עובדים עלינו: האם מחירי הדירות לא ירדו כפי שפורסם ?

לשכת השמאים טוענת כי הירידה במדד מחירי הדירות בדצמבר אינה משקפת את מחירי השוק משום שנכללו בו דירות בסבסוד ממשלתי כגון מחיר למשתכן
בנין בהקמה באשדוד

מחירי הדירות עולים או יורדים? לפני מספר ימים פרסמנו את הסקר שערכה הלכה המרכזית לסטטיסטיקה בו פורסם כי סוף סוף מחירי הדירות ירדו מעט לראשונה מזה כעשר שנים, אלא שלפי סקירת לשכת השמאים לרבעון הרביעי של 2016, שפורסמה אתמול, מחירי הדירות עלו בשיעור ממוצע נומינלי של 1.7% ברבעון האחרון של 2016, וב–8.3% ברמה השנתית. כאמור – לעומת זאת, המדד לדצמבר 2016 של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), שפורסם לפני כמה ימים, הצביע על ירידה חריגה של 1.2% במחירי הדירות, ועל עלייה שנתית של 5.9% בלבד במדד מחירי הדירות.

הסיבה לבלבול הגדול התבררה במקביל לפרסום המדד של לשכת השמאים, שם האשים העומד בראשה, אוהד דנוס, את הלמ"ס בעיוות הנתונים עקב הכללה במדד של עסקות שבוצעו במסגרת מבצעי תכנית מחיר למשתכן.

סקירת לשכת השמאים החלה לפני כחצי שנה, כתגובה וכמחאה על החלטת הממשלה להפסיק לפרסם את תוצאות הסקירות הרבעוניות של מחירי הדירות, שערך השמאי הממשלתי הראשי טל אלדרוטי.

בניגוד לפערים בין המדד של דצמבר לזה של לשכת השמאים, סקירה אחרת של הלמ"ס, שבדקה את המחיר הממוצע של עסקות לרכישת דירות ארבעה חדרים ברבעון האחרון של 2016, העידה על עלייה של 1.5% במחירי הדירות לעומת הרבעון שלפניו, בדומה לממצאי לשכת השמאים.

השוני ביתר הממצאים קשור לשוני המהותי במתודולוגיית הסקירות. בעוד השמאים בודקים עסקות לרכישת דירות ארבעה חדרים ב–16 ערים בלבד, מדד מחירי הדירות של הלמ"ס מסתמך על עסקות המבוצעות ב–67 יישובים עירוניים שמתגוררים בהם 20 אלף תושבים לפחות. את העסקות משקללים בנוסחה שכוללת שבעה מדדים, כמו מחיר הדירה, מספר החדרים והשטח שלה. מהשקלול מתקבל השינוי החודשי בשווי הדירות שנרכשו, תוך ניכוי מדדים שעלולים לעוות את התוצאה.

"ניתן לומר בוודאות שלמרות ההאטה בעליית מחירי הדירות, עדיין לא מדובר בשינוי מגמה", כותבים השמאים. "הירידה הדרמטית בהיקף העסקות (בשיעור של כ–40%) אינה מביאה כרגע לירידת מחירים. המצב דומה לזה שהתרחש בענף לקראת אישור תוכנית מע"מ 0%, שבו נראית האטה משמעותית בשוק, שאינה מלווה בהגדלת היצעים משמעותית. השוק בוחן את דרכו ויש להניח כי יגיב בהתאם לביצועי הממשלה בשטח עד לחודשי הקיץ של 2017".

בלמ"ס מאשרים את הכללת מבצעי מחיר למשתכן במדד מחירי הדירות, ומוסיפים כי הם שוקלים לפרסם בעתיד שני מדדים — אחד שכולל את מבצעי מחיר למשתכן, ואחד בלעדיו.

באדיבות אתר 'דה מרקר'.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך