כל מה שרציתם לדעת על שפעת ולא העזתם לשאול…

החורף נותן אותותיו ורבים באוכלוסייה כבר סובלים ממיחושים בגרון, הצטננות וחום. זהו בדיוק הזמן להתחסן נגד שפעת בחיסון יעיל ללא תשלום ולהימנע מהמחלה שעלולה להסתבך. ד"ר סרגיי נגורנוב, הרופא המחוזי במאוחדת: "חיסון שפעת יעיל בהפחתת סבל ואשפוזים ומומלץ לכלל האוכלוסייה מגיל חצי שנה. זו הסיבה שמאוחדת רכשה עבור לקוחותיה את החיסון היקר והחדש ביותר היעיל נגד 4 זנים שונים של שפעת. זה הזמן להתחסן בכל אחת ממרפאות מאוחדת, כדי להגן על עצמנו, על משפחתנו ועל האוכלוסייה כולה".
כל מה שרציתם לדעת על שפעת ולא העזתם לשאול...

הסתיו בעיצומו, הלילות הקרירים מזכירים לכולנו שאוטוטו החורף ואיתו כל התופעות הפחות נעימות כמו מחלת השפעת. זה בדיוק הזמן להבין שהתדמית הלא מזיקה של מחלת השפעת הינה שגויה לחלוטין, שכן היא משפיעה יותר ויותר על בריאות האוכלוסייה ומידי שנה מתאשפזים מאות אנשים עם דלקת ריאות, תוצאת סיבוך של שפעת עונתית. גם בקרב ילדים קטנים אנו רואים מידי שנה עליה באשפוזים כתוצאה מסיבוכי שפעת, כגון דלקת ריאות, דלקות אוזניים ועוד. בקרב אנשים בריאים יחסית אמנם יש פחות אשפוזים וסיבוכים, אך מחלת השפעת גורמת לחום גבוה, חולשה, צמרמורות ובקרב ילדים לתסמינים של מערכת העיכול – שלשולים והקאות. אנחנו מפסידים ימי עבודה רבים במהלך החורף, גם מהמחלה שלנו וגם כאשר אנו נאלצים לטפל בילדים חולים. אז כן, השפעת היא אולי לא המחלה הקשה ביותר, אבל היא בהחלט הנפוצה ביותר ומשפיעה על כולנו. השיעור הגבוה ביותר של תחלואה בשפעת נרשם בישראל בין נובמבר לסוף מרץ, לכן כדאי להתחסן ממש עכשיו.

למרבה המזל, במאוחדת גם השנה מזמינים את כל המבוטחים להתחסן בחיסון הטוב ביותר, ללא השתתפות כספית כמובן, בכל חדר אחיות במרפאה שליד הבית. אם אתם זקוקים לשכנוע נוסף, הנה מספר תשובות לשאלות נפוצות חשובות בנושא, שיובילו אתכם לקבלת החיסון ולחורף בריא במיוחד.

למי מומלץ להתחסן?
ארגון הבריאות העולמי ומשרד הבריאות ממליצים לכלל הציבור להתחסן כנגד שפעת ובמיוחד לאנשים הנמצאים בקבוצות הסיכון לסיבוכי שפעת ובהם: מבוגרים וילדים הלוקים במחלה כרונית (כגון אסטמה, סוכרת, מחלות לב ומחלות ריאה), נשים בהריון, ילדים מגיל חצי שנה ועד גיל 5, מבוגרים מעל גיל 65 ועובדי מערכת הבריאות המטפלים בחולים.

עד כמה החיסון יעיל?
ככל שאנחנו צעירים ובריאים יותר, המערכת החיסונית שלנו מגיבה יותר ביעילות לחיסון ואנחנו מוגנים יותר, לכן רמת ההגנה נמוכה פחות בגילאים מבוגרים מאוד. אם מתחסנים ועדיין נדבקים בשפעת, המחלה פחות קשה ומביאה לפחות סיבוכים. מחקר חדש שפורסם לאחרונה מוכיח כי אנשים המתחסנים נגד שפעת פחות חולים בדלקת ריאות. חשוב לציין, שחיסון השפעת הניתן בעונות האחרונות כולל גם את החיסון נגד זן שפעת החזירים. בנוסף, ככל שיותר אנשים מחוסנים, האוכלוסייה ובפרט אנשים שלא יכולים להתחסן, כגון תינוקות מתחת לגיל חצי שנה, מוגנת יותר. גם בהריון הוכח כי חיסון מגן גם על האם וגם על העובר ואינו מסוכן באף שלב של ההריון.

מדוע צריך להתחסן בכל שנה מחדש?
בכל שנה חל שינוי בווירוסים הגורמים לשפעת באוכלוסייה. זו הסיבה שיש צורך לחזור על חיסון נגד שפעת מידי שנה, בניגוד לחיסונים כמו חצבת או חזרת. מידי שנה, בוחנת ועדה מיוחדת של ארגון הבריאות העולמי את זני הווירוסים שתקפו וממליצה על הזנים שצריכים להיות מיוצגים בחיסונים, משרד הבריאות בוחן את ההמלצות, ועל פי מאפיינים ייחודיים של אוכלוסיית ישראל קובע את הרכב הזנים של החיסונים שיינתנו בארץ בעונה הבאה. לאחר מכן, חברות התרופות מייצרות את החיסונים לפי הזמנה מתוכננת של קופות החולים ומשרד הבריאות.

האם יש לחיסון תופעות לוואי?
חיסוני שפעת נמצאים בשימוש מעל 40 שנה. חלקי הווירוס בחיסון (אם מוחלשים או מומתים) נועדו לגרות את המערכת החיסונית שלנו מבלי לגרום למחלה עצמה. במחקרים רבים שבוצעו במטרה לבדוק את תופעות הלוואי של החיסונים נמצא כי תופעת הלוואי הנפוצה ביותר היא כאב בזרוע (בחיסון המוזרק בלבד, כמובן). תופעת לוואי פחות נפוצה היא חום (שמשקף את תגובת המערכת החיסונית לחיסון) לא גבוה, במשך כיומיים. תופעת לוואי נוספת, בעיקר לאחר חיסון בתרסיס, היא נזלת קלה במשך כיומיים. לעיתים נדירות ישנם אנשים שמקבלים תגובה אלרגית לחיסון. קיימות הנחיות ברורות שמיועדות לאתר אנשים בסיכון לתגובה אלרגית, כגון תגובה לחיסון קודם או במקרים מסוימים אלרגיה לביצים – אנשים אלה לא יקבלו חיסון.

האם מלאי החיסונים עלול להיגמר?
בהחלט! מאחר והחיסונים מיוצרים לעונה אחת בלבד, חברות התרופות מייצרות אותם על פי הזמנה לפי כמות מוגדרת מראש. משרד הבריאות והקופות מבצעים חישוב דקדקני וזהיר מיד שנה, כאשר מצד אחד חשוב להזמין מספיק חיסונים לכל מי שיגיע להתחסן ומצד שני חשוב לא להגיע למצב של השמדת אלפי חיסונים שלא ניתנו בסוף עונת השפעת. במידה ומסיבה כלשהי נוצר ביקוש בכמות גבוהה מסיבות לא צפויות, כגון עונת שפעת אלימה במיוחד, או אירוע המושך תשומת לב תקשורתית, יכול להיווצר מצב של מחסור בחיסונים. מאחר ואין "רזרבות" משמעותיות אצל החברות המייצרות את החיסונים, לא ניתן להגדיל את ההזמנה באמצע העונה, ולכן המלצתנו חד משמעית: כדאי להתחסן בתחילת העונה וכמה שיותר מהר, על מנת לחסוך ממשפחתך וממך את כל התופעות הבלתי נעימות והמסוכנות הכרוכות בשפעת.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך