מי אתה "שבת היום"?

סיפור חייו של מאיר כהן (20), תלמיד ישיבה מאשדוד, שגדל במשפחה חרדית-קיצונית, והחליט למתוח את הגבול עד שהפך לכוכב רשת מעורר מחלוקת

תמיד אומרים שחוקי מרפי עובדים שעות נוספות, ותמיד אני מקבל אישוש לדברים הללו… את מאיר כהן ("שבת היום"), אני וצוות המערכת בעיתון ראינו באופן קבוע בזמן שהגענו לביקור ברובע ז' וברובע ג', שם הוא מבלה ברוב שעות היממה. מתחילת השבוע צוות נרחב של ארבעה אנשים (כותב שורות אלה, נתנאל פריאנטי, ישראל אוחיון וטל אקוקה) עשינו רונדלים ומארבים כדי לאתר את מאיר כהן, וזה לא בדיוק הלך לנו… רק ביום שלישי הוא נלכד במצלמה שלנו, וגם זה בקושי רב.

בחודש יוני 2015 חייו של מאיר כהן בן ה-20 השתנו מקצה לקצה. מדמות בעייתית ומוזרה, שהייתה מוכרת מאוד בקרב הקהילה החרדית, בשל מעשיו הקיצוניים, הוא הפך לכוכב רשת עם חיקויים ב"ארץ נהדרת" ואינספור סרטונים של צעירים שהחליטו לחקות את מאיר זועק בקולי קולות בלי הפסקה: "שבת היום, שבת היום…".

clipboard01ssssss

הכל התחיל בביקור של כהן בשבת בבוקר במרכז הקניות החדש באותם ימים, הביג פאשן, שפותח את שעריו גם בסופי שבוע. כהן התייצב בשער הכניסה למרכז הקניות, וזעק לעבר ציבור המבקרים: "שבת היום, תתביישו לכם…". הוא גם ניסה לתקוף את מי שתיעד את המקרה הלא שגרתי בטלפון הנייד שלו, ומשם הכל היסטוריה… כהן נעצר בחשד שהפר את הסדר הציבורי, מעצרו הוארך ביממה ולאחר מכן הוא שוחרר. לאחר מספר פעמים שהמקרה חזר על עצמו, בית המשפט הוציא נגד "שבת היום" צו הרחקה מהביג פאשן, אבל אז הוא עבר לכביש המחבר בין רובע ז' לרובע ג' והחל לצעוק ולגדף נהגים שחצו את הכביש בשישי בערב. באחד המקרים כהן כמעט ונדרס, וברגע האחרון הנהג הסיט את ההגה ובכך ניצלו חייו. במקרה אחר כהן זעק וגידף חייל חובש כיפה, וזה היכה אותו בגסות. וגם המקרה הזה זכה לתיעוד מצולם. החייל נעצר בגין התקיפה החמורה.

לאורך השנים האחרונות מאיר כהן חזר על ההתנהלות הבעייתית שלו פעם אחר פעם, ולא נרתע מהמעצרים והחקירות שעבר. "גם במשטרה הבינו כי מדובר בבחור מעט בעייתי, ובכל פעם שנעצר לאחר זמן קצר הוא שוחרר. "יש כאלה הטוענים כי מאיר אינו כשיר לעמוד למשפט, אך לא כך פני הדברים. הוא אינו לוקה בנפשו ואינו עומד בהגדרה הזו. מה שכן, הוא גדל בבית קיצוני שכנראה שיבש את שיקול דעתו, והוא היחיד שיצא קיצוני ובעצם ממשיך את דרכו של אביו", אמרה דמות חרדית מוכרת, המכירה היטב את משפחת כהן.
המשפחה מתגוררת ברחוב הילל 7 ברובע ז', ולהורים 10 ילדים. שני הילדים הגדולים נורמטיביים לחלוטין והם החליטו לעזוב את אשדוד, כנראה כדי שלא להיגרר לדרך אותה מוביל האב רפאל. מאיר הוא הילד השלישי במשפחה, ומגיל צעיר צמוד לאביו. מספרים כי בזמן שמאיר היה בן 5 לערך, הוא היה מתלווה לאב המשפחה בערבי שבת, והשניים היו צועדים בשדרת אלטלנה, הסמוכה לרובע ז' וזועקים בקולי קולות לעבר רכבים שנסעו במקום: "שבת היום, תתביישו לכם". רק לאחר שעה ארוכה היו חוזרים הביתה ללא קול…

clipboard01dd

אחד הגורמים המוכרים ברובע ז' אמר לעיתון "המגזין": "האבא הוא קיצוני ברמה לא סבירה, ומאיר יצא הכי קרוב אליו בדעותיו. מדובר במשפחה השייכת לזרם האשכנזי-קיצוני ברובע, ואין הרבה כאלה. מדובר בכמה עשרות משפחות השייכות לפלג הירושלמי, שמבצע פעולות מחאה נרחבות נגד גיוס חרדים ונגד חילול שבת. הם מתהדרים בשמירה והקפדה קיצונית של הדת, מעבר לכל היגיון סביר. שני הילדים הגדולים עברו לצפון, הם נשואים וחיים חיים חרדיים סטנדרטיים, הרחק מהאבא הקיצוני. האחים הקטנים הולכים בדרכו של מאיר והם מחקים אותו וצועקים שבת היום לכל רכב שעובר ליד הרובע החרדי".

האב רפאל אינו עובד ומרבית שעות היממה עסוק בלימוד תורה בכולל. האם עקרת בית, ומי שמכיר את המשפחה עונה בצורה גלויה: "לא ברור כיצד הם מצליחים להאכיל ולהחזיק את הבית. זו שאלה מעניינת מאוד כי האבא אינו עובד".

"גם ברובע ז' מאיר הוא סוג של מוקצה"
מאיר כהן הפך לדמות מאוסה גם בקרב הציבור החרדי, ובכמה וכמה מקרים הוא הותקף מילולית בשטיבלך ע"י מתפללים, לאחר שכהן החל לזעוק לעבר חייל שהגיע להתפלל: "תסתלק מפה, אתה בושה, אסור לך להיות פה". אותו גורם חרדי, שמכיר היטב את ההתנהגות של כהן, אמר: "שיהיה ברור, גם ברובע ז' מאיר הוא סוג של מוקצה, והוא גורם לשם רע לכלל החרדים בהתנהגות הקיצונית שלו. רוב הרבנים מוקיעים את הסגנון הזה, ומבקשים להרחיק את מאיר כהן ממוקדי קהל ומחיכוך עם שאר החרדים. בסופו של דבר, זה עלול להיגמר רע מאוד כי מאיר חוצה את הגבול פעם אחר פעם".

ילדים התחפשו בפורים ל"שבת היום"…
יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מכך שמאיר כהן הפך לסוג של מותג, ואפילו לא מעט ילדים התחפשו ל"שבת היום" בפורים האחרון. "למרות שמדובר בהתנהגות לא ראויה בכל קנה מידה, מאיר מצליח להעלות לסדר היום את חילול השבת וגיוס חרדים לצה"ל, ובכך הוא משיג את clipboard01asasהמטרה שלו. אסור לשכוח שהוא לא מכה אף אחד, לא שובר דברים, אלא רק צועק בקולי קולות וגורמי החוק לא יודעים איך להתמודד מולו. הוא רואה בזה סוג של מסירות נפש, ומסביר את עצמו בצורה יפה. הוא ממש לא אדם טיפש, פשוט הוא קיצוני ברמה לא סבירה", אומר גורם ברובע ז'.

באחד המקרים מאיר שוב עשה פרובוקציה בשטיבלך, כמה מתפללים הזמינו ניידת והשוטרים לקחו את "שבת היום" לבית המשפחה. ההורים המיואשים אמרו לשוטרים: "אין לנו מה לעשות איתו, הוא ילד גדול, אתם יכולים לעצור אותו…". מאיר נלקח לחקירה ושוחרר לאחר מספר שעות.

אותו גורם ברובע ז' סיכם ואמר: "יש כאן בעיה גדולה. מאיר מעל גיל 18, וחוץ מצווי הרחקה אין דרך לטפל בו. לדעתי השיטה הטובה ביותר לגרום לו להפסיק להתנהג כך, זה להתעלם ממנו. מי שמגיב ומצלם אותו, נותן לו דלק להמשיך בפעילות שלו והוא מרוצה שהמסרים שלו עוברים בכל הארץ. בסופו של דבר הוא בן אדם חכם, הוא לא רוצה להיות סלב ולא מעניין אותו פרסום, מעניין אותו אך ורק קידוש השם".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך