החיים והמוות על גלגלי אופניים חשמליים

רק בעשרת הימים האחרונים היו 4 תאונות קשות שבהם היו מעורבים רוכבי אופניים חשמליים באשדוד. החוק מחייב נהיגה מעל גיל 16 ועם קסדה. למרבה הצער, זה לא קורה, האשמה היא גם של ההורים (ובעיקר שלהם). על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כל יום יש 4 תאונות ברחבי הארץ, שבהן מעורבים אופניים חשמליים
החיים והמוות על גלגלי אופניים חשמליים
צילום: דוברות איחוד הצלה

זה כבר מזמן הפך ל"מכת מדינה". בדיקה פשוטה בגוגל תראה לכם כמה פעמים מעורבים בתאונות רוכבי אופניים חשמליים, ברובם צעירים, חלקן קשות. אפילו קטלניות. אבל עולם כמנהגו נוהג, או נכון יותר סובב. בעיר אשדוד, רק בעשרה הימים האחרונים היו 3 תאונות קשות, בהן היו מעורבים רוכבי אופנים חשמליים. החוק מחייב רכיבה מעל גיל 16 ועם קסדה.

בדקנו בשנתיים האחרונות את נתוני התאונות והם מדאיגים מאוד, הנתונים על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בדקנו גם מהן התקנות ומצאנו בהן סתירה. המשטרה עושה מה שביכולתה במסגרת החוק, אבל גם להורים חלק חשוב. אולי הכי חשוב.

נתחיל עם שנת 2015: בין המספרים הקשים אותם מפרסמת הלמ"ס, ניתן למצוא את סך התאונות והנפגעים על כלי רכב דו-גלגליים או כתוצאה מפגיעתם. כך למשל נפגעו אשתקד 1,473 בני אדם מאופניים חשמליים בלבד, מספר הכולל גם 299 נפגעים שלא דווחו למשטרה כלל. אדם אחד נהרג ב-1,065 תאונות אלה, 82 נפצעו באורח קשה, 67 בינוני והשאר באורח קל. בלמ"ס מרחיבים ומציינים כי מתוך 299 נפגעים מאופניים חשמליים שלא דווחו למשטרה, ב-236 מקרים מדובר ברוכב שנפגע, וב-63 מקרים מדובר בהולך רגל. רק ברבע מהתאונות נפתח תיק תאונת דרכים. השאר סווגו על ידי המשטרה כ"כללי עם נפגעים". מכלל הנפגעים. קבוצת הגיל השנייה בפגיעותה היא גילאי 15-16, והשלישית היא 10-14 שנים.

בשנת 2016 נפגעו 1,536 אנשים בתאונות בהן היו מעורבים אופניים חשמליים. תשעה מהם נהרגו, 67 נפצעו קשה, 1,460 נפצעו קל. מבין הנפגעים בתאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים שדווחו למשטרה, 1,202 היו נהגי אופניים חשמליים. מבין הפצועים שאושפזו בבתי החולים ולא דווחו למשטרה, 356 היו נהגי אופניים חשמליים. רוב נהגי האופניים החשמליים שנפגעו בתאונות היו גברים: 77% מהנהגים שנפגעו בתאונות שדווחו למשטרה, ו-87% מהנהגים שאושפזו בבתי החולים ולא דווחו למשטרה.

גם קורקינטים חשמליים הביאו רוכבים רבים לבתי החולים: לפי דיווחי המשטרה, בשנת 2016 נפצעו בתאונות בהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים 53 בני אדם, מהם: אדם אחד נהרג, 3 נפצעו קשה ו-49 נפצעו קל. פצועים אלה נפצעו ב-49 תאונות, עבור 14 מהן פתחה המשטרה תיקי ת"ד, והשאר סווגו כתיקי "כללי עם נפגעים". בנוסף, אושפזו בבתי החולים 20 פצועים בעקבות תאונות דרכים בהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים שלא דווחו למשטרה. לפי דיווחי המשטרה, בשנת 2016 נפגעו בתאונות בהן היו מעורבות קולנועיות 115 בני אדם, מהם אדם אחד נהרג, 7 נפצעו קשה ו-107 נפצעו קל.

"לצערנו ככל שהאופניים החשמליים הופכים לפופולריים יותר, כך שיעור ההיפגעות עולה", אמר מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מרדכי בהירי דואני, בראיון עיתונאי והבהיר כי על ההורים לדאוג שילדים מתחת לגיל 16 לא רוכבים על אופניים חשמליים. "מדובר בכלי ממונע שעלול להיות מסוכן וקטלני ואם אנו או ילדינו רוכבים, אז חשוב לדאוג לקסדות ומגני גוף אשר יכולים להציל חיים ולמנוע פגיעות קשות".

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ערכה מחקר בנושא אופניים חשמליים במרחב העירוני. המחקר, שנחשב למקיף ביותר שנערך עד כה בישראל בנושא, כלל סקר תצפיות שנעשה בקרב 7,400 רוכבים. מהמחקר עלה כי 33% מהרוכבים על אופניים חשמליים הם נערים מתחת לגיל 16, בניגוד לחוק. עוד עלה מהמחקר כי שיעור נמוך יחסית מכלל הרוכבים חובשים קסדה, ועומד על 21%. שיעור חבישת הקסדה היה נמוך יותר בקרב ילדים עד גיל 17 ועמד על 19%, אף שהחוק מחייבם. ככל שהילדים בוגרים יותר, כך נטו פחות לחבוש קסדה.
הרשויות נלחמות בתופעה. מאמצע מאי 2016 נכנסה לתוקף אכיפת יתר. רוכבי אופניים יורשו לנסוע על הכביש ועל שבילי אופניים בלבד, ומשטרת ישראל החלה לאכוף נסיעת אופניים על המדרכות, ועבריינים יחויבו לשלם קנס של 250 שקל. מדובר בחוק בגלל ריבוי תאונות האופניים על המדרכות, תאונות ועומס הביאו את המשטרה לפעול בנושא. עדיין לא ידוע כמה צוותים יוקצו לצורך המהלך ובאילו תדירות תינתן הקנסות.

כמו כן יחויבו רוכבים בקנסות שנעים בין 100 ל-1,000 שקל: נסיעה ברמזור אדום, נסיעה נגד כיוון התנועה, שימוש בטלפון נייד בעת רכיבה וכן הפרעה להולכי רגל במעבר חצייה. בנוסף לקנסות יהיה בסמכות השוטרים להטיל עונשים אחרים, כגון הוצאת אוויר מהגלגלים או החרמת סוללה (לילדים מתחת לגיל 16 שרוכבים על אופניים חשמליים בניגוד לחוק).

אבל האצבע המאשימה צריכה להיות קודם כל ולפני הכל להורים. בזה המשטרה לא יכולה להילחם. הכל מתחיל מהבית. ילדים מתחת לגיל 16, שבוודאי לא מודעים לסכנות וקופצים לכביש, לא מכירים את חוקי התעבורה או את התמרורים, אסור להם לעלות על "כלי נהיגה" זה. והוא כלי לנהיגה לכל דבר. לאחרונה גם נעשה שימוש בעיר (ולא רק בעיר) בטרקטורונים שהם לא פחות מסוכנים, ולא מעט ילדים רוכבים בהם ללא רישיון והמשטרה נותנת את דעתה גם בעניין זה.

למצולם אין קשר לכתבה

ממשטרת לכיש נמסר: "יש תקנות ברורות בנושא זה. לצערנו גם ילדים, אך בעיקר גם הורים, אינם נותנים לכך את מלוא הדעת. לדוגמה, גיל הרוכב על פי התקנה הוא 16 שנים ומעלה. האחריות בראש ובראשונה מאחר ומדובר בקטינים, הנה של ההורים. משטרת ישראל מבצעת לא אחת הסברה בקרב אוכלוסיית בני הנוער בנושא זה, אך אין בכך סוף תהליך. על ההורים לגלות יותר מעורבות ואחריות כלפי ביטחון ילדיהם".

אבל יש גם בלבול. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פרסמה ב-17.5.17 תקנות אופניים חשמליים. שימו לב לבלבול… בסעיף 39טז. נהיגה והחזקה באופניים עם מנוע עזר: "לא ינהג אדם באופניים שבהם מותקן מנוע עזר או יחזיק בהם בבעלותו, בין אם מתקיימות בהם פסקאות (5)(א) ו-(6)(א) בהגדרת אופניים עם מנוע עזר ובין אם לאו, אלא אם כן מלאו לו שש עשרה שנים או יותר".

עכשיו שימו לב לסעיף הבא, 125(ג): "מי שטרם מלאו לו 14 שנה לא ירכיב אדם אחר על אופניים…". זה מבלבל גם מי שאמור לאכוף את זה. כדאי לתת את הדעת גם על זה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך