האם יש האטה במכירות דירות בחצי השנה הראשונה של שנת 2017?

טור אישי / שמעון מויאל, עורך אתר הנדל"ן "נדלנד"
האם יש האטה במכירות דירות בחצי השנה הראשונה של שנת 2017?

האם אנחנו רואים מגמת ירידה ברכישת דירות בשוק הדיור? על פי פרסומים בכלי התקשורת בחודשים האחרונים נראה שכן. ניתן לראות כי שתי חברות נדל"ן מובילות למגורים, "אפריקה ישראל" ו"אזורים", פרסמו שהם מכרו במשותף רק 137 דירות ברבעון האחרון, נתון נמוך מהמספר שמכרה כל אחת מהן בנפרד ברבעון המקביל אשתקד.

בנוסף, מניתוח דוחות כספיים של חברות נוספות כגון י.ח דמרי, ניתן לראות שהמגמה נמשכת: ברבעון השני לשנת 2017 מכרה החברה 121 יחידות דיור לעומת 185 יחידות דיור בתקופה המקבילה. מתחילת יולי ועד תאריך חתימת הדו"ח מכרה החברה 58 יחידות דיור נוספות בתמורה כספית של כ-75 מיליון שקל.

דוגמא נוספת היא חברת "חנן מור", שחושפת ירידה במכירות במחצית הראשונה של השנה. חברת הנדל"ן מכרה 49 יחידות דיור בישראל (בהיקף של 67 מיליון שקל) בתקופה זו, לעומת 141 יחידות דיור (בהיקף 155 מיליון שקל) בתקופה המקבילה אשתקד.

דבר שיכול לחזק את ההשערה הזו הוא בחינת אחת החברות הגדולות והוותיקות במשק הישראלי. חברת הנדל"ן "נכסים ובניין" מפרסמת בדוחות כי "ניכרת ירידה בכמות הדירות שנמכרו במשק". במחצית הראשונה של השנה "נכסים ובניין" מכרה 160 יח"ד לעומת 280 יח"ד שנמכרו בתקופה המקבילה אשתקד. את הפער בין הנתונים מסבירים בחברה כי במחצית הראשונה אשתקד ביצעה החברה מכירה מוקדמת של פרויקטים בבאר שבע. עם זאת, ברבעון השני החברה מכרה 80 יח"ד לעומת 130 יח"ד שנמכרו ברבעון השני של השנה שעברה. בהסתכלות לרבעון הראשון של השנה מדובר בעלייה קלה, אז מכרה "נכסים ובניין" 70 יח"ד.

האם זה מצביע על שינוי מגמה? האם באמת נראה שיש האטה במכירות דירות בחצי השנה הראשונה של שנת 2017? אכן חלה ירידה או שהמשקיעים יושבים על הגדר ומחכים להחלטה בנוגע לחוק דירה שלישית? נזכיר כי החוק נפסל בבג"ץ והוחזר לוועדת הכספים של הכנסת, שכנראה תעלה לדיון רק במושב החורף הבא.

נזכיר כי בשנת 2014, כאשר חיכו כלל הרוכשים להחלטת הממשלה לאישור "חוק מע"מ אפס", בעקבות כך חלה ירידה במכירת הדירות, אך לאחר נפילת החוק, הרוכשים התנפלו על שוק הדיור, מה שגרם לקפיצה משמעותית במחירי הדירות בשנים שלאחר מכן.

כמובן שאי אפשר לא להתייחס למאמצים הרבים של שר האוצר משה כחלון, ומאמציו להשפיע על שוק הדיור באמצעות "מחיר למשתכן". מצד אחד, יש ניסיון לשווק עשרות אלפי דירות לזוגות הצעירים, ומצד שני התוכנית גורמת לעמידה 90 אלף רוכשים פוטנציאלים על הגדר. יתכן שאם המגמה תמשיך להיות לא ברורה ומבלבלת, כל הרוכשים כולל המשקיעים, יתעשתו ויבינו שאת הדירות של "מחיר למשתכן" הם יראו במקרה הטוב רק בעוד חמש שנים. באתר "נדלנד" נמשיך לבחון את המגמה בשבועות הקרובים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך