כל מה שצריך לדעת על מיסוי דירה שלישית

דעה אישית / עו"ד שניר חזוט
כל מה שצריך לדעת על מיסוי דירה שלישית

החוק החדש על מס ריבוי דירות, יצר מצב של אי-ודאות בקרב בעלי דירות להשקעה. רבות דובר על עניין חוק המס על דירה שלישית שיזם שר האוצר, משה כחלון. על-פי החוק החדש, המס יחול על מי שמחזיק בשתי דירות ועוד 49% מהבעלות של הדירה השלישית. פולמוס נרחב התנהל בעניין, עד שלבסוף הובא הנושא בפני ועדת הכספים, ולאחר מכן החוק אושר בכנסת. במדינת ישראל קיימים יותר מ-60 אלף בעלי 3 דירות ויותר, כ-10,000 מחזיקים ב-4 דירות, 3,000 איש מחזיקים ב-5 דירות, ול-400 ברי-מזל יש בעלות על יותר מ-10 דירות.

קצת רקע: כחלק ממאמציה של הממשלה להתמודד עם עליית מחירי הדיור חוקק פרק י"ב: מס ריבוי דירות שנכלל בחוק ההתייעלות הכלכלית. בדברי ההסבר נכתב כי על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בתקופה שבין ינואר 2008 לבין אפריל 2016, עלו מחירי הדירות בישראל בשיעור ממוצע של 110%, וכי עליית המחירים נובעת בעיקר מעודף בביקוש לדירות לעומת ההיצע הקיים, וכי עליית המחירים קשורה בקשר הדוק למגמות של ירידה בשיעור הריבית במשק והעדר מסלולי חיסכון והשקעה אטרקטיביים בשוק ההון, המעודדות השקעה בנכסים פיזיים. כפי שנכתב בהצעת החוק "כדי להתמודד עם העלייה במחירי הדירות, מוצע להטיל מס על מי שהוא בעלים של שלוש דירות או יותר. המס נועד לתמרץ את מי שמחזיק בכמה דירות לשם השקעה, למכור דירות אלה או חלקן, ובכך לצמצם את ההחצנות השליליות הנובעות מאחזקה של כמה דירות בידי בעלים אחד". הטלת המס על ריבוי דירות הינה חלק מאסטרטגיה כוללת שנוקט האוצר בשנתיים האחרונות, בכדי להקטין את הכדאיות של החזקת דירות כאפיק השקעה.

בהתאם להוראות החוק כפי שפורסם בספר החוקים ביום 29 בדצמבר 2016, החל מיום 1.1.2017 מוטל "מס ריבוי דירות" על מחזיקי דירות מרובות, למעט 2 דירות מגורים לפי בחירת החייב. המס הנו בשיעור שנתי של 1% מהסכום הקובע של כל דירת מגורים חייבת ולא יעלה על תקרת חיוב שנתי בסך  18,000 ש"ח בשנה.

בשנת המס 2017, לא תישלח הודעת שומה מותנית, ומי שחייב במס בשנת המס האמורה, יהיה חייב להגיש חובת הצהרה עד לתאריך ה-31 במרץ 2017, והצהרה זו תהווה שומה עצמית.

אבל יש גם בשורות טובות – החוק והתקנות קובעים כי חייב במס שימכור אחת מדירותיו החל מיום 1/1/2017 עד 31/10/2017 ויעמוד בתנאים, יהיה זכאי להטבות הבאות: מענק בגובה מס שבח ולא עולה על 85 אלף שקל. אם היה חייב במס שהוא פטור, יקבל מענק בגובה מחצית מס השבח ולא יותר מ-15 אלף שקל. פטור ממס ריבוי דירות על חלק מהשנה, שהדירה הנמכרת הייתה בבעלותו (הפטור ישמש לדירה שיבחר מבין דירותיו). אישור להפקדת כספי התמורה בקופת גמל להשקעה עד לסכום של 5 מיליון שקל.

אז מה עכשיו? קודם מצהירים, נותר לכם שבוע ימים. שנית, מחשבים מסלול מחדש.

הכותב הינו מייסד ושותף במשרד עורכי הדין בן סימון, חזוט ושות'. אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד,

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך