בני הדודים יצאו לקצונה ומשרתים באותו גדוד

סגן תומר אסולין (22) משרת כסגן מפקד פלוגת איסוף בחטמ"ר עציון, השייך לגדוד האיסוף, גדוד 636, אשר אמון על גזרת יהודה ושומרון, סג"ם דן גילמן (21) משרת באותו גדוד באיו"ש, השניים בני דודים תושבי אשדוד. הגדוד כולל לוחמים, לוחמות ואת מערך התצפיות, ופועל 24/7 לסיכול פח"ע בגזרה * "אני ממליץ לכולם לשאוף להיות לוחם, זה הכי חשוב בצבא", אומר סגן אסולין
בני הדודים יצאו לקצונה ומשרתים באותו גדוד

סגן תומר אסולין (22) וסג"ם דן גילמן (21) הם בני דודים שגדלו באשדוד. שניהם בוגרי מקיף ט', ושניהם משרתים היום כקצינים בגדוד האיסוף, גדוד 636, באיו"ש. תומר סגן מפקד פלוגת איסוף בגזרת עציון ודן קצין איסוף המפקד על שתי חוליות לוחמים בחטמ"ר בנימין ובחטמ"ר שומרון. חיל איסוף קרבי הוא החיל הצעיר מבין חילות היבשה. החיל אחראי על איסוף המודיעין בשטח והעברתו ליחידות השדה. סיסמתם היא "הצופה שלפני המחנה".

לוחם האיסוף במודיעין שדה משמש בתפקיד ייחודי למדי, המשלב יכולות לחימה כשל חי"רניק, עם מיומנויות איסוף מודיעין באמצעות טכנולוגיה מתקדמת, וגם יכולות חברתיות גבוהות, שכן העבודה היא בצוותים קטנים. קציני האיסוף הקרבי נדרשים ליכולות מקצועיות גבוהות, להכרת אמצעי התצפית והגזרה בצורה הטובה ביותר ולהתמקצעות בזט"ר (זיהוי טווח רחוק), ניווט ושליטה בשטח.

הראשון להתגייס מבין השניים היה תומר, במרץ 14'. תחילה הוא לא כל כך רצה להשתייך לחיל איסוף, אבל מהר מאוד דעתו השתנה. שנתיים לאחר מכן, כאשר בן הדוד דן עלה על מדים, הייתה לו היכרות מוקדמת עם התפקיד בזכות תומר. "עניין אותי מאוד לשרת כלוחם איסוף קרבי", מספר סג"מ דן גילמן, "תומר הסביר לי על עבודת איסוף, מה זה לוחם איסוף, וגם ידעתי שתומר יוצא לקצונה".

מה עושה לוחם איסוף? חיילי האיסוף הקרבי הם לוחמים לכל דבר, האמונים על איסוף מודיעין ומידע קריטי מעבר לגבולות האויב, בשגרה ובקרב. החיל הוקם על מנת ליצור מערכת שייעודה איסוף מודיעין איכותי בזמן אמת ומשדה הקרב עצמו, והעברתו לאחר עיבוד לכוחות הלוחמים בשטח, כששם הקוד הוא מהירות. הכוחות אמונים גם על הכוונת אש מדויקת אל מטרות האויב, תוך שימוש במערכות תצפית ורדאר מתקדמות, מרכזי שליטה ובקרה ועוד. בקרב הכוחות המבצעיים, יש גדודים ויחידות המסופחים לכוחות ולגזרות שונות. לוחמי האיסוף הקרבי פועלים לאיסוף מידע מהשטח באמצעות מארבי תצפית מוסווים, עמדות תצפית ועוד. כל זאת על מנת לעבד את חומרי הגלם המודיעיניים לכדי תמונת מצב שוטפת לצרכים מבצעיים. החיילים עובדים בצוותים קטנים ומעבירים דיווחים קריטיים בעת פעילות מבצעית, ולכן מצופה מהם להיות קרי רוח ולא להירתע מהתמודדויות עם מצבים משתנים. חיל האיסוף הקרבי מפוצל למטה ולשטח. הכוחות המבצעיים כוללים שלושה גדודים, ביניהם גדוד 636.

תומר, ספר על המסלול שעברת?
"עברתי הכשרת לוחם, לאחר מכן יצאתי לקורס פיקוד, הייתי מפקד טירונים, יצאתי לקצונה ושובצתי בפלוגה כמפקד צוות באותה פלוגה וצוות. במשך שנה שירתי בכל הגזרות, לאחר מכן הייתי מ"מ טירונים במשך חצי שנה, ועכשיו אני סמ"פ, סגן מפקד פלוגה, של איסוף עציון. אני אחראי על כל האיסוף שיש בחטיבה, מתכנן משימות ומקשר בין הפלוגות הגזרתיות. יש ארבע גזרות, שתי דרומיות ושתי צפוניות, בכל אחת מהן יש סמ"פ. עציון נמנית על הגזרות הדרומיות".

ואם אתם מעוניינים ביותר פרטים, כדאי לדעת שהכשרת לוחמי האיסוף מתחלקת להכשרת הצוותים הרגליים והניידים (רכובים, צוותים ייעודיים לבלוני תצפית וצוותי עמדת תצפית). לפני הגיוס ולעתים גם אחריו עוברים החיילים המיועדים לחיל תהליך של סיווג ביטחוני. עם גיוסם, עוברים החיילים טירונות ברמת רובאי 03 (שמשכה חודשיים ומיועדת ללוחמי האיסוף הניידים) או טירונות ברמת רובאי 05 (שמשכה קצת יותר מחודשיים, ומיועדת ללוחמי האיסוף הרגליים). לאחר מכן עוברים החיילים מסלול הכולל הכשרות הנוגעות לאיתור אויב, סיוע בהשמדתו ואבטחת כוחות בתצפית ובסיוע אש. בין השאר לומדים הלוחמים תכנים בתחום הלוחמה, תודעת אויב, הפעלת אמצעים טכנולוגיים, הסוואה ועוד. האימון המתקדם עורך כחמישה חודשים, ובמהלכו לומדים החיילים את מקצוע האיסוף הקרבי. לאחר מסע כומתה של כ-30 קילומטרים משובצים החיילים ביחידות האיסוף הקרבי בגזרות השונות. בתחילה לומדים את הגזרה והכשרות ספציפיות, ולאחר כחודש מקבלים את סיכת הגדוד ומתחילים לפעול כלוחמים לכל דבר. המתאימים יוצאים לקורסי מ"כים וקצינים.

דן, איזו דרך אתה עברת בשירות?
"התגייסתי באוגוסט 15', אחרי טירונות והכשרה כלוחם בגדוד, יצאתי לקורס מפקדים, שובצתי כמפקד מסלול הכשרת טירונים, ומשם יצאתי לקצונה. הגעתי לגדוד 636 כמ"מ גזרות צפוניות, כלומר, יש לי חולית לוחמים בחטמ"ר בנימין וחולית לוחמים בחטמ"ר שומרון. אני מוציא אותם לפעילויות איסוף בגזרות האלה, חונך אותם, אחראי על הכשירות שלהם והידע מקצועי".

אפשר לקבל תיאור יותר מפורט של פעילות?
"יצאנו לעשות הפללות של פלשתינאים מפירי סדר, שזורקים אבנים, בקבוקי תבערה וכו'. לצוות ההפללות יש מצלמת ניקון, הם מתעדים, מכינים תוצרים, מעבירים הלאה לחטיבה, ואותם אנשים שהפללנו, נכנסים לכלא".

מחנה אופיר הוא הבית של כל הגדוד, ולעיתים יוצא ששני בני הדודים הקצינים נפגשים. את הפעם הראשונה שדן ראה את תומר, כששניהם על מדים, הוא לא יכול לשכוח. "הגעתי מהבקו"ם לבסיס סיירים", הוא נזכר וצוחק, "כל החיילים ירדו מהאוטובוס, הסתדרנו בח' ואז הייתה שיחה עם הסמל. הוא התחיל להסביר על נהלי הצבא ועל משמעת צבאית. פתאום ראיתי את תומר, קלטתי אותו מאחורי המגרש, ונופפתי לו עם היד, בקטנה. לאור התגובה של הסמל, המציאות טפחה על פניי, והבנתי באותו הרגע שגם כדי להגיד שלום צריך אישור".

שאפתם לצאת לקצונה עוד לפני שהתגייסתם?
סג"מ דן גילמן: "בהתחלה לא רציתי לצאת לקצונה, אבל אחרי שהתקדמתי וראיתי מה המשמעות של להיות מפקד, מה זה אומר, מה זה דורש, הבנתי שזה מה שאני רוצה".

סגן תומר אסולין: "זה בא בשלבים. ידעתי לפני הגיוס שאני שרוצה לצאת לקצונה, אבל זו לא חוכמה כל עוד אתה לא יודע מה זה בדיוק. גם לא רציתי להתגייס לחיל איסוף קרבי בהתחלה, והיום אני מבין כמה זה חשוב גם להיות לוחם איסוף וגם לפקד על לוחמים. כקצין אני פועל בדרך שאני מאמין שבה צריך לעשות דברים. רואים את השוני בין בעלי התפקידים הדומים. כל אחד עושה את הנדרש בדרך שלו. ובכלל, אני ממליץ לכולם לשאוף להיות לוחם, זה הכי חשוב בצבא, מי שיכול להיות ולא משנה איפה. בחיל שלנו יש אנשים מיוחדים, יש משימות מעניינות, לא אותן פעילויות כל הזמן, זה משתנה בהתאם לאירועים שקורים, ונדרשת חשיבה יצירתית גם מהחיילים ולא רק מהמפקדים".

דן מחזק את דברי בן דודו. "עבודת איסוף דורשת יצירתיות ברמה גבוהה במיוחד, חשיבה מעבר לקופסה, להיכנס לראש האויב", הוא מסביר. "בשטח, בפעילות, השיטה היא להיכנס לראש שלהם. אחרי הפעילות כשאני נפגש עם בעלי תפקידים בדרגות גבוהות ממני, הם מקשיבים לי וסומכים עלי כשאני נותן הערכה ואומר מה שאני חושב שהאויב יכול לעשות. כל הזמן המוח מאותגר".

אחרי שדן "סגר" בראש השנה ותומר "סגר" כיפור, בחג סוכות הם ייפגשו. האימהות של תומר ודן אחיות. הקשר בין המשפחות הדוק. כשהשניים נפגשים סביב השולחן בשבתות או בחגים, השיח אינו בהכרח נסב סביב התפקיד שהם ממלאים בצבא. "אני פחות רוצה לספר עליי", אומר תומר, "אני רוצה לשמוע על האחרים, מה עבר עליהם. התפקיד זה לא משהו שמדברים עליו כל הזמן". ודן מוסיף: "אני מדבר עם תומר, מתייעץ, המשפחה מעורבת אבל פחות, הם פחות מבינים, ויודעים רק על אירועים מרכזיים, גדולים וחריגים. הם מהווים את מקור התמיכה והעידוד. הם מאוד שמחו כאשר ראו את הפריחה שלי כמפקד, כקצין, כשראו שאני נמצא במסלול שגורם לי לשגשג".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך