הישג לתלמידי "עילית שובו" באליפות הסייבר

משרד החינוך שם לעצמו מטרה: לקרב את התלמידות והתלמידים אל תחומי המתמטיקה, מדעי המחשב והטכנולוגיה. בית הספר "עילית שובו", בהובלת המנהלת מלכי שיינין, הרימו כבר מזמן את הכפפה, אבל עכשיו הם כובשים עוד פסגה בדרך למצוינות: מקום ראשון בתחרות המתמטיקה של אליפות הסייבר הישראלית, "אני מאמינה במיצוי היכולת של ילד", אומרת המנהלת מלכי שיינין, "ורואה באליפות הזו הזדמנות לתת מתנה לחיים, התמודדות עם אתגר כאשר מסביב יש מעטפת של כיתה, מורה ובית"
הישג לתלמידי "עילית שובו" באליפות הסייבר

בכל פעם שאני מגיעה אל בית הספר "עילית שובו" אני מתמוגגת מחדש. הפעם "התגנבתי" לצפות בשיעור מחשבים של תלמידי כיתה ב', השקועים כל אחד באתר שנקרא "עשר אצבעות", ובו הם מתרגלים כישורים מתמטיים באמצעות משחק, מתקדמים וזוכים בנקודות. הם אפילו מבקשים להישאר בכיתה בזמן ההפסקה כדי להשיג עוד יעד.

אל החדר נכנסת יסמין, תלמידת כיתה ד', שמוצאת מחשב פנוי, ובעזרת שם המשתמש והסיסמה שלה היא ניגשת לאתגר. "זה כיף לי, ואני נכנסת גם בבית אחרי בית הספר", היא מספרת. "אני מקום שני באליפות הכיתה, למדתי דברים חדשים, כיף לנו לשחק ובאנו לזכות. אנחנו לא מוותרים".

במה מדובר? על מה ההתרגשות שאחזה בתלמידי בית הספר? הכירו את "אליפות הסייבר הישראלית" הכוללת תחרויות בתכנות ובמתמטיקה, ומנוהלת על ידי משרד החינוך בשיתוף עם קרן רש"י והאיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות IATI. בשנים האחרונות גורמים רבים, ממשלתיים תעשייתיים ואקדמאים, עסוקים בחיפוש אחר דרכים לעודד את תלמידי ישראל ללמוד מקצועות מדעיים וטכנולוגיים מתוך מטרה להמשיך ולשמור על יתרונה היחסי של ישראל בתחומי המדע והטכנולוגיה. אחד האתגרים הוא מציאת הדרך להעלות את המוטיבציה, הרצון והידע של התלמידים. לפני כשלוש שנים הושקו שתי תחרויות תכנות לתלמידי ישראל, ושר החינוך נפתלי בנט הרחיב את היוזמות הללו וייצב אותן כתחרות לאומית, כשמתווספת אליהן תחרות משחקי מתמטיקה לתלמידי א' – ו'.

בתי ספר רבים נרשמו לתחרות. תלמידי "עילית שובו" מיקמו את בית הספר למן ההתחלה בראש הרשימה. ברמה הארצית הם ממוקמים במקום הראשון, כשבית ספר מחיפה נושף בעורפם, ובאשדוד הם מובילים את הרשימה בפער ניכר.

האליפות, כאמור, מיועדת לכלל התלמידים מכיתות א' ועד ו'. ככל שיותר תלמידים משחקים, המיקום של בית הספר בטבלה עולה. האליפות מבוססת על סדרת משחקים שמזכים בנקודות ("כוכבים") ופרסי התקדמות, והפעילויות מוצעות במספר דרגות קושי. המטרה היא שכל תלמיד ימצא את מקומו, ילמד וייהנה.

באתר התחרות ישנו קישור ללוח התוצאות של משרד החינוך, ובו ניתן לראות את מיקום בית הספר ואת מספר התלמידים המשחקים. מורים שהוגדרו כמנהלי התחרות, יכולים לראות את נתוני הכיתות והתלמידים. מנהל בית הספר יכול לצפות בדוחות כיתתיים או אישיים באתר "עשר אצבעות", ולראות באילו נושאים ובאילו פעילויות תלמידים מצליחים ובאילו פעילויות הם מתקשים.

"המשחקים מניחים יסודות להבנה עמוקה של החומר המתמטי שנלמד בבית הספר, ומאפשרים לילדים לגלות בעצמם חוקים מתמטיים באמצעות משחקים", אומרת מלכי שיינין, מנהלת "עילית שובו". "שיטת הגילוי העצמי מפתחת סקרנות, יצירתיות וביטחון עצמי. וכמו בכל משחק מותר להיכשל, לנסות שוב – ולשחק עד שמצליחים! לכל תלמיד יש סיסמת הזדהות אישית שמאפשרת גישה למשחקים מבית הספר, מהבית ובעצם מכל מחשב. חשוב לנו שבית הספר יקבל דירוג טוב, אך חשוב יותר שהילדים ילמדו מתמטיקה באופן מהנה ומאתגר".

"הילדים שלנו מתחילים כבר מכיתה א' לפתח לוגיקה וראייה הנדסית בזכות למידה בצורה חווייתית דרך תכניות שונות שאליהן התווספה התחרות הזו", אומרת זויה לישינר, סגנית בית הספר ורכזת מתמטיקה ומדעים. "זה נותן להם 'פוש' לעתידם כתלמידי 5 י"ח מתמטיקה".

כשנפתחה התחרות בחודש שעבר, הוקדשו השבועיים הראשונים לאימונים ולתרגולים. בשבועיים שלאחר מכן התחילה התחרות בין בתי הספר, ולכל שכבה יש כ-150 פעילויות. היום, יום חמישי, מסתיימת התחרות. בתי הספר המובילים יוזמנו לשלוח נציגים לגמר הגדול שייערך בנוכחות שר החינוך וצוות המשרד.

"תחרות זה דבר טוב כשהוא במינון הנכון", אומרת מלכי. "אני מאמינה במיצוי היכולת של ילד, לאו דווקא שיהיה מצטיין, אלא שימצה ויקבל כלים למצות את הפוטנציאל שלו. אני רואה באליפות הזו הזדמנות לתת מתנה לחיים, התמודדות עם אתגר כשמסביב יש מעטפת של כיתה, מורה ובית. ההשתתפות באליפות נעשית באווירה טובה ומצטיינת. הילדים ממלאים את הזמן בחשיבה ולא בשטויות, התחרות מתחברת לתכנים מבוקרים במשרד החינוך וממנפת את הלומדים. הם מצדם חווים אחווה כיתתית ובית ספרית. אם חסר מחשב, התלמיד שמסיים מפנה מקום לחבר מהכיתה. הם רוצים לדעת באיזו מקום בטבלה אנחנו נמצאים, הם מאוחדים ויש להם גאוות יחידה".

ההתלהבות וההתרגשות של הילדים סחפה גם את ההורים, שמרוצים מכך שילדיהם מתעסקים בדבר אינטלקטואלי, מההישגים ומהאווירה החיובית והטובה. בת-שבע מינגוב, אימא של אורי ונועה, הלומדים בבית הספר "עילית שובו" מספרת: "התחרות האישית והבית ספרית גורמת לילדים שלי לפתוח בכל יום את האתר, לשחק ולצבור נקודות. בשבוע שעבר בני לא הרגיש טוב, והלך עם אביו לעבודה, וגם שם היה חשוב לו להיכנס ולשחק, וחס וחלילה לא לפספס. אני אישית מאוד שמחה על הפעילות, על המוטיבציה שזה נותן לילד והכי חשוב על הלמידה שלו. שאפו ענק על הפעילות המהממת הזו".

גם אלונה גיגי, אימא של נהוראי, התלמיד המצטיין של כיתה ב', מציינת כי הילדים נהנים מסוגי המשחקים השונים משום שתחושת המסוגלות נעימה להם, ותחושת היכולת מתגברת כשהם משיגים שליטה בביצוע המשימה המשחקית. "הנאת הילדים גוברת כשהם מבצעים משימה קשה יותר והם עומדים בדרישותיה. רמת המשחק עולה ככל שהילד גדל, ורמת הסיפוק וההנאה משתנים בהתאם", היא מסבירה.

לנטלי כהן ילדים בכיתה א' וב'. "זה תרם להם המון", היא מספרת, "הם באים הביתה, והם יודעים לבד להתחבר למערכת עם הסיסמה. יש לנו מחשב ומחשב נייד, ושניהם עובדים. זה מדהים, הם מבסוטים, התוכנה מאוד ידידותית, וככל שהם מתקדמים הם צוברים פרסים. הם גם עוקבים אחרי הטבלה הכיתתית והבית ספרית". נטלי ממשיכה לשבח: "זה בית ספר מדהים. הצוות משכמו ומעלה, אני רואה שהמורים והמנהלת רוצים שהילדים יצליחו בהמון היבטים".

"הפכנו את התחרות למשימה אקדמאית מאחדת, וזו ההצלחה", מסכמת מלכי. "האמונה במצוינות באה ממקום נקי ומכובד. אני גאה בילדים, בהתנהגות שלהם ובשיתוף הפעולה עם ההורים. באמצעות ההשתתפות באליפות אני רואה אותם מוכנים להתמודדות עם אתגרי החיים ועם הגשמת שאיפות".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך