הפסטיבל הבינלאומי הראשון למחול באשדוד יוצא לדרך בצעד תימני

זוכרים את ההורה? ההיא עם ההיי? בעוד כחודש, בתאריכים 27-29 ביוני, יגשים הכוריאוגרף אבי לוי חלום. אשדוד תארח לראשונה פסטיבל בינלאומי למחול, ובחמישה מוקדים בעיר יתקיימו הופעות והרקדות המוניות של ריקודי עם, הפסטיבל יהווה פיילוט להפקות בשנים הבאות שישלבו גם תחרויות נושאות פרסים
הפסטיבל הבינלאומי הראשון למחול באשדוד יוצא לדרך בצעד תימני

אשדוד, הממצבת את עצמה בהצלחה כעיר של תרבות ופסטיבלים, תוסיף בעוד כחודש לרפרטואר שלה את פסטיבל המחול הבינלאומי "אשדודאנס". שלושה ימים של הנאה לחובבי ריקודי העם בארץ ובעולם, שיוכלו להגיע להרקדות במספר מוקדים בעיר, לצד מופעי מחול של להקות ריקוד בסגנונות מגוונים. הפסטיבל מתוכנן להתקיים בכל שנה אחרי היציאה לחופשה של בתי הספר התיכוניים. השנה הראשונה של הפסטיבל תהווה כפיילוט למיזם הרבה יותר גדול ומורכב: הפקה של תחרויות מחול בינלאומיות, מעין אירוויזיון ללהקות מחול ולרקדנים, שהזוכים בהן אף יקבלו פרס כספי.

מי שחלם על הפסטיבל הוא הכוריאוגרף אבי לוי, המייסד והמנהל האמנותי של להקת "אביבים", הלהקה הייצוגית של העיר אשדוד. הפרזנטציה שהכין על מהות הפסטיבל כבשה את ליבו של ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי, והוא הורה לממש את החלום למציאות. "ראש העיר ד"ר לסרי מבין תרבות", מחמיא אבי, "הוא יודע מה קורה במקומות אחרים בארץ, ומרגע שראה את הפרזנטציה הוא אישר אותה. גם מ"מ ראש העיר גבי כנפו תמך בקיום הפסטיבל". וכך יצאה לדרך הפקה משותפת לאגף האירועים בעירייה, שבראשו עומדת איריס נפתלי, ולחברה העירונית לתרבות הפנאי, שבראשה המנכ"ל אורן טואיל, ולמפיק הפסטיבל מונה יוסי עטר.

הפסטיבל יתקיים לראשונה בין התאריכים 27-29 ביוני, בימים שלישי-חמישי, בחמישה מתחמים בעיר, "ברצף עד השעות הקטנות של הלילה", אומר אבי. באשדוד שואפים כי הוא ישמש במה מבורכת לרקדנים וללהקות מישראל ומהעולם כדי לחזור ולהפריח את תחום המחול בדרום הארץ. מעבר לכך שהפסטיבל חורט על דגלו הצגת פולקלור ומחול עממי, הוא מקדם פעילויות הפונות לכלל האוכלוסייה: ילדים, צעירים, נוער, מבוגרים, קהל דתי, אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים ועוד.

"פסטיבל מחול בדרך כלל מחולק לכמה גורמים", מסביר אבי, "בארץ נוטים לחשוב שהלהקות הן הליבה של הפסטיבל. נכון שהן מרכיב חזק בו, אבל רוקדי ריקודי העם הם הכמות של מי שמגיע. יש עשרות אלפים של חבר'ה שרוקדים ריקודי עם. בלי ההרקדות, הפסטיבלים יהיו מצומצמים. להקות מחול ישראלי ורקדנים מרחבי העולם הוזמנו לחוויה בת שלושה ימים ושלושה לילות עם היצע רחב של פעילויות, וההיענות מדהימה. אני רואה בפסטיבל גם אפשרות למינוף תיירות באשדוד. באים להשתתף בחגיגה רקדנים מאוסטרליה, מארה"ב, ומעוד מדינות שיש בהן שוחרי מחול ישראלי. בשנים הבאות יגיעו משלחות שלמות, וננסה לשלב סיור תיירותי בעיר ובמדינה. אני חושב שזה פרויקט שיביא הרבה תיירים לאשדוד. השאיפה היא לקיים אירוויזיון מחול נושא פרסים, שיורכב מארבע תחרויות. אנחנו ניערך בהתאם, והאמפי יעבוד אינטנסיבית עם הרבה תחרויות ומופעים".

הורה וצעד תימני זה כזה מצרך מבוקש בחו"ל?
"תתפלאי, אבל אין מדינה בעולם, חוץ מיבשת אפריקה, שלא רוקדים בה ריקודי עם ישראלים. וזה לא קשור לדת. לא רק יהודים רוקדים ריקודי עם ישראלים. בסינגפור יש מאות אם לא אלפים שרוקדים, ביפן עשרות אלפים ובארה"ב ויבשת אירופה מאות אלפים. יש בריקודי העם, ב'פולק דאנס', רפרטואר שמורכב מריקודים בלקנים, רוסים, ישראלים ועוד. הריקודים הישראלים מחזיקים נפח של קרוב ל-85% מסך הרפרטואר. אנשים אוהבים לרקוד אותם. יש למעלה מששת אלפים ריקודי עם ברחבי העולם, מהריקודים של פעם ועד למודרניים. זה בלתי נתפס".

מי שמכיר את אבי יודע שהוא אינו אוהב להיחשף וממעט לדבר על עצמו. אבל מה לעשות, אי אפשר להתעלם מאחד היוצרים והכוריאוגרפים הבולטים שגדלו באשדוד. מדוע הפסטיבל הזה עבורו הוא התגשמות חלום ילדות, אפשר להבין מקורות חייו. כמעט כמו כל ילד שגדל באשדוד, גם אבי שיחק כדורגל. כך הוא גילה את הקואורדינציה. כשהיה בן 11 התחיל לרקוד בלהקת המחול "גוונים". כשהשתחרר מהשירות הצבאי טס עם להקת המחול לייצג את ישראל במדינות שונות. אחת השאיפות שלו הייתה להכין כוריאוגרפיה לבמה. שאיפה נוספת הייתה ליצור ריקודי עם ולראות אנשים רוקדים אותם. וזה אכן, קרה.

לפני קרוב ל-20 שנה, ייסד אבי את להקת "אביבים", הלהקה הייצוגית של אשדוד, שייצגה את ישראל בחו"ל פעמים רבות. לפני כעשור החל לשלב את הכוריאוגרפיה בבימוי כאשר הפיק מחזמר לכל המשפחה שנקרא "עלי בבא ותיבת הזהב". המחזמר היה בהשתתפות שחקנים מקצועיים מתיאטרונים שונים בארץ, רקדנים וזמרים. מופע זה זכה להצלחת ענק, ומאז בכל שנה יוצאת הפקת מקור של החברה העירונית לתרבות ו"אביבים".

במקביל להצלחתה של הלהקה אבי נאמן ליצירותיו כיוצר ריקודי עם ישראלי, ובמסגרת זו יוצא לוי להדריך בכל רחבי העולם: אירופה, אסיה, אוסטרליה ואמריקה. באמצעות ההדרכות שמתקיימות במחנות למדריכים, מופצים הריקודים שלו על ידי מדריכים שבאים ללמוד וחוזרים לחוגים שלהם ומלמדים את הרוקדים ברחבי העולם.

שעת הנעילה
נחזור לאשדודאנס. הפסטיבל, כאמור, יציג מגוון מופעי מחול מקצועיים, אך גם יתן מענה למאות רקדנים מהארץ והעולם הרוקדים ריקודי עם. שני מתחמי ריקוד גדולים מוקדשים לכך, אולם הספורט במקיף ז' ורחבת חוף הקשתות. ההרקדות יתקיימו במגוון סגנונות: הרקדות מתקדמים, נשים, גמלאים, מתגלגלים (הרקדות נכים בכיסאות גלגלים בשילוב רוקדים עומדים), ילדים, הרקדות נוסטלגיה, אמצע הדרך, ריקודים חדשים, הרקדות נושא ועוד. אבי מספר כי הרקדות לנשים בלבד הוא טרנד חזק מאוד בהרקדות עם, ומיועד לאו דווקא רק לנשים דתיות. גם קבוצות ריקוד של נכים מרחבי הארץ אישרו הגעה לפסטיבל, ובירכו על היוזמה. בחוף הקשתות יערכו הרקדות מרכזיות כל לילה החל משמונה בערב, בכל פעם עם אמן אחר ששיריו קשורים אל עולם ריקודי העם.

אירועי ההרקדות הם ללא תשלום. בבית "יד לבנים" יעלו מופעים מקצועיים של להקות מחול, להקות זמר וגם מופעים משולבים שלהם. האירועים הללו יהיו בתשלום, אבל מאוד סמלי. גולת הכותרת של הפסטיבל השנה הוא מופע הנעילה, שיתקיים באמפי פארק אשדוד-ים ובו יופיעו מיטב להקות המחול בארץ. גם כאן הכרטיסים מסובסדים, ומחירם סמלי. את האירוע ינחו קובי מחט וקארין מגריזו, על הבמה יופיעו הזמרים קובי אפללו, סגיב כהן, ספיר סבן וליאור קקון ולהקות המחול המשתתפות יעלו קטע או שניים.

"כששלחנו הזמנה לפסטיבל, קיבלנו תגובות מדהימות מכל העולם", מסכם אבי, "וכל הכוריאוגרפים שהיו פה נדהמו מהתנאים ומהיופי שיש כאן. אנחנו רואים בעתיד את אשדוד כעיר המחול המרכזית בארץ. כשמדובר בעיר בסדר גודל כזה, גם המחול יכול להיות אוטוריטה מאוד משמעותית".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך