מה עושים כשנפגעים בתאונת דרכים ואין ביטוח חובה?

טור אישי / עו"ד חני בן שמחון 050-2390299
מה עושים כשנפגעים בתאונת דרכים ואין ביטוח חובה?

קיימים מקרים בהם אדם אשר נפגע בתאונת דרכים אינו יכול לתבוע את חברת הביטוח של הרכב אשר פגע בו או הרכב בו ישב הנפגע במועד התאונה. זה קורה, למשל, במקרים שבהם הנהג הפוגע נמלט מזירת האירוע מבלי לסייע לנפגעים ומבלי למסור את פרטיו. מקרים אלו נקראים "פגע וברח", ובהם לא יודעים את פרטי הרכב הפוגע. במקרים אחרים נהג הרכב הפוגע נהג ללא ביטוח חובה, ואז הנפגע, בין אם מדובר בנוסע או בהולך רגל, זכאי לתבוע את "קרנית", קרן ממשלתית לפיצוי נפגעי תאונות דרכים.

חשוב לדעת שבתביעות כנגד "קרנית" יש נטל הוכחה על התובע, והתביעות אינן מתקבלות כ"חותמת גומי". במקרים של "פגע וברח" קרנית איננה מפצה באופן אוטומטי, ועל הנפגע להוכיח שפרטי הרכב הפוגע אכן אינם ידועים, ואף לעיתים במקרים בהם אין עדי ראייה הנפגעים נדרשים לעבור בדיקת פוליגרף על מנת להוכיח את גרסתם. במקרים של נהגים אשר נפגעו בתאונה כאשר הם נוהגים ללא ביטוח – הביטוח/ הפיצוי יהיה לעולם לצד שלישי – לנוסע או הולך רגל. יש לציין כי במקרים מסוימים, בהם הנהג יוכיח כי הנסיבות הצדיקו את פיצויו חרף היותו הנפגע, ייתכן ו"קרנית" תחויב בפיצוי.

דוגמה אחת לתביעה נגד "קרנית" היא תביעה שהוגשה בשל תאונת אופנוע. הנוסעת תבעה משום שהקטנוע לא היה מבוטח בביטוח חובה, אולם התביעה נדחתה מכיוון שביהמ"ש קבע כי התובעת לא הוכיחה כי אכן היא הייתה רק נוסעת, ולכן לא פוצתה.

דוגמה נוספת לתביעה כנגד "קרנית" הוגשה על ידי רוכבת אופניים אשר נפגעה בתאונת "פגע וברח" כאשר הרכב הפוגע נמלט מהאזור מבלי להושיט עזרה לנפגעת, לא היו עדי ראייה לאירוע הפגיעה והרוכבת לא פנתה מיידית לטיפול רפואי. הנפגעת נדרשה לעמוד בפני בדיקת פוליגרף, נמצאה דוברת אמת ולכן הייתה זכאית לפיצוי בגין נזקיה.

ישנם מקרים שבהם התובע הוא נהג הרכב, והרכב לא היה מבוטח בביטוח חובה, ומדובר בתאונת דרכים במעורבות רכב נוסף. במקרה זה, נהג הרכב אינו זכאי לתבוע את "קרנית", אולם עדיין יוכל אותו נהג נפגע לתבוע את הנהג וחברת הביטוח של הרכב הפוגע בתביעת נזיקין רגילה על פי פקודת הנזיקין ולא לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. המשמעות היא שבתביעות מסוג זה על הנפגע להוכיח שכלי הרכב השני אשר היה מעורב בתאונה היה אשם בתאונה. ייתכן שבסופו של יום הפיצוי שיתקבל בתביעת הנזיקין יהיה גבוה יותר מאשר הפיצוי שהיה מתקבל לו הייתה התביעה מוגשת על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים.

בתביעות נגד "קרנית", ובמיוחד כאשר מדובר בתאונות "פגע וברח", ישנה חשיבות רבה לייעוץ המשפטי, וזאת הרבה בגלל שאין חברת ביטוח אליה ניתן לפנות בתביעה לפיצוי. על אף קיומה של קרן "קרנית", ולמרות שהוקמה במטרה לסייע לכל הנפגעים שאין להם כתובת להפנות אליה את תביעתם, כאמור לעיל, עדיין מדובר בתהליך בו חובת ההוכחה חלה על הנפגע. על הנפגע לאסוף כל פרט, עדות וסימוכין למקרה. לכן חשוב מאד שאת התהליך ילווה גורם משפטי מוסמך, בעל התמחות בתביעות נזיקין בכלל ובתאונות דרכים בפרט, אשר ילווה את ההליך מתחילתו ועד לקבלת הפיצוי הכספי.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך