תחבורה ציבורית בשבת: כן! באזורים דתיים – לא!

משה סידי, אדם מסורתי שחי לצד ציבור דתי בהרמוניה מופלאה, מציע פשרה לשר התחבורה ישראל כץ, סביב הפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת

"בגיל 20 תגיע לירח", פעם כתבו לי העתידות במסטיק בזוקה. זוכרים? אז מאז עברו איזה 26 שנים (אני עדיין נראה כמו בן 21, במיוחד שלא החלפתי תמונה מאז…) ולא נסעתי לירח. אבל אני נוסע בשבת…

כן אני מודה. אני משה סידי, נוסע בשבת. עכשיו תצעקו, כמו בקבוצת תמיכה: "אוהבים אותך משה". זהו. אחרי שהורדתי את האבן הזו מעל ליבי, בואו ניגש לעניין.

אני בעד נסיעה בתחבורה ציבורית בשבת. לא יקיריי, אני לא נגד הדת. נהפוך הוא, בזכות הדת נשארנו עם גם בגלות ולא נעלמנו. אבל אני בעד לנסוע בשבת. יודעים מה, אני גם לא שואל אף אחד, יש לי רכב, אומנם לא משהו ולפעמים ממש מבקש ממנו שיתניע, אבל אני ברשות עצמי.

כל זאת למה? כי עלה לי הסעיף מהעובדה שהשר ישראל כץ , שר התחבורה (שלוטש עיניים כבר לתיק בכיר יותר, אבל זה בסדר, כולם לוטשים…) שלח אנשים שביקשו להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, לבוזי הרצוג, כי הוא הבטיח. כאילו ובחברות האוטובוסים מפעילים קווים רק למצביעי הרצוג עם "מאסף" למצביעי לפיד או משהו כזה. הסיבוב גדל אצלי, כי השר כץ הרי נוסע בעצמו בשבת, אז לא מדובר פה על שמירת שבת בכלל.

קצת היסטוריה, בחיי קצת. מבטיח. לא נוסעים בתחבורה בשבת, כי בשנת 47', יוני 47', הוחלט על מסמך הסטאטוס קוו (יודע יודע, אני מורה להיסטוריה הבטחתי לא אקח לכם את הראש. מסמך הסטאטוס קוו, הוא מסמך שקבע את מעמד הדת והשבת במדינה, וקבע שמה שהיה יישאר, כולל שלא ייסעו בשבת).

יתרה מכך, הרי אנחנו מסורתיים בני מסורתיים, גם אם אנחנו אוכלים מהפלטה בשבת, נראה טלוויזיה בשבת כי יש לנו תוכניות שאנחנו לא נפסיד או אם נאכל כשר, נלך לכדורגל בשבת. אז על מה המהומה?

ההיפך הוא נכון. לא חייבים להפעיל את כל קווי האוטובוסים, אלא רק המרכזיים ובצורה מצומצמת, ובנוסף קווים אלו לא ייכנסו לשכונות דתיות. כולם יצאו נשכרים, כולם ירוויחו, הנוסעים שזה יעלה להם פחות מנסיעה במוניות, האוטובוסים שיעבדו עוד יום בשבוע ומרכזי קניות בכל הארץ, אליהם יגיעו אנשים שעד היום נמנעו מזאת בגלל שאין להם רכב. אולי אפילו נהגי המוניות שיהיו יותר אנשים ברחובות במרכזי בילוי וקניות, וחלק לא קטן עדיין ייבחר לנסוע במונית. שלא לדבר על איכות הסביבה וזיהום האוויר, שפחות אנשים ייסעו ברכביהם. נסיעה בשבת? הרי גם עכשיו אנשים נוסעים בשבת ברכבם וזה לא פוגע באוכלוסיה הדתית. אז הבעיה היא שזה קורה באוטובוס ולא ברכב מסכן כמו שלי? לא נראה לי.

ובכלל, זה שאין תחבורה ציבורית בשבת, שוב מפלה בין אלה שיכולים להרשות לעצמם לאלה שכלכלית לא יכולים. מי שיש לו רכב ומצבו הכלכלי יחסית בסדר, ייסע, ייהנה בשבת ומי שלא שיירקב בבית? מה קרה? למה? תאמינו לי אפילו משה רבינו, אם הייתה תחבורה בזמנו בשבת, היה עושה את הדרך לארץ ישראל בפחות מארבעים שנה….

אין לי כלום נגד השר כץ. הוא עשה דברים יפים, במיוחד בבניית הגשרים והמחלפים והכבישים המעולים שארבעים שנה לא בנו כאן. זה לזכותו. בעיניי זה לא פחות ממהפכת הסלולארי. מה ששלו שלו, אבל לא חבל, ככה יוכלו לנסוע בהם גם בשבת…

וחכם סידי אומר: מבטיח לא לנסוע בשבת… מעל המהירות המותרת בחוק…

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך