בני נוער שמתכננים לעבוד בקיץ? דעו את זכויותיכם!

רגע לפני חופשת הקיץ בה בני הנוער מחפשים מקום עבודה, ריכזנו עבורכם את הזכויות העיקריות מתוך החוק לעבודת נוער. לגזור ולשמור!
תלמידי תיכון
אילוסטרציה.

גיל העסקה חל איסור להעסיק בני נוער מתחת לגיל 14, בין גיל 14 ל-15 מותר לעבוד בעבודות קלות. מגיל 16 בו יש ברשותך תעודת זהות מותר לעבוד.

מסמכים ואישורים – מעסיק רשאי להעסיק אותך בתנאי שהצגת בפניו את תעודת הזהות שלך, או של הוריך בה מופיעים פרטיך, וכן אישור רפואי מרופא המשפחה.

שעות עבודהמותר להעסיק בני נוער עד 40 שעות בשבוע בסך הכל, ועד 8 שעות ביום. לבני 16 ומעלה בלבד, במקום בו עובדים חמישה ימים בשבוע, מותר עד 9 שעות ביום.
העסקת בני נוער בשעות נוספות ובשבת אסור​ה.

בטיחות בעבודה – בכל עבודה יש סכנות שונות וחשוב להיערך אליהן בהתאם. במידה ותקנו לעצמכם הרגלי בטיחות נכונים, הם ישמרו עליכם ועל חבריכם לעבודה. זכותכם גם לקבל מהמעסיק הדרכה בנושא בטיחות במקום העבודה. המעסיק מחויב לעשות זאת על פי חוק.

הפסקות – ביום עבודה הנמשך שש שעות ומעלה, חובה לתת לך הפסקה של 45 דקות למנוחה ולאכילה, מתוכן לפחות חצי שעה רצופה. ההפסקה תהיה בדרך כלל על חשבונך, אלא אם כן שהותך במקום בזמן ההפסקה נדרשת על ידי המעסיק. חשוב לסכם מראש עם המעסיק מראש את שעות ההפסקה כדי למנוע מחלוקת.

עבודת לילה – החוק קובע כי בין השעות 20:00 בערב ל- 08:00 בבוקר אסור לבני נוער שגילם מתחת ל- 16 לעבוד.

אם הנך בטווח הגילאים 16 עד 18, תוכל לעבוד בזמן חופשות רשמיות מלימודים עד השעה 24:00 וזאת בתנאי שהמעסיק ידאג להסעה לביתך.​

רישום שעות העבודה – על המעסיק לבצע רישום מדויק של שעות העבודה שלך. במידה ורישום השעות נעשה באמצעי שאינו מכאני או אלקטרוני (שעון נוכחות) עליך לוודא שהרישום מתבצע בסיום כל יום עבודה והוא עבר חתימה שלך ושל המעסיק. מומלץ לערוך רישום פרטי של הימים והשעות בהם אתה עובד כדי למנוע תקלות.

שכר המינימום לבני נוער עובדים  גם אם אתה מוכן לעבוד תמורת שכר נמוך יותר, המעסיק מחויב לשלם לך שכר מינימום כפי שמצוין בטבלת השכר.

אם אתה עובד במשרה מלאה השכר מחושב ל40 שעות שבו​עיות, ולא יותר מ- 173 שעות בחודש. אם אתה עובד במשרה חלקית שכר המינימום לעובד יחושב יחסית לחלקיות המשרה. לטבלת שכר מינימום לנוער.

נסיעות לעבודה – בנוסף למשכורת, המעסיק מחוייב לשלם לך על הוצאות הנסיעה ממקום מגוריך אל מקום העבודה ובחזרה. סכום ההוצאות שיוחזר לא יעלה על ​26.40 ₪ ליום עבודה (סכום זה מתעדכן לעיתים קרובות, לכן לפני קבלת ההחזר ודא את עדכנותו).

תשלום עבור "תקופת ניסיון" – כל תקופת העסקתך, מחייבת תשלום שכר, לרבות תקופת "התלמדות" או תקופת "ניסיון". על המעסיק לשלם שכר עבור כל שעת עבודה החל מן השעה הראשונה.

קנסות ועונשים – על המעסיק אסור להטיל עליך קנסות או עונשים. כל ניכוי מהשכר, בגין "קנסות" "נזקים" וכיוצא בזה הינו אסור, כל עוד לא הותר על-פי החוק.

המידע נלקח מתוך אתר שירות התעסוקה. לפרטים נוספים לחצו כאן.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך