יצחק מויאל, ייצג את המדינה בברלין, וחזר היישר אל מאבק העובדים של "נגב קרמיקה"

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל, השתתף במהלך חג הסוכות בקונגרס בן ארבעה ימים בברלין. באירוע השתתפו כ-1400 נציגים וראשי ארגונים מכל רחבי גרמניה, וכן משלחות מ-35 מדינות. נשיא ההסתדרות הכללית של גרמניה הזכיר בנאום הפתיחה את ישראל ואת יצחק מויאל, והאירוע זכה לחשיפה תקשורתית נרחבת, לאחר שבקונגרס ציינו את הפעילות שנעשית בארץ לטובת העובדים, נחת מויאל ביום שישי אל מחאת עובדי "נגב קרמיקה" שקיבלו הודעות פיטורים
יצחק מויאל, ייצג את המדינה בברלין, וחזר היישר אל מאבק העובדים של "נגב קרמיקה"

אחת לארבע שנים מתקיים קונגרס של האיגודים המקצועיים בגרמניה. השנה התקיים הכנס בתאריכים 9-13 באוקטובר, בברלין, בהשתתפות כ-1400 נציגים וראשי ארגונים מכל רחבי גרמניה וכ-200 נציגים זרים שהגיעו במשלחות מכ-35 מדינות. בזמן שאנחנו חגגנו את חג הסוכות, ייצג בכבוד את ההסתדרות ואת מדינת ישראל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל (תושב אשדוד). את הקונגרס מוביל רוברט פייגאר, נשיא ההסתדרות הכללית של גרמניה, שהיא האיגוד הגדול ביותר בגרמניה ובאירופה כולה.

בנאום הפתיחה הזכיר פייגאר את ישראל ואת יצחק מויאל. לכבוד זה זכו רק שתי מדינות: ישראל וטורקיה. האירוע זכה לחשיפה תקשורתית נרחבת ביותר בכל רחבי גרמניה. חלק גדול מכותרות העיתונים המקומיים סיקרו את האירוע ונתנו לו פומבי בראש הכותרות שלהם. כמו כן היה סיקור נרחב של ערוצי החדשות השונים אשר נכחו באופן קבוע בקונגרס. מויאל מספר כי בקונגרס ציינו ושיבחו מספר פעמים את הפעילות שנעשית באופן שווה לטובת העובדים בארץ: גם העובדים הישראלים, גם הפלסטינים וגם העובדים זרים. מויאל אף נפגש עם נושאי התפקיד המקבילים לו בבולגריה, שבדיה, טורקיה וגם עם המקביל מאוקראינה שמגיע עם משלחת לארץ בחודש הבא. אחרי השבחים והמפגשים החמים עם העמיתים תושבי המדינות השונות, נחת מויאל ביום שישי היישר אל תוך הקלחת הרותחת של מפעל "נגב קרמיקה" בירוחם.

כזכור, ביום שישי שעבר הודיע מנכ"ל קבוצת נגב לעובדי המפעל בירוחם על הכוונה לסגור אותו, ולפטר את 140 עובדיו. כבר לפני כניסת השבת ההסתדרות הגישה בקשה לצו מניעה נגד המהלך. מויאל עצמו היה שותף רק לפני כחודשיים למהלך שאמור היה להציל את המפעל שנקלע לקשיים. את מפעל "נגב קרמיקה" רכשו משקיעים חדשים, קבוצת קרן ויולא, ומויאל סיפר בהתרגשות שמדובר בסגירת מעגל עבורו, מאחר שאביו עבד במפעל והיה בין מייסדיו. "המפעל הזה פרנס את משפחתי ועשרות מתושבי העיר ירוחם", סיפר. "הייתי שמח אם אבא שלי היה היום חי, והיה רואה איך הבן הקטן מצליח למנוע את סגירתו של המפעל. הוא היה מאושר עד השמיים". אבל, כאמור, השמחה הייתה קצרת מועד.

בשישי שעבר עובדי המפעל קיבלו במפתיע מכתבי פיטורים. החברה שכרה מאבטחים והם ניצבו בכניסה למפעל. ההנהלה הסבירה לעובדים, כי אינה יכולה להתחרות בייבוא הזול מסין וכי צעדי ההתייעלות, כמו גם המשא ומתן שניהלה מול ההסתדרות, כשלו.

"מה שקרה ביום שישי הוא חמור. אלה ימים חשוכים בכל הנוגע ליחסי עבודה", אומר מויאל, "הקבוצה שרכשה את נגב ידעה את מצב החברה. הסברנו שניאלץ לעשות ארגון מחדש, אבל עובד שנמצא 30 שנה במפעל ומגלה בריונים ממתינים לו בשער זה חזרה לימים חשוכים. לא העובדים אשמים במצב המפעל. הם התייחסו לעובדים כמו אל כלבים. אני לא מצליח להבין את ההתנהלות שלהם. מה שנעשה היה ברוטלי ומכוער".

ביום ראשון נכח מויאל בבית הדין האזורי לעבודה, אשר הורה להנהלת "נגב קרמיקה" להשהות את מכתבי השימוע, ולשוב למו"מ אינטנסיבי בנושא העסקתם, וקבע דיון נוסף בנושא ב-30 באוקטובר. למרות בקשת ההסתדרות להשאיר את המפעל פתוח בכל הזמן הזה, הורה השופט כי המפעל יישאר סגור. עם זאת, הוא הבהיר כי אם לאחר שמיעת הראיות יגיע בית הדין למסקנה שיש לפתוח את המפעל, הוא לא יהסס ויורה על כך לאחר הדיון הבא. בערב שהה מויאל עם העובדים במפעל הסגור במטרה לחזק את ידיהם. "אעשה את הכול להצליח, להשאיר את המפעל עובד", אמר, והכין את העובדים לכך שהמו"מ צפוי להיות קשה ומורכב. "נקיים משא ומתן רציני עם ההנחה לפתרון המשבר הקשה שהמפעל הגיע אליו". מויאל קרא לכל הוועדים מאזור הדרום ולכל התושבים להגיע לאוהל המחאה של עובדי נגב שהוקם מול המפעל, ולתמוך במאבק העובדים על עתיד עבודתם.

"800 עובדים ישירים יש במפעלים בירוחם ובראשון, ועוד 400 שעובדים באופן עקיף בנגב קרמיקה", הוא אומר. "המפעל בירוחם מעסיק 150 עובדים בעלי משפחות, ונחשב לאחד המפעלים המפרנסים את היישוב. אם חלילה המפעל בירוחם ייסגר, זה יהיה נזק בלתי הפיך ליישוב".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך