טירוף הנדל"ן באשדוד לא רק בקרב החיים, גם אצל המתים

העיר אשדוד מצויה בצמרת הערים בארץ בכל הקשור למקום קבורה בבית העלמין בעיר. בשל כך, במועצה הדתית באשדוד העלו את מחיר החלקה לתושבי חוץ ל-50 אלף שקל, בזמן שאותה חלקה באשקלון עולה לדוגמא רק 12 אלף שקל, למי שמתגורר מעבר לים ומתעקש להיקבר באשדוד, זה יעלה 100 אלף שקל (כולל הטסת הגופה והוצאות נלוות). למרות המחיר הגבוה, 100 בני משפחה של נפטרים שאינם תושבי אשדוד, שילמו בשנה האחרונה את המחיר העצום ויקיריהם נטמנו בעיר הנמל
טירוף הנדל"ן באשדוד לא רק בקרב החיים, גם אצל המתים

העיר אשדוד הפכה לאחת הערים הכי מבוקשות בארץ בתחום הנדל"ן, ומחירי הדירות מטפסים כלפי מעלה על בסיס קבוע. מסתבר שלא רק החיים מתעניינים בנדל"ן באשדוד, אלא גם המתים…

בשנה האחרונה נרשם ביקוש שיא של בני משפחה שיקיריהם עברו לעולם שכולו טוב, והם אינם תושבי אשדוד, להיטמן בבית העלמין בעיר. חלק מהם התגוררו לפני שנים ארוכות בעיר, לחלק מהנפטרים יש קרובי משפחה שגרים בעיר שלנו, וחלק אחר הינם דתיים ומחפשים בית עלמין בעיר בו טמונים נפטרים צדיקים. בירושלים אין על מה לדבר בשל העומס והצפיפות שיש בעיר הבירה, בבני ברק העומס בלתי נסבל ובית העלמין לא מטופח, וכך נותרה אשדוד העיר המועדפת בקרב הציבור הדתי-חרדי.

עד לפני שלוש שנים היה ניתן לרכוש חלקה בבית העלמין באשדוד במחיר של 15 אלף שקל בלבד. בעקבות הביקוש הגדול, במועצה הדתית החליטו להעלות את המחיר באופן משמעותי, בעיקר כדי לעצור את רכישת החלקות בקרב תושבי החוץ. מסתבר שכסף זה לא תמיד הבעיה, ורק בשנה האחרונה 100 בני משפחה שאינם תושבי העיר רכשו קברים ליקיריהם כאן באשדוד. הכסף הגדול הזה (5 מיליון שקל) נכנס לקופה המיועדת אך ורק להוצאות על בית העלמין, וזה ההסבר כיצד בית העלמין באשדוד הפך בשנים האחרונות לאחד המטופחים והנקיים בארץ.

יו"ר המועצה הדתית הרב עובדיה דהן, זוכה למחמאות רבות מצד אנשי מקצוע בכירים במשרד הדתות, על השינוי המדהים שהפך בית העלמין בעיר, והוא מתכוון להמשיך במגמה הזו כדי לשמור על כבוד הנפטרים, ועל הקלה בקרב בני המשפחות שמגיעים לפקוד את יקיריהם בבית המנוחות.

"במועצה הדתית לא מאשרים לכל אחד להיקבר באשדוד, כי בכל זאת יש גם ככה צפי של מחסור במקומות קבורה באשדוד בעוד כעשור. מצד שני מדובר בסכומים בלתי מבוטלים, וכל כסף שנכנס ממכירה של חלקות קבורה, מושקע בצורה ישירה בבית העלמין, לכן בית העלמין באשדוד הוא אחד המטופחים והנקיים בארץ", אומר גורם במועצה הדתית.

עד לפני זמן לא רב היה חוסר וודאות גדול בכל הקשור לעתודות קרקע פנויות בבית העלמין בעיר. בית העלמין באשדוד מתפרס על שטח של 180 דונם, ועל פי ההערכות באותם ימים, נותרו רק 5,000 חלקות קבר, לפני ההגדלה החדשה. קצב התמותה באשדוד עומד על כ-1,200 נפטרים בכל שנה. חשבון פשוט העלה כי תוך ארבע שנים לערך בית העלמין ירשום "תפוסה מלאה".

למרבה השמחה, המצוקה הלא נעימה הזו הגיעה לסיומה, בזכות פעילות מואצת של יו"ר המועצה הדתית בעיר הרב עובדיה דהן, שהצליח לקבל אישור מיוחד להרחיב את בית העלמין לכיוון דרום (לכיוון מפעל אלתא). המשמעות היא אפשרות להרחיב את בית העלמין ב-16 אלף חלקות חדשות.

לא מדובר בבעיה שצצה משום מקום, ובמועצה הדתית באשדוד שברו את הראש מזה תקופה ארוכה, יחד עם ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, כיצד ניתן למנוע את החרפה שתושבי העיר ייאלצו להיטמן בבתי עלמין מחוץ לעיר, במידה ולא היו מטפלים בבעיה הסבוכה.
הרב עובדיה דהן העלה את הסוגיה הזו עם כניסתו לתפקיד, ולא מכבר החליט להעביר הילוך, תוך כדי שהוא מערב בצורה ישירה את ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי. הרב דהן: "קיימנו ישיבות עם אנשי מקצוע בכירים בעירייה ונציגים מהמועצה הדתית, יחד עם הארגונים הירוקים, כדי להגיע לפתרון מהיר לטובת הרחבת בית העלמין באופן מיידי. זה לא היה פשוט, אבל בסופו של תהליך זכינו לקבל את האישור להרחיב את בית העלמין לצד העצים המוגנים, וכך יוצא שחלק מהחלקות יהיו ממש צמודות לעצים הללו, שיעניקו צל ומחסה לקברים העתידיים. היינו מודאגים מאוד, מאחר ועד לא מכבר היו רק 5,000 חלקות קבר פנויות בבית העלמין בעיר, ותוך ארבע שנים לערך לא היה מקום לטמון את הנפטרים. המהלך החדש שאושר בכל הדרגים וכבר יוצא לפועל, יעניק לנו שקט ל-15 השנים הקרובות".

הכל בגלל עץ השיטה המלבינה…
הבעיה המרכזית שגרמה ל"פקק" הוא "פארק אלתא", הצמוד לשטח בית העלמין. מדובר בפארק בו צומחים עצי השיטה המלבינה, עץ שנמצא ברשימות האילנות המוגנים על פי צו היערות בישראל. במילים פשוטות, מי שפוגע בעץ עובר עבירה פלילית, ורק אישור מיוחד של הגורמים במשרד לאיכות הסביבה, יחד עם הארגונים הירוקים, יכול לפתור את הבעיה הסבוכה.

הרב דהן: "ניהלנו דין ודברים עם הארגונים הירוקים, וגם הם הבינו שצריך למצוא פתרון לעץ המוגן, מאחר והפארק יושב על שטח השייך לבית העלמין. אחד הפתרונות שהעלו הוא ל'דלג' על הפארק ואז להכשיר שתי חלקות גדולות במרחק של כמה מאות מטרים מבית העלמין הקיים לכיוון דרום. זה אומר שהאפשרות הזו הייתה מובילה לכך שלא יהיה רצף בבית העלמין. בסופו של דבר מצאנו את הנוסחה שהתאימה לשני הצדדים, הרצף של בית העלמין נשמר וגם העצים המוגנים לא ייפגעו. ברור שעיריית אשדוד והעומד בראשה היו מעורבים בסיפור ונתנו את תמיכתם למהלך, ועל כך אני אומר תודה גדולה לראש העיר ד"ר יחיאל לסרי".

במקביל להחלטה החדשה, במועצה הדתית ובעיריית אשדוד פועלים בכיוון נוסף כדי להרחיב את בית העלמין בעוד עשרות אלפי חלקות. מדובר בשטח הצפוני הנושק לבית העלמין שם יש שטחים פנויים, השייכים לניר גלים. מדובר בשטחים חקלאיים, ובניר גלים כבר הביעו הסכמה להעביר את השטחים לידי המועצה הדתית, ובתמורה לקבל מהעירייה שטחים אחרים. מכתבים כבר יצאו סביב העניין הזה, וגם כאן יש סיכוי שיהיה ניתן להניע את הגלגלים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך