איש השנה בתקשורת: שמעון אלקבץ

לפני מספר שבועות שמעון אלקבץ (51) החל את עבודתו באופן רשמי כמפקד גלי צה"ל החדש. מדובר באחד המינויים היוקרתיים והחשובים בעולם התקשורת הארצי, כבר בתחילת דרכו אלקבץ העביר מסר ברור עם החלטה משמעותית – מעתה לא יושמעו אמנים שהשתמטו משירות צבאי על רקע מצפוני * אלקבץ הודיע לעובדי התחנה כי האיסור כולל גם ראיונות בתוכניות האקטואליה והמוזיקה השונות בגלי צה"ל ובגלגל"צ
מפקד גלי צה"ל החדש: שמעון אלקבץ מאשדוד
שמעון אלקבץ צילום: יח"צ

מדובר באחת הבחירות היותר קלות שלנו. שמעון אלקבץ הוא ללא ספק איש התקשורת הכי בולט בשנה העברית החולפת. בכל זאת, לקבל את הפיקוד על תחנת גלי צה"ל זה דבר יוקרתי, חשוב ובעל משמעות.

את שמעון אלקבץ אני מכיר כבר שנים ארוכות, ודרכינו נפגשה לראשונה בשנת 94', בזמן ש"רדיו דרום" יצא לדרך בבאר שבע. אלקבץ היה ממקימי התחנה, ואני הייתי כתב צעיר ונמרץ שהגיע מדימונה ורצה לטעום את העשייה התקשורתית הרחבה יותר. משם אלקבץ פרח והתקדם לשורה של תפקידי מפתח בתקשורת הארצית, ובכל מקום אליו הגיע הטביע חותם.

שר הביטחון אביגדור ליברמן, הוא זה שקיבל את ההחלטה למנות את אלקבץ למפקד גלי צה"ל החדש, במקומו של ירון דקל, שסיים את תפקידו בתחילת חודש ספטמבר. ההחלטה התקבלה בתום סדרת ראיונות שקיים שר הביטחון עם שלושת המועמדים שהגיעו לשלב המיונים הסופי על פי המלצת ועדת האיתור, מאיה להט-קרמן, יהושוע מור-יוסף ואלקבץ. ועדת האיתור שהייתה אחראית על התהליך, כללה את האלוף (מיל') יפתח רון-טל, השופטת בדימוס שרה פריש, ראש אכ"א אלוף מוטי אלמוז, נציב שירות המדינה לשעבר שמואל הולנדר והעיתונאי שמעון שיפר.

השניים שנותרו מאחור היו מאיה להט-קרמן, המכהנת כראש מחלקת התוכניות בגלי צה"ל, ויהושע מור-יוסף, איש יחסי ציבור ותיק, שהיה אחד המועמדים המועדפים לתפקיד על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

אלקבץ, בן 51, שימש בעבר ככתב גלי צה"ל בדרום וכעורך בדסק החדשות של התחנה. לאחר מכן הקים וניהל כאמור את רדיו דרום, רדיו תל אביב, רדיו ירושלים ורדיו גלי ישראל. בהמשך היה ראש מנהל התרבות במשרד התרבות, מנהל הרדיו בקול ישראל ועורך ראשי של רשות השידור. אלקבץ שימש עד לתקופה האחרונה כמנהל הרדיו בתאגיד השידור הציבורי "כאן". חילופי התפקידים התבצעו כאמור בתחילת החודש, לאחר שכהונתו של דקל כבר הוארכה פעם אחת.

אלקבץ, שהיה כאמור אחד המועמדים המובילים ביותר לתפקיד מתחילתו, אמר עם בחירתו: "אני מודה לשר הביטחון אביגדור ליברמן על האמון והבחירה בי, ולחברי ועדת האיתור בראשות יפתח רון-טל על המלצתם המפרגנת והחד משמעית. אני בא באהבה ומאהבה לגלי צה"ל, וזו סגירת מעגל מרגשת עבורי. הייתי כתב גלי צה"ל בדרום וברצועת עזה, ובמשך שנים ערכתי את יומני הבוקר של התחנה. גלי צה"ל הייתה ועודנה קול ברור וחשוב מאין כמותו בשידור הציבורי בישראל, והיא תמשיך להיות כזו".

ליברמן עצמו אמר: "שמעון אלקבץ הוא בעל ניסיון מגוון ועשיר בתקשורת ובניהול בתחום התקשורת. לכן הגעתי למסקנה, כי בעת הזו הוא האדם המתאים ביותר להוביל את גלי צה"ל אל מול האתגרים שניצבים בפני התחנה בעולם התקשורת. אני מאחל בהצלחה לשמעון אלקבץ בתפקידו החדש".

אנחת רווחה גדולה נשמעה במסדרונות גלי צה"ל כשהגיעה ההודעה על החלטתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן, למנות את אלקבץ למפקד התחנה הבא. בשנה האחרונה הלך וגבר המתח בגלי צה"ל בין עיתונאים ועורכים ותיקים ובין ראשי התחנה, ובראשם ירון דקל ואבי ברזילי, ראש מחלקת החדשות. העימותים האחרונים אירעו עם סגירת דסק התחקירים של התחנה ופיטוריו של אבנר הופשטיין, שעמד בראשו, ועם הדחתם של העורך והמפיקה של "יומן הערב", לאחר שנקלעו למחלוקת עם אחד ממגישי היומן, יעקב ברדוגו. מאז הלכה וגבהה החומה בין עורכים וכתבים בכירים בתחנה ובין ברזילי. רבים בתחנה טענו כי האווירה בה קשה ומדכדכת, לנוכח הגיבוי המוחלט שמעניק דקל לברזילי בכל החלטה מקצועית וערכית שקיבל.

כעת, עם מינויו של אלקבץ, מקווים בכירי התחנה כי המים העכורים ששטפו את התחנה יתנקזו החוצה. אנשי רשות השידור שעבדו עם אלקבץ כאשר כיהן כמנהל קול ישראל אמרו כי "הוא אדם ענייני שנתן גיבוי מלא לצוות הכתבים והעורכים והצליח למנוע גישה של פוליטיקאים לתכנים, ודאי יותר מקודמיו בתפקיד". זוהי בשורה חשובה לאנשי התחנה הצבאית, שחלקם טענו כי דקל החדיר אליה פוליטיזציה מתמשכת.

בקושי חלף שבוע אחד מאז עזב ירון דקל את פיקוד תחנת הרדיו הצבאית גלי צה"ל, וכבר קיבלו חיילי ועובדי התחנה מסרים ברורים לאן נושבת הרוח. בהחלטה תקדימית, אולי, החליט מפקד התחנה החדש שמעון אלקבץ, כי מעתה לא יושמעו אמנים שהשתמטו משירות צבאי על רקע מצפוני. אלקבץ הודיע לעובדי התחנה כי האיסור כולל גם ראיונות בתוכניות האקטואליה והמוזיקה השונות בגלי צה"ל ובגלגל"צ.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך