עיתון "המגזין" ואתר "אשדוד אונליין" בקמפיין חדש: אפס הרוגים בתאונות הדרכים באשדוד!

מעל 100,000 רכבים נעים בכבישי אשדוד מידי יום, בשנה ממוצעת יש קרוב ל-400 תאונות בשטחה של העיר, 30 מהן תאונות קשות, 6 מהן קטלניות. בשנת 2016 ארבעה אנשים קיפחו את חייהם בתאונת דרכים באשדוד, 32 אנשים סבלו מפציעות קשות, חלקם נותרו נכים ועם פגיעות חמורות ששינו את חייהם מקצה לקצה, וקרוב ל-400 אנשים נפצעו בתאונות שונות ברחבי העיר . עיתון "המגזין" החליט להשיק קמפיין נרחב וממושך תחת הכותרת – אפס הרוגים בתאונות הדרכים באשדוד
עיתון "המגזין" ואתר "אשדוד אונליין" בקמפיין חדש: אפס הרוגים בתאונות הדרכים באשדוד!

ברוכים הבאים לשדה הקרב המדמם ביותר בישראל, הכבישים. מאז קום המדינה נהרגו בכבישי ישראל 32,607 בני אדם, יותר מכל מלחמות ישראל גם יחד. פשוט נתון מדהים ומפחיד כאחד. כבר שנים שזו המלחמה הכי קטלנית מבחינת כולנו. מה שעצוב זה שבזמן שבעולם המערבי יש ירידה משמעותית במספר ההרוגים בתאונות הדרכים, אצלנו כל שנה נהרגים יותר ויותר אנשים. כפועל יוצא יש הלוויות מיותרות, עוד פצועים קשה, עוד משפחות מרוסקות.

בשנת 2016 נהרגו בכבישי ישראל 377 בני אדם, ארבעה מהם בשטח העיר אשדוד. מעבר לנתון המזעזע הזה, אלפים נפגעים מידי שנה באורח קשה. זה אומר שאלפי בני אדם עוברים טלטלה בחייהם, ונותרים יושבים על כסאות גלגלים, חלקם סובלים מנכות מוחלטת, חלקם ללא גפיים וחלק אחר עם פציעות נפשיות שלא ניתנות לאיחוי.

עיתון "המגזין" ואתר "אשדוד אונליין" משיקים החל מהשבוע קמפיין נרחב תחת הכותרת – אפס הרוגים בתאונות הדרכים באשדוד. מדובר בקמפיין שנולד בעקבות שיחה ארוכה שקיימו עורך החדשות בעיתון שי מלול, עם מנכ"לית חטיבת ג' תקשורת יהודית ויצמן, שמובילה ביד רמה את הפעילות בעיתון "המגזין", באתר החדשות המוביל בעיר "אשדוד אונליין" ופרסום על המסכים האלקטרוניים בעיר. השניים החליטו לקיים מספר פעולות הסברה ושיתופי פעולה עם גורמים שונים, על מנת לעודד תרבות נהיגה אחרת בעיר.

יהודית ויצמן מסבירה: "לצערנו הרב, כמעט כל יום אנו מפרסמים באתר האינטרנט שלנו 'אשדוד אונליין', על תאונות שונות המתרחשות בעיר. בכל פעם אני נדהמת מחדש ממספר התאונות והנפגעים, ומרגע כניסתי לתפקיד אני חשופה יותר ויותר למידע סביב הנושא המדאיג הזה. החלטנו להשיק את הקמפיין מתוך הבנה שהעלאת הנושא למודעות תגרום לציבור הנהגים להפעיל שיקול דעת נוסף בזמן שהם נוהגים. אני מאמינה שבסופו של תהליך ובסיוע של הגורמים המובילים בעיר (עיריית אשדוד, משטרה וגופים נוספים), תירשם ירידה במספר התאונות בעיר, וכפועל יוצא ירידה במספר הנפגעים".

שי מלול הוסיף ואמר: "כאיש שמסקר נושאים חדשותיים למעלה מ-20 שנה, לצערי הרב הייתי בלא מעט זירות של תאונות דרכים עם הרוגים ופצועים קשה. מדובר בתמונות שמלוות אותי עד היום, ולמרבה הצער גם בעיר שלנו יש עלייה במספר תאונות הדרכים. ננסה להוביל פעולות אופרטיביות שבסופו של תהליך יצמצמו את תאונות הדרכים בעיר. אין קיצורי דרך, ככל שהנושא יככב בשיח הציבורי, כך ציבור הנהגים יפעיל שיקול דעת נוסף לפני שהם לוחצים על דוושת הגז. חשוב לנו מאוד שהציבור הרחב ישתף פעולה ויעלה רעיונות מגוונים, כדי שנצליח לקדם את הקמפיין באופן משמעותי".

במה אנחנו שונים משבדיה?
למרות הניסיונות לצמצם את תאונות הדרכים בארץ, התוצאות עד עתה לא מעודדות בלשון המעטה. שימו לב לנתון הבא: בשנת 97' נרשמה אותה כמות הרוגים בישראל ובשבדיה, עם יותר מ-500 הרוגים. בשבדיה השיקו באותם ימים את "חזון האפס", והצליחו להוריד ב-50% את מספר ההרוגים בעשרים השנים האחרונות, בישראל אנחנו רחוקים מאוד מאותו נתון.

ברחבי העולם מתים מעל מיליון בני אדם בתאונות דרכים בכל שנה. תאונות דרכים הן גורם המוות מספר אחד בקרב אנשים צעירים. בשנת 2016 נהרגו בתאונות דרכים בישראל 377 בני אדם, ונפצעו 75,000, מהם 5,000 באופן קשה, חלקם הופכים להיות נכים לכל החיים. לפי משרד התחבורה, העלות של תאונות הדרכים למשק, היא כ-15 מיליארד שקל בשנה. לפי סקר של עמותת "אור ירוק", כמעט כל אדם חמישי במגזר היהודי בישראל, כ-800,000 איש, היה מעורב בתאונת דרכים במהלך תקופה של 5 שנים. מה שכן, תאונות דרכים נמצאות בסימן ירידה בישראל ובמדינות מערביות נוספות מאז שנות ה-70. הסיבות העיקריות לכך הן שיפורים בבטיחות כלי הרכב, ושיפורים ברפואת חירום. כמו כן היבטים כמו כיכרות תנועה, במפרטים, מחלפים והיבטים עיצוביים אחרים סייעו להקטין פגיעות בתאונות. לדוגמה כיכרות תנועה סייעו להפוך תאונות קטלניות של חציית צד לתאונות פחות מסוכנות של צד-לצד. היבט נוסף הוא פקקי תנועה, שגורמים לכך שמכוניות בעיר ומחוץ לעיר נוסעות לאט יותר, ולכן יש להן פחות הזדמנות לפגוע באחרים.

חזון "אפס הרוגים" בתאונות דרכים הוא חזון להקטנה משמעותית של כמות ההרוגים והפצועים קשה בתאונות דרכים. חזון כזה קיים מאז 1997 בשבדיה והוא מאומץ על ידי מדינות וערים נוספות, לרבות על ידי ארגון ה-OECD. "חזון אפס" מבוסס על העיקרון של בטיחות מערכתית – תכנון ערים, עיצוב רחובות וכבישים ומדיניות נוספת כדי למנוע הזדמנויות להתרחשות של תאונות דרכים. "חזון אפס" מניח כי ניידות היא זכות אדם בסיסית, אסור שאנשים ימותו בדרך לעבודה, ללימודים, לקניות או לחברים. כדי להקטין בצורה דרסטית את מספר הנפגעים בתאונות דרכים לא נדרשות טכנולוגיות מהפכניות, אלא שינוי הדרך בה אנו תופסים את התחבורה והתכנון העירוני שלנו.

השינוי יגיע גם בזכות פרויקט REWAY
בזמן שחלק קטן מתושבי אשדוד עסקו בהכפשות ובדברי בלע נגד פרויקט התחבורה הירוקה REWAY, שגרם לפקקים ברחבי העיר, חלק משמעותי מתושבי העיר מבינים עד כמה הפרויקט המדהים הזה עשוי לצמצם משמעותית את תאונות הדרכים בעיר. ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, קיבל החלטה אמיצה להוביל את הפרויקט הזה, בו מושקעים קרוב ל-500 מיליון שקל בתשתיות ובהרחבת צירי התנועה בעיר, בדגש על שיפור מהותי בתחבורה הציבורית. מידי יום נעים בכבישי אשדוד למעלה מ-100,000 רכבים, מה שיוצר פקקים, עומסים ותאונות. ככל שהמספר ירד, בזכות פרויקט התחבורה הירוקה, כך מספר התאונות יצטמצם באופן טבעי. מדובר בפרויקט שיעניק עדיפות ברורה לתחבורה הציבורית, עם מסלולים מהירים שיחצו את העיר מקצה לקצה ב-12 דקות בלבד. במקביל, התשתיות בצירים המרכזיים בעיר יזכו לחידוש ושדרוג, מה שיהפוך את חוויית הנהיגה בעיר הנמל לנעימה יותר.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך