פעילות נגד העסקת עברייני מין בבתי הספר

בעקבות המקרה החמור של מורה שחשוד כי פגע מינית בתלמידות בית ספר יסודי בתל אביב, חידדו במשרד החינוך את הנהלים. גם במינהל החינוך בעיריית אשדוד מבצעים מספר פעולות סביב עניין חשוב זה, בכדי למנוע מקרה דומה בעיר, אבל האם זה נגמר רק במורים? ומה עם המאבטח? ומה קורה בטיולים? או כשעובדים חיצוניים מועסקים, גם אם הגיעו לזמן מאוד קצר

אחד מהסיוטים הגדולים לכל הורה הוא שבנו או ביתו ייחשפו לעברייני מין, בוודאי במקום שאמור להיות השמור ביותר מפני מקרים כאלה, בבתי הספר. בעיריית אשדוד הוחלט השנה לחדד את הנהלים ולהקפיד הקפדה יתרה בכל הקשור בעניין, גם אבל לא רק במורים. לעיני כל מערכת החינוך בארץ עומד מקרה המורה החשוד לכאורה בפדופיליה ובמעשים מגונים בתלמידות שלו בתל אביב.

כזכור על פי החשד שעלה נגד המורה, הוא הניח את התלמידות על ברכיו בזמן השיעור, ואז נגע בהן במקומות מוצנעים. אותו מורה לימד גם בראשל"צ בבית ספר יסודי, וגם אז עלו טענות כאלה לכאורה. כל זה בזמן הלימודים ובכיתה. הסיוט הגדול ביותר להורה. אבל בבתי הספר יש גם גורמים חיצוניים שמעוסקים או מה קורה בטיולים שנתיים כשמגיעים מדריכים חיצוניים? מי אחראי? מי בודק? מי מאשר? זכותכם לדעת. בעצם חובתכם.

על פי החוק למניעת העסקה של עברייני מין, קובע שמעסיק לא יקבל בגיר לעבודה במוסד בטרם קיבל אישור ממשטרת ישראל כי אין מניעה להעסקתו לפי החוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים. אז מי יאכוף את זה?

מסתבר שכל מנהל מוסד חינוכי או בעלים של מוסד חינוכי, או מי מטעמו, המעסיק אדם באמצעות קבלן או בכל דרך אחרת, באופן קבוע או סדיר או זמני, נדרש לוודא כי יש לאותו אדם האישור המתאים ממשטרת ישראל על העדר הרשעה/הרשעות בגין עברות מין. במילים פשוטות, מנהל/ת ביה"ס (אגב גם גנים) באופן ישיר והעירייה באופן עקיף הם האחראים לכך. הם חייבים לוודא שאכן אין הרשעה בעבריינות מין.

עד אז, חל איסור מוחלט להעסיק אדם או לשבצו לתפקיד כלשהו במוסד חינוכי בטרם התקבל אישור ממשטרת ישראל ואפילו יתרה מכך, העסקת אדם באופן קבוע או סדיר או זמני, באופן ישיר או עקיף, ללא האישור אי עברה פלילית אשר העובר אותה יישא באחריות אישית. זאת אומרת אם מנהל/ת לא וידאו זאת עם עלולים שיפתח נגדם תיק פלילי.

אז מי בעצם צריך להביא אישור לכך שאין לו עבירות מין. רק מורים? ממש לא. למעשה מדובר בכל מי שנכנס לביה"ס באופן קבוע. סגל הוראה קבוע או זמני המועסק על ידי משרד החינוך, סגל הוראה קבוע או זמני המועסק על ידי הרשות המקומית, סגל הוראה קבוע או זמני המועסק על ידי העמותות השונות בחינוך התורני, בחינוך העצמאי, במוסדות פטור, ברשת אורט, ברשת עמל ואחרים.

גם מורים ממלאי מקום, שזה סגל הוראה זמני/ממלא מקום המועסק על ידי המוסד החינוכי באופן ישיר, על ידי משרד החינוך, על ידי חברות זכייניות או על ידי רשויות מקומיות או בעלויות או חברות/מפעילים המומלצים על ידי משרד החינוך.
ואם הגיע לביה"ס עובד חיצוני. לעבודה של יום או אפילו חצי יום. גם הוא חייב באישור שכזה? בוודאי. המדובר בעובדי קבלן קבועים או זמניים ובעלי מקצוע שונים. כן, גם המאבטח חייב באישור כזה, גם אם הוא קבוע או הגיע להחליף ליום אחד. גם נהגי ההסעות, גם העובדים במזנון אם יש כזה ואפילו ספקים. בבתי ספר רבים לא יקפידו על כך שכן מדובר במישהו שבא לרגע. אבל על פי החוק הם מחויבים.

לא פעם יוצאים התלמידים לטיול, אם טיול שנתי, או טיול קצר. בטיול יפגשו הילדים מאבטחי טיולים, מדריכים, מלווים רפואי, ובכלל זה מגיש עזרה ראשונה, חובשים ולפעמים ורופא. האם גם הם מחויבים באישור שאין להם עבירות מין? בוודאי. מנהל ביה"ס חייב לבדוק זאת באופן אישי. נכון, יש גם בקרת טיולים במשרד החינוך, אבל המנהל/ת הוא הסמכות האחרונה. זכותו וחובתו לדרוש זאת.

לגבי עובדי קבלן מזדמנים למוסד החינוך (כולל עובדים זרים ו/או עובדים מהשטחים) על מנהל המוסד החינוכי לוודא הצמדת אדם מבוגר מסגל המוסד לכל עובד מזדמן המגיע לביצוע עבודה חד-פעמית בין כותלי המוסד. זאת אומרת שמנהל/ת ביה"ס או קב"ט ביה"ס שהוסמך לכך על ידי המנהל/ת, חייב לוודא שמישהו יהיה צמוד לזה. האם עושים את זה בבתי הספר? ממש לא. אבל זה לא ייחודי לאשדוד, אלא לכל בתי הספר בארץ. מידיעה ומעדות ראייה.

בבתי הספר כאמור השנה יש כוונה להקפיד הקפדה יתרה. אף אחד לא רוצה שבמשמרת שלו יתגלה מישהו שכזה באחד מבתי הספר בעיר. גם אתם ההורים חשוב שתקפידו. עכשיו שאתם יודעים קצת יותר את החוקים. בסופו של דבר מדובר בילדים שלנו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך