זהירות משיגעון הגדלות של הקיסר ארדואן

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, מסתכסך עם אירופה, בגלל "שיגעון הגדלות" שלו, לפיו הוא רוצה לערוך על אדמתה עצרות בחירות, לקראת משאל עם שבו הוא מנסה לשכנע את העם הטורקי לעבור למשטר נשיאותי שיאפשר לו לשלוט עד 2029. מעין "קיסר" טורקי חדש, עם סמכויות בלתי מוגבלות. ארדואן מכנה את אירופה בכינויים שנעים בין "נאצים" "לפשיסטים", למה גם ישראל צריכה להיזהר?
משה סידי הידוע גם כחכם סידי
חכם סידי

שימו לב טוב טוב לאיש באנקרה, "שיגעון הגדלות" שלו מתחיל להדאיג, בדרך כלל שמנהיגים מתחילים לסבול מזה, זה נגמר באסון, לא רק למדינה שלהם, אלא לעולם כולו, בעיקר לעולם המערבי, או במילים אחרות במקרה דנן,  אירופה.

רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה, מעוניין לערוך משאל עם שבו הוא מבקש לעבור לשיטת ממשל נשיאותית, שתרחיב באופן ניכר את סמכויותיו ותאפשר לו לשלוט עד שנת 2029!! במילים אחרות, הוא יהפוך את טורקיה לדיקטטורה.

ארדואן הבין ש-3 מיליון טורקים שחיים באירופה והם בעלי זכות הצבעה, תומכים בו בעיקר, והוא מעוניין היה לערוך על אדמת אירופה עצרות בחירות בעד המשאל. אירופה כמובן התנגדה, כי זו חדירה לריבונותה, ומכאן החלה תקרית דיפלומטית, כשארדואן מכנה את אירופה, או נכון יותר מדינות שהתנגדו כמו הולנד וגרמניה, בכל מילה שעולה לו בראש, החל מ"רפובליקת בננות", וכלה "בפשיסטים" ואפילו "נאצים" להולנדים, שלא הרשו ל"שרת המשפחה" של טורקיה להיכנס להולנד במיוחד לצורך העניין.

אי אפשר לזלזל במה שקורה בטורקיה עם ארדואן ששולט כבר 14 שנה במדינה הזו, בתפקידים שונים, כראש ממשלה וכנשיא כשכל פעם הוא מוסיף לעצמו סמכויות. טורקיה מדינה עם 75 מיליון תושבים, היא מדינה חזקה מאוד באזור, כולל ביטחונית, היא לשון מאזניים בין קיצוניות איסלאמית, לניסיונות פשרה אירופאיות. המיקום שלה, אסיה-אירופה, מאפשר לה להיות פקטור בשתי היבשות. מדינה כזו בידיים של האיש הלא נכון ועוד לתקופה כה ארוכה, עם סמכויות בלתי מוגבלות כמעט, היא סכנה לאזור כולו ובעיקר לאירופה.

ב-15 ביולי ערך ארדואן "הפיכה" מבוימת שבסופה הוא חזר לשלטון ועצר את כל מתנגדיו. פשוט הפך את טורקיה לבית כלא לכל מי שמעז להגיד מילה נגדו. לא רק לאלה עם ביקורת על צורת שלטונו האגרסיבית, אלא גם למי שהיה אופוזיציה חוקית בפרלמנט הטורקי, "האסיפה הלאומית הגדולה של טורקיה", מפחיד. אנשים כאלה בהיסטוריה אנחנו יודעים מה עשו לעולם כולו, לא רק היטלר (המצחיק שארדואן מכנה את ההולנדים "נאצים"), גם סטאלין, מוסוליני ("הפשיסט", עוד כינוי שארדואן הדביק לאירופה ומתאים לו). מפחיד.

ארדואן עם מפלגת "הצדק והפיתוח" שלו, עלולים להפוך את טורקיה המודרנית למדינה איסלאמיסטית. המפלגה של ארדואן היא בבסיסה מפלגה איסלאמית שמרנית ורוצה לראות את טורקיה מתקרבת יותר לדת, דבר שבטורקיה מאוד חוששים ממנו. מעניין יהיה לראות איך העם בטורקיה, שהתרגל לקדמה, יגיב. ארדואן יודע זאת ולכן הוא יוצא נגד אירופה.

מה הקשר תגידו? בבקשה. הרי 3 מיליון טורקים שחיים באירופה, לא יעלו ולא יורידו למשאל בטורקיה שבה 75 מיליון תושבים (מה גם שהם בדרך כלל לא מצביעים). אבל ארדואן מבין, שאם יראה שאירופה נגד טורקיה, אז זה ילכד את הטורקים סביבו. זה בינתיים מצליח לו. זה מסוכן מאוד לאירופה, לעולם. אסור להקל בזה ראש.

מה שעובר על אירופה, כבר כתבתי כאן, היא מביאה על עצמה. אותה אירופה שבכל דבר קטן שישראל עשתה, מיד יצאה ועדיין יוצאת נגדה, מעלימה עין מדברים שמתרחשים אצלה מתחת לאף. כמו הטרור וכדומה. אירופה נתנה לארדואן לצבור כח, היא עמדה לצידו בעת משט הטרור של "המרמרה" הטורקי לחופי עזה (שיצא באישורו וברכתו), וגם לחצה על ישראל להתנצל ולשלם פיצויים אח"כ. ארדואן הבין את החולשה ועכשיו זו אירופה שתשלם את המחיר. הייתי רוצה להגיד טוב שכך, אבל אסור לאנשים קיצוניים כמו ארדואן לצבור כח. לכן ישראל צריכה בשקט ובחכמה לקוות שאירופה תצא עם היד על העליונה נגד טורקיה.

אירופה יכולה לעשות זאת. מספיק אם תפגע בסנקציות כלכליות בטורקיה. לא תרכוש ממנה חקלאות או טקסטיל ואז ארדואן יבין מהר מאוד את המסר. בינתיים אירופה מתרפסת ומזכירה מאוד את אירופה של ספטמבר 38 ש"נתנה" להיטלר את חבל הסודטים בצ'כוסלובקיה, בכדי למנוע מלחמה. שנה אח"כ פתח היטלר שהבין את חולשת אירופה, במלחמת העולם השנייה. אירופה לא למדה מהיסטוריה. התרפסות בפני ארדואן עלולה להצית מלחמה בעוד כמה שנים. אולי חלק יגידו שהדברים כאן קיצוניים, אבל גם עם היטלר לא ציפו שזה יגיע למימדים שזה הגיע.

אגב, עוד קו משותף לשניים הוא שגם היטלר פנה למשאל עם לבני עמו שיאפשר לו לאחד שני תפקידים קאנצלר (ראש ממשלה) ונשיא (לאחר מות הנשיא הינדנבורג) לתפקיד אחד, המנהיג ("הפיהרר") והעם הגרמני הסכים ברוב קולות. מה קרה אח"כ כולנו, בעיקר העם יהודי, אבל גם אירופה לא שוכחים.

ישראל צריכה עכשיו להסתכל מהצד ולא להגיב. כל תגובה שלנו תשרת את ארדואן, שיראה לעם שלו שהנה גם היהודים נגדו וכי הכי טוב להם לתמוך בו מול "כל העולם". אבל ישראל צריכה מאחורי הקלעים להתכונן ליום של אחרי. ארדואן הוא לא יריב כמו אירן כרגע, אבל הדגש הוא על כרגע. הוא יכול בעתיד להיות מסוכן יותר והכי חשוב… קרוב יותר פיזית אלינו. יש היום חבר גדול בחדר הסגלגל בבית הלבן, קוראים לו טראמפ. הוא מבין יותר מכל אירופה בסכנה האורבת מגופים אסלאמיים קיצוניים. שווה וחשוב להתייעץ איתו ולקבוע מדיניות אחידה, מול ארדואן. שלא נישאר פתאום רק אנחנו פה מול אירן "המטורפת" והשכן "המשוגע" מטורקיה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך