מנחם גלילי – שודד הקברים!

במקום לשלם 124 אלף שקל על 20 קברים, הקומבינטור ועבריין הבנייה מנחם גלילי בן ה-73 שילם רק 14,800 שקל
מנחם גלילי - שודד הקברים!

השם מנחם גלילי מטיל אימה לא רק על פוליטיקאים, אנשי עסקים ודמויות שונות בעיר אשדוד, אלא הוא מצליח לעשות ככל העולה על רוחו אפילו בבית העלמין בעיר, לאחר שהצליח להשלים קומבינה מפוארת ומרשימה על חשבון המועצה הדתית. גלילי בן ה-73, בזכות השיטות האפלות שלו הכוללות איומים, סחיטות, הפחדות והטלת אימה, הצליח לחסוך 100 אלף שקל, שהיו אמורים להיכנס לקופת המועצה הדתית. בכסף המשמעותי הזה יו"ר המועצה הדתית הרב עובדיה דהן, יכל לעשות לא מעט לטובת שירותי הדת בעיר – אולי לשפץ את חזות בית העלמין, אולי לשפץ מקווה טהרה באחד מהרובעים הישנים או אולי אפילו לאפשר לעשרות בני מצווה ממשפחות מעוטות יכולת לקבל ערכת תפילין וציצית מתנת המועצה הדתית. במקום כל האפשרויות החשובות האלה, גלילי חסך לעצמו עוד 100 אלף שקל בדרך שכל כך מאפיינת אותו לאורך השנים.

הזעם הוא גדול, בעיקר בזמן שתושבי אשדוד הם אלה שמשלמים את המחיר מול ההתנהלות הלא חוקית של גלילי. במקום שאלה שעוברים לעולם שכולו טוב יזכו להיטמן בחלקות קבורה הסמוכות לכניסה לבית העלמין, באזור "האטרקטיבי" שעוד נשאר בבית העלמין, גלילי ביצע מחטף מכוער ולא חוקי, על חשבון התושבים ורכש בדרך לא דרך 20 חלקות, כאשר הכעס הופך לגדול יותר בזמן שבחלק מהרשימה אותה העביר גלילי למועצה הדתית, מככבים כאלה שאינם תושבי אשדוד.

עסקה לא חוקית, על גבול הפלילית!
הבעיה המרכזית מהפרשה המצחינה הזו היא שמדובר בהליך לא חוקי ולא כשר. משרד רואה החשבון אשר אקסלרד ושות' קיים בחודש נובמבר 2010 ביקורת מקיפה סביב עניין רישום וטיפול בשמירה ורכישה של חלקות קבר בחיים. בדוח מצויין באותיות קידוש לבנה: "סעיף 14א3 לחוק שירותי הדת היהודיים תשל"א 1971, עוסק ברכישה ומכירה של חלקות קבר ולפיו:
א. אדם רשאי לרכוש חלקת קבר בעבור עצמו.
ב. לא ירכוש אדם חלקת קבר בעבור אחר בתקופת חייו, אלא אם כן הוא בן זוגו או הורהו.
ג. לא ירכוש אדם חלקת קבר לשם מכירתה".

מהסעיפים הללו נתן להבין בצורה ברורה, שאין לגביה פרשנות אחרת, שגלילי בן ה-73 הוא עבריין שעבר על החוק, רכש חלקות קבורה לרבים מבני משפחתו שאינם קרובים אליו על פי הסעיפים האמורים.

בדוח האמור מנחם גלילי הוא כוכב ראשי, ממש מטאור עולה ברכישה סדרתית ולא חוקית בעליל של קברים רבים. בדוח נכתב כי "מבדיקתנו עולה כי משנת 98' נשמרו 20 קברים בחלקה 48 (חלקה חריגה) למר מנחם גלילי. בתמורה שילם גלילי מקדמה ע"ס 1,800 שקל". בדוח מצויינים בני משפחה רבים של משפחת גלילי, ובין השאר מדובר בילדיו ונכדיו של גלילי. כמו כן מדובר בשני תושבי חוץ שאינם התגוררו בארץ.

באותם ימים המועצה הדתית העמידה תעריף של 4,000 שקל עבור רכישת חלקת קבר אחת, ואם מדובר בקבורה בחלקה חריגה (כפי שרכש גלילי), מדובר בתעריף של 6,000 שקל. תושב מחו"ל היה אמור לשלם באותם ימים 8,000 על הזכות להיקבר בבית העלמין באשדוד.
כבר בתחילת הדרך, עוד לפני בעיות התשלום עבור 20 הקברים בסכום כולל של 124 אלף שקל, המבקר עלה על בעיה בתעריף שנקבע לגלילי: "רכישת 20 הקברים עבור מנחם גלילי נרשמה בחלקה 48 שהיא חלקה חריגה ולא בחלקה 55, בעקבות כך עלות קבר בחלקה זו במועד הרכישה הייתה 6,000 שקל ולא 4,000 שקל כפי שנכתב בהסכם". עוד נכתב בדו"ח: "שניים מבין האנשים עבורם נרכשו החלקות היו תושבי חו"ל, ולפיכך מחיר חלקות הקבר עבור השניים אמור להסתכם לפחות ב-16,000 שקל". עוד סעיף בעייתי שמעלה את המחיר בעסקה הכוללת של הקומבינטור גלילי: "5 מבין האנשים עבורם נרכשו החלקות על פי הרשימה שהוגשה ע"י מר גלילי אינם תושבי אשדוד".

בדו"ח מצויין עוד כי למעט מקדמה של 1,800 שקל, לא קיבלה המועצה הדתית באשדוד תשלומים נוספים עד מועד כתיבת הדו"ח, בשלהי שנת 2010. כך כתב המבקר: "המועצה הדתית קיבלה עבור 20 החלקות 1,800 שקל במקום 124 אלף שקל, זאת בהתעלם מהעבירות האחרות שנעשו בעסקה זו".

המבקר אשר אקסלרד כתב בצורה ברורה בדו"ח: "לאור המפורט לעיל, נראה כי רכישת חלקות הקבר אשר נעשו ע"י מנחם גלילי מעלות תמיהות של ממש, ואף חשש לקיומם לכאורה של מעשים פליליים, אשר נעשו בניגוד להוראות החוק, בניגוד למחירון חברת קדישא ובניגוד לכללי מינהל תקין. כמות האירועים שהתרחשו, והעדר הסבר סביר לחריגה מנורמות התנהלות תקינה, יוצרים כולם יחד חזקה לכאורה של אי תקינות מינהלית קיצונית, ומצבור האירועים המפורטים לעיל יוצר חזקה לכך שמסכת התקלות שפורטו לעיל איננה מקרית. משכך, אנו רואים מקום להמליץ על פנייה מיידית אל גורמי חקירה ואכיפה רלוונטיים, כדי לפתוח בהליכי בדיקה וחקירה לעומקה של פרשייה זו. עוד, בנוסף ובהתאם, יש לשקול את ביטול שמירת החלקות".

מנחם גלילי ממשיך לצחוק על תושבי אשדוד

גלילי מנסה לעבוד על המערכת, אבל תאריכים אי אפשר לשנות…
בשלב הזה מנחם גלילי בן ה-73 נכנס ללחץ, הוא התחיל להבין שהקומבינה שלו נחשפה, הבלוף שלו נחשף ואביר הצדק שמטיף לכולם על יושר, אמינות וצדק, שוב נתפס עם המכנסיים למטה, עם עוד מעשה חמור עליו הוא חתום, סוג של עבירה פלילית כפי שהגדיר זאת רואה חשבון אשר אקסלרד, בדו"ח החמור שלו. בחודש אוקטובר 2010 גלילי ממהר לשגר מכתב ליו"ר המועצה הדתית באשדוד הרב עובדיה דהן, עם פירוט מלא של 20 בני המשפחה שאמורים להיטמן ברגבי אשדוד. חשוב לציין כי במעמד רכישת הקברים גלילי היה חייב להעביר רשימה של 20 בני המשפחה בצורה מפורטת, דבר שהוא לא עשה. במכתב האמור גלילי הזכיר כמה וכמה בני משפחה שנולדו במהלך שנות האלפיים, שלוש שנים לאחר הסכם רכישת הקברים…

זאת ועוד, גלילי החליט להגיש עתירה לבית משפט השלום באשדוד נגד יו"ר המועצה הדתית הרב עובדיה דהן ונגד המועצה הדתית. גלילי טען כי שילם 60 אלף שקל, על פי הסכם שערך עם יו"ר המועצה הדתית באותם ימים שלמה אליזרע, בפריסה של 20 תשלומים. זה אומר שגלילי קיבל עסקת סוף עונה במחירי חיסול… 3,000 שקל לחלקת קבר במקום סכומים הרבה יותר גבוהים. התשלומים שולמו בהמחאות שמסר גלילי לטענתו לקופת המועצה הדתית, אך מבדיקה מדוקדקת של כמה וכמה גורמים אין שום תיעוד לאותם תשלומים, למעט התשלום הראשון בסך 1,800 שקל. גלילי אף הציג תדפיסים עם ציון התשלומים שהועברו לכאורה למועצה הדתית, אך מאחר ואין תיעוד דומה בצד השני, במועצה הדתית לא מיהרו לקבל את הטיעונים הללו של גלילי ולא הסכימו לוותר לו.

השיטה הידועה של גלילי – אתם רוצים כסף על הקברים? תקבלו כתבת תחקיר ב"השבוע באשדוד"
מנחם גלילי פועל בשיטה ידועה עליה אפשר לכתוב אנציקלופדיה עבת כרס. מי שאינו מיישר איתו קו או חלילה מעז להרים ראש נגדו, מקבל איומים ישירים ולעיתים גם כתבות תחקיר "על הראש" של אותו גורם. גם בשערוריית הקברים השיטה של גלילי פעלה במלוא העוצמה. באותו מועד שגלילי נדרש להציג קבלות תשלום על הקברים ונדרש לספק הסברים על העסקה הבעייתית שביצע עם שלמה אליזרע, גלילי שיגר ליו"ר המועצה הדתית עובדיה דהן, מכתב בקשת תגובה בעניין כתבת תחקיר, עם רמזים עבים כי יש בידיו מידע שיכול להביך את הרב דהן ואת ממלא מקום ראש העיר עמרם כנפו, עימו גלילי היה בסכסוך באותם ימים. גלילי שכלל את שיטת האיומים וציין באותו מכתב כי העתקים נשלחו גם למבקר המדינה, למבקר משרד הדתות ולגורמים רבים נוספים. זהו מנחם גלילי, כך הוא "מערבב" בין ענייניו האישיים לעיתון שבבעלותו, מי שמנסה לעצור אותו מקבל כתבת שער רוויה השמצות ופגיעות אישיות. הלוחם בשחיתות מתנהג כמו אחרון העבריינים, מאיים בצורה מרומזת, משתלח, העיקר שלא יפריעו לו לכבוש עוד יעד, הפעם מדובר בהשתלטות על בית העלמין…

אתם שואלים איך בית המשפט נתן יד להסכם פשרה בעייתי שחילץ את גלילי בעור שיניו מהפרשה החמורה הזו? ככה זה שיו"ר המועצה הדתית לשעבר שלמה אליזרע, נחלץ לעזרתו של חברו הטוב גלילי. אליזרע, בצעד חמור ביותר, חתם על העסקה עם חברו גלילי, מבלי שעסקת מכירת הקברים תעבור בצינורות המקובלים, אצל מי שהייתה ממונה על המחלקה הספציפית למכירת חלקות קבורה. יתרה מזו, העסקה נחתמה בשנת 98', ורק בחלוף 11 שנים (בשנת 2009) גלילי דרש את תעודות הרכישה של 20 הקברים, לאחר שאליזרע סיים את תפקידו. אליזרע, שאולי צריך לספק הסברים גם לגורמי החוק על התנהלותו בפרשה הזו, תמך וצידד בגרסת גלילי, אך נשאלת השאלה אם גלילי אכן שילם 60 אלף שקל, לאן הלך הכסף? מדוע אין תיעוד במשרדי המועצה הדתית? כיצד ייתכן שדווקא אצל מנחם גלילי נפלה טעות והתשלומים נעלמו כאילו האדמה נפערה ברובע ב', במשרדי המועצה, ויד נעלמה לקחה אותם?

בסופו של דבר בית המשפט נתן יד להסכם פשרה בין הצדדים. עו"ד אליהו בוסקילה, שייצג את המועצה הדתית, אמר בבית המשפט: "כל העסקה הזו נעשתה שלא על פי הנהלים, נעשתה גם לשיטתו של גלילי בהעדר אישור של ועדת הנחות. מדובר בעסקה שלא נעשתה כדין, נמכרו קברים לאנשים שטרם נולדו, כך לא עושים עסקאות". בסופו של דבר שני הצדדים הגיעו להבנה כי גלילי "יתרום" למועצה הדתית סכום של 13 אלף שקל, ומייד לאחר מכן הוא יזכה לקבל תעודות רכישה עבור 20 החלקות.

פנייה חוזרת לגורמי החוק
גורמים באשדוד כבר קיבלו החלטה להעביר שוב את החומר הרב סביב שערוריית הקברים לגורמי החוק, ולדרוש לפתוח בחקירה מה בדיוק התרחש בפרשה החמורה הזו. החומרים כנראה יעברו ליועץ המשפטי לממשלה, למבקר המדינה ולגורמי החוק האחרים, כדי לראות מי סייע לגלילי להשלים את המהלך הזה. בחשבון פשוט שערכנו עולה כי אם תושב אשדוד היה מנסה לרכוש בימים אלה 20 חלקות בחלקה חריגה, כפי שעשה גלילי, הוא היה נאלץ לשלם מעל 200 אלף שקל. לגלילי זה עלה פחות. הרבה, הרבה, הרבה, הרבה, הרבה, הרבה פחות….

הציבור האשדודי אומר לא ל"השבוע באשדוד"
חלק קטן מהציבור האשדודי, שעדיין רוכש את העיתון המיושן והעלוב "השבוע באשדוד", שיוצא בתפוצה מביכה של אלפי גיליונות בלבד, איבד מזמן את ההגמוניה בעיר ונחשב לחסר תוכן ועניין. הציבור האשדודי צריך לקבל החלטה אמיצה ולא לסייע במימון עקיף של מסע הרפש של מנחם גלילי בן ה-73, שמצהיר ואומר שרק ברוע ובדם הוא מוכר את העיתון. בסופו של יום גלילי פוגע בתדמית של עיר שלמה, רק כדי למכור עוד גיליון ועוד גיליון, ובכך להרוויח מיליונים, כפי שעשה לאורך השנים. הציבור צריך להוקיע את גלילי ושיטותיו ולא לרכוש את עיתון "השבוע באשדוד", ובכך לעצור את ההתנהלות הכוחנית שלו, שבאה לידי ביטוי בתחומים רבים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך