מנסים למצוא קונה.

לגבי המפעל עצמו, הרי שהעובדים שמעו כי טבע עשויה למכור את כל השטח או שתשאיר את עובדי הסירופים והתרופות בשטח קטן ואת היתר תמכור. אחת העובדות אמרה לנו: "לצערי, כך העולם שלנו מתנהל, ממש קפיטליזם חזירי. זו בהחלט חזירות. אתן לך דוגמא, אנחנו תמיד מקבלים בונוס שנתי על פי הביצועים שלנו. אם הביצועים לא טובים, ככה יראה הבונוס שלי. הכל לפי היכולת, אז שיעשו ככה גם למנהלים. איך יכול להיות שהם קיבלו בונוסים במיליוני שקלים, בזמן שהם מבינים שהקופה ריקה. כשהוציאו את 'רשימת החיסול', כמו שאנו קוראים לרשימת הפיטורים, שלחו מייל שלא יהיה בונוס שנתי, כמו בכל שנה. באותו יום המנכ"ל לקח לעצמו בונוס. זה העולם המעוות שלנו".

העובדים חזרו לעבוד רק כי ההסתדרות אמרה להם לחזור לעבודה. "עובדים בלי להשתגע", היה מי שאמר במפעל. "אמרו לנו שהמו"מ לקבלת פיצויים יהיה רק כשנחזור לעבוד. אז אנחנו רוצים לצאת עם משהו מזה. לא לצאת בידיים ריקות", הוסיפו העובדים. בהנהלת טבע לא יודעים, אבל העובדים יודעים טוב מאוד שאין סיכוי שיישארו עוד הרבה זמן ומדובר אפילו במספר חודשים קטן: "שמענו מגורם בכיר בטבע שתוך 3-4 חודשים יסגרו את מחלקת שקיות העירוי, שזה שלושת רבעי מכח האדם במפעל, כ-150 איש".

לפני הודעות הפיטורים היה לחץ על העובדים ב"טבע מדיקל" אשדוד לייצר יותר תמיסות מסוג מסוים. במחלקת שקיות העירוי היה מי שאמר כי זה היה סימן לבאות וכי הם נוצלו: "יש ספק מחו"ל שמספק לאירופה וארה"ב שקיות עירוי. אין לו את כל התמיסות. עכשיו אנחנו מבינים למה לחצו עלינו לפני כן לייצר תמיסות מסוימות בלבד, כי לספק הזה אין שקיות עירוי כאלה. רצו שנייצר עד שיגיעו איתו להסכם ואז יהיה להם מלאי מהתמיסות שהוא לא מייצר וזה ייתן להם עוד זמן וסחורה, עד שיסתדרו. פשוט הרדימו אותנו. רצו שנייצר בזמן שהם סוגרים על ייבוא של שקיות עירוי".

לעיתון "המגזין אשדוד" עוד נודע כי מנהל התפעול של טבע יגיע למפעל באשדוד בקרוב על מנת לדבר עם העובדים. העובדים יודעים כבר מה הוא הולך להגיד להם. "כולם עם הפרצוף באדמה. מנהל התפעול של טבע אמור להגיע לשיחה איתנו, הוא הולך לספר לנו את מה שאנחנו כבר יודעים. מחלקת השקיות תיסגר ולא תימכר, אנשים ילכו הביתה. את מחלקת תרופות וסירופים ינסו למכור. אנחנו נוכל לספר לו את זה", אומרים העובדים בקול שבור.

לידיעת בנימין נתניהו ראש הממשלה. העובדים תלו תקווה בפגישה שלו עם קאר שולץ, מנכ"ל טבע. אבל כגדול הציפיות כך גודל האכזבה. המצב שנוצר היה בדיוק הפוך. אחרי הפגישה הבינו העובדים שהסיפור גמור מבחינתם. מספר  אחד העובדים: "המפנה היה כשקאר שולץ נפגש עם ביבי וראינו שהוא לא סופר את ראש הממשלה ואת שר האוצר כחלון. אז הבנו שמה שנותר זה לצאת עם פיצוי הולם מכאן. אנשים הבינו שאנחנו לא יכולים להמשיך לשבות כי גם אין עבור מה, וגם כי צריך לקבל משכורת והישועה לא תבוא לנו מממשלת ישראל".

ממשיך אותו עובד: "הסיפור גמור, אז בואו נצא יותר טוב בעזרת ההסתדרות והועד. אנחנו רוצים לדעת רק עם כמה ואיך נצא מפה. אנשים מתכוננים ליום שאחרי, לא יודעים איך לחיות את החיים בלי העבודה. אנשים עובדים פה שנים על גבי שנים".

במפעל יש גם כעס רב על המדינה. בעוד את מנהלי טבע מכנים "חזירים קפיטליסטים", הרי שיש אכזבה קשה מהמדינה. עובדת אמרה לנו: "הרי המדינה נתנה במשך שנים הקלות במס לטבע בכדי שתייצר מקומות עבודה. אומרים לנו שכל עובד בישראל שווה 10 מיליון שקלים לטבע בשנים הללו. שיתנו לנו רק 5 אחוזים מזה פיצויים ונלך הביתה. אבל זה לא יקרה. הם חייבים 150 מיליארד שקל מיסים למדינה, שייקחו את הכסף הזה ויתנו לעובדי טבע פיצוי. אנחנו נתנו את החיים שלנו פה. מה נתנו מנהלי טבע? כמו שזה נראה, הם רק לקחו".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך