המטרה: לא להשאיר אשדודי אחד ללא מנת חג בערב החג

חבר מועצת העיר מסיעת ש"ס אבי אמסלם, שמשמש גם כראש לשכת שר הדתות, מוצא זה 3 עשורים זמן למצווה של חסד לאחרים, הכל בהתנדבות מלאה. אמסלם שעומד בראש ארגון החסד "חסדי אריה", שמפעיל את בית התמחוי "מנה חמה", מרכז ביגוד לנזקקים, קמחא דפסחא חלוקת מזון ועוד
המטרה: לא להשאיר אשדודי אחד ללא מנת חג בערב החג

אחת הברכות לראש השנה היא "שתהיה שנה טובה מהקודמת". אנחנו אומרים את זה אבל לא תמיד מוודאים שזה אכן יקרה למי שברכנו אותו. זה טבע האדם. חבר המועצה מסיעת ש"ס אבי אמסלם, דווקא דואג לזה. דואג לעשות בחלקת האלוהים הקטנה שלו את השנה, כל השנה, קצת יותר טובה למי שלא שפר עליו מזלו כלכלית. כבכל שנה חדשה, עיתון "המגזין" ואתר "אשדוד אונליין", מלווים מוסד של צדקה וחסד שפועל למען הנזקקים. הפעם התלווינו לחבר המועצה אבי אמסלם, שהנתינה שלו ושל חבריו היא יומיומית.

אמסלם (49), נשוי פלוס 3, גדל באשדוד ברחוב משמר הירדן, "בן למשפחה דתית ברוכת ילדים", הוא מספר, "עשרה אחים שגדלו והתחנכו בעיר". אמסלם פעיל ציבור ושליח ציבור מגיל צעיר, כבר למעלה מ-25 שנה. מגיל צעיר הוא מלווה דמויות פוליטיות מקומיות וארציות, ומנהל ארגון חסד המפעיל את בית התמחוי "מנה חמה". בשנתיים וחצי האחרונות הוא נמצא בקדמת הבמה הפוליטית באשדוד, ומצליח לשלב יפה מאוד בין שני העולמות המורכבים…

אמסלם מנהל כאמור ארגון חסד גדול מאוד, שמפעיל בין השאר בית תמחוי בשם "מנה חמה", מרכז לביגוד לנזקקים, חלוקת מזון קבועה בכל חודש לכ-170 משפחות, פרויקט "קמחא דפסחא" שבכל שנה מספר החבילות שמחולקות רק גודל וגם לראש השנה מתכנן חבר המועצה אמסלם, ארוחת חג ועוד היד נטויה. כך גם הלב.

אמסלם: "יש אנשים רבים שעוזרים. הקבלן שמעון צרפתי עוזר ועזר מאוד כספית. הוא היה בין התומכים והדוחפים להקמת בית התמחוי. דחף את הרעיון בכל הכח. היה ברור שברגע שזה יצא לדרך, אין דרך אחורה. אי אפשר יהיה להגיד אח"כ למי שזקוק, את המילה 'לא'. מאז זה רק הולך וגדל".

אמסלם מתכוון ל"פרויקט הדגל" של ארגון חסד, בית התמחוי "מנה חמה". בית תמחוי שפועל ברחוב הראשונים 5, במבנה מכבי האש הישן, וזה לעבור שיפוץ יסודי (לפני כן פעל בית התמחוי במבנה ברחוב רבי עקיבא). "מנה חמה" חוגג בקרוב "בר מצווה", 13 שנים שבהן מגיעים בכל יום מי שנזקקים לארוחת צהריים עשירה, חינם אין כסף. אנשים שלפעמים זו הארוחה היחידה שיאכלו באותו היום. בדרך כלל היחידה. אמסלם: "כל מי שמבקש, הדלת פתוחה בפניו, ללא הבדל דת, גזע, מין וצבע".

חבר המועצה אמסלם מספר על הימים הראשונים של בית התמחוי: "הקמנו את זה שלא היה כלום. היינו מחלקים אריזות של קמחא דפסחא. ראינו שיש ביקוש לארוחות חמות, קשישים, הומלסים וכל מי שזקוק. מדובר בכל חתך של האוכלוסייה. אין לדעת מתי אדם נזקק. הבנו שצריך לעשות משהו על בסיס קבוע. כך הוקם בית התמחוי. ברוך השם בעזרת אנשים כמו שמעון צרפתי ואחרים, זה הפך למקום קבוע. מקום שבו כל מי שעוסק בזה מגיע בהתנדבות מלאה, למעט הטבח ואדם נוסף, כולם ללא שקל". גם "הקרן לידידות" הצטרפה ועוזרת, כך גם ועדת התמיכות של עיריית אשדוד תומכת במקום. אמסלם: "ברגע שהתחלנו, היה ברור שזה לזמן בלתי מוגבל. מגיעים כ-400 איש ביום וחלקם גם לוקח הביתה".

עד כדי כך נוצר מצב שאנשים שיצאו ממעגל "האימה" של הנזקקות ועמדו "על הרגליים", מגיעים בעצמם להתנדב עבור אלה שלא שפר עליהם מזלם והם זקוקים עכשיו לעזרה. "ישראל היפה במיטבה", אומר אמסלם בתחושת סיפוק. מי כמותם יודע מה זה שאין, ומי כמותם יודע להעריך את זה שעכשיו הם כבר לא זקוקים לעזרת אחרים.

אבל זה לא נגמר שם. אמסלם חבר ליוסי דאי, אחד הבעלים של חנות המותגים "טורנדו" בקניון הסיטי, והשניים ראו שיש צורך בביגוד, אנשים שאין להם מספיק כסף לרכוש לעצמם בגדים. דבר בסיסי כמו מזון. מאז הוקם מרכז ביגוד והנעלה שהצליח לארגן ממספר חנויות כמו "זארה" ו"מאניה", בגדים חדשים לגמרי, שירדו מהמדפים בסוף העונה. אנשים מגיעים למקום ולוקחים בגדים חדשים. השמחה בעיניהם היא "השכר" לאמסלם וחבריו.

אבל אם חשבתם שזה נגמר בזה, אז טעיתם. העשייה היא אינסופית. מדהים לחשוב שהאיש הזה משמש ביום יום כראש לשכת שר הדתות ועסוק בעבודה לפרנסתו. מסתבר שבין לבין וגם לאחר סיום עבודתו, הוא מוצא זמן גם לעשייה למען ארגון החסד שלו, ואפילו מגיע פעמיים בשבוע לחלק בעצמו מזון בבית התמחוי. אבל אמסלם נשאר צנוע: "עזוב אותי, מגיעים לפעמים חתנים וכלות לפני החופה, ממש רגע לפני החופה", הוא אומר בהתרגשות, "בכדי לחלק בעצמם מנות לנזקקים. הושע בן בארי, שהיה בעל הסגולות אמר, כי כל מי שעורך סעודת עניים ביום שמחה או בכל יום אחר ורוצה לקבל על עצמו ותורם סעודת עניים, מובטח שיראה הצלחה בכל מעשי ידיו".

יש לך זמן לזה? מאיפה הזמן?
אבי אמסלם: "אני נותן למעון הקהילה. אין סיפוק גדול יותר מזה עבורי בעולם. גם בעבודה כראש לשכת שר הדתות אני מנסה לעזור. אני מאמין בעזרה ההדדית, בכבוד ההדדי. אנשים שנתקלים בקשיים או חייהם קשים ואתה תומך עוזר, מתעניין בהם, אין לך סיפוק גדול מזה. אנחנו עוזרים לאנשים לקום ולעבור אולי את התקופה הקשה שלהם. כשאדם כזה מחייך אליך למרות מה שהוא עובר, אתה מרגיש שעזרת לעוד אדם שזה עולם ומלואו. אין הרגשה עילאית מזו".

אומר ועושה. פרויקט נוסף שהוא שנים מקיים הוא כאמור "קמחא דפסחא", חלוקת חבילות מזון בחג הפסח. זה "הסמל" איתו התחילו אי שם בשנות התשעים. זה התחיל בכמה עשרות "סלי מזון", עבר למאות וכעת עומד על כ-2,000 סלי מזון. לכך יש להוסיף גם חלוקת מזון בערב שבת בכדי שתהיה ארוחת שבת בסיסית למי שאין. הכל בצורה דיסקרטית ומכובדת.

רגע, יש עוד. עוד מהטוב הזה… עוד מהלא ברור מאליו. בכל חודש שולח הארגון של חבר המועצה אמסלם לכ-170 משפחות, מצרכים עבור חודש. משהו שיקל עליהם לעבור את החודש. שמן, סוכר, שימורים וכדומה. משהו שיאפשר להם להניח לפחות ארוחה אחת על שולחנם. עצוב שזה המצב, אבל טוב שיש מי שעוזר. חשוב שיש.

גם בראש השנה יש כוונה לאמסלם וחבריו לדאוג לארוחת חג. הכוונה היא לערוך סעודת חג, כנראה בבית התמחוי. אבל דבר אחד בטוח, תהיה ארוחה חמה מוכנה שיהיה ניתן לקחת, ומי שלא יכול מאחר ואינו מסוגל או לא רוצה שידעו שהוא זקוק, זה יגיע לביתו. אמסלם, שעוזר כאמור 3 עשורים בעיר, נמצא בקשר עם ארגוני הרווחה באשדוד, מכיר את המשפחות הנזקקות, את האנשים, חלקם הגדול זקנים ועריריים, חלקם ניצולי שואה והוא שם בשבילם.

גם בעבדותו כראש לשכת שר הדתות, חבר המועצה אמסלם כבר מוכר כאיש שעוזר לאחרים. לא פעם המוקד הארצי של משרד הרווחה או גורמים במשטרה, פונים אליו ישירות בכדי שיסייע לכל מי שזקוק לעזרה מהאזור. זאת מאחר ושמו יצא לפניו כמי שעוזר לאנשים בעיר אשדוד ולרבים באזור הדרום.

קשה שלא להתחבר למעשים של אבי אמסלם. קשה לא להעריך אדם שלקח לו למטרה יחד עם האנשים היקרים שאיתו לעזור למי שלא עוול בכפו נקלע לרגע קשה בחיים. מי מאיתנו לא ידע עליות ומורדות בחייו. חשוב לדעת לעזור כשאנחנו יכולים. אז קדימה, תפשילו שרוולים ותבואו לעזור או תתרמו… תעשו את זה. כי מי שנותן, מקבל. כל אחד יכול לתרום סכום כספי שיעזור להגיש עוד ועוד מנות חג חמות וטעימות בערב ראש השנה.

ניתן להגיע למקום ברחוב הראשונים 5 או להתקשר לטלפון 08-8564373.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך