"בכל פעם שמדברים על אשדוד אני מתכווצת ובוכה, כאן אמא שלי סיימה את החיים שלה"

תמי מונטג, בתה של אסתי ויינשטיין, החוזרת בשאלה שהתאבדה באשדוד לפני כחצי שנה כתוצאה מנתק עם ילדיה, הפכה לסטייליסטית מצליחה ומוערכת. אך לפני זה תמי עברה מסלול חיים לא פשוט, וכבר מגיל צעיר נחשבה בחסידות גור ל"מרדנית" ול"מקולקלת" וגם היא ברחה משם אל העולם החילוני. מונטג, שגדלה באשדוד עד גיל 6 וחזרה אליה לאחר שנישאה עם חסיד גור (ובהמשך התגרשה), אומרת בראיון בלעדי ומיוחד לעיתון "המגזין": "מאוד קשה לי לדבר היום על כל מה שקרה, מדובר בפצע פתוח שלא יגליד לעולם. אני לא מצליחה לעכל את זה שאמא כבר לא תחזור, לא משלימה עם זה ועדיין בהלם מוחלט"

חודשים ארוכים אני מתכנן לראיין את תמי מונטג וזה לא יצא לפועל עד יום שלישי האחרון. עלמת החן בת ה-27, שעברה מסלול חיים מרתק, קשה ולעיתים בלתי אפשרי, תמיד ריתקה אותי מבלי להכיר אותה אישית. מאז ומתמיד תמי הייתה מורדת, עוד מגיל צעיר מאוד עשתה דברים שבחסידות גור הסגורה והבעייתית לא הבינו מה קורה עם הילדה הזו, ועשו הכל כדי שהיא תתמסד ואולי אז תפסיק למרוד ולחפש בכל דרך למתוח את הגבולות. בגיל 17 התארסה, בגיל 18 התחתנה, בגיל 19 הייתה לאמא לילד מדהים ובגיל 20 הפכה לגרושה שחזרה בשאלה ונמלטה כל עוד נפשה בה מהגטו הסגור של חסידות גור. היא השאירה את הדת מאחוריה ויצאה לעולם הגדול עם שאיפות ורצונות לכבוש את העולם. היום היא עושה זאת בגדול, אבל למרבה הצער תמי עושה זאת עם חור גדול בלב, לאחר שהאם אסתי וינשטיין ז"ל, הרעידה מדינה שלמה לאחר שהתאבדה לא לפני שהשאירה צוואה שהפכה למורשת לכל מי שחוזר בשאלה.

תמי מונטג נולדה וגדלה באשדוד ברובע ח'. היא בת למשפחה של חסידי גור מכובדת ומוכרת, הסבא שלה נחשב לאחד האנשים החשובים והמשפיעים בקהילה הסגורה הזו. תמי היא הבת השלישית מתוך שבע בנות של משפחת וינשטיין.

האם אסתי וינשטיין לבית אירנשטיין נולדה לאחת המשפחות החשובות והמיוחסות בחסידות גור. אביה היה ראש המקהלה, המלחין של חסידות גור ובעל חנות לכלי כסף. בספרה "עושה כרצונו", שפורסם לאחר מותה, היא מתארת את עצמה כילדה לא מוצלחת במיוחד, שאוהבת מאוד להתעסק במראה החיצוני, עניין שחסידות גור משתדלת להתרחק ממנו. בקרב השדכנים יצא לה שם של נערה ריקנית, לא חרוצה ולא בולטת בשום תחום. אביה התבייש בשידוכים שהוצעו לו עבורה. למרות זאת, בסופו של דבר נמצא לה שידוך: תלמיד ישיבה ממשפחה של חסידי גור, שהקפיד על כל התקנות של הרבי. הוריה גם הכירו את אמו של החתן במשך שנים רבות. אחרי החתונה התגוררו בני הזוג תקופה מסוימת באשדוד. הבעל הפך לסופר סת"ם, בהמשך לימד ילדים בחיידר ובשלב כלשהו נקרא על ידי משפחתו לנהל את חנות הדגים של המשפחה בירושלים, וכך הגיעו בני הזוג וילדיהם לעיר הבירה.

תמי מרדה בגיל 12 וצבעה את השיער
בגן חובה, כשתמי הייתה בת 6, המשפחה עברה כאמור לירושלים. היא הייתה שונה ומרדנית, ובגיל 12 עשתה דברים בלתי מקובלים בעליל לעומת ההתנהלות לפי הספר של חסידות גור. תמי משחזרת: "העיפו אותי מהסמינר ארבע או חמש פעמים, ואמא הייתה מתחננת שיחזירו אותי. פעם אני וחברות לקחנו חמצן לשיער ועשינו גוונים. למחרת התקשרו ואמרו שאני לא חוזרת עד שהשיער לא חוזר לצבע שלו, ואמא לקחה אותי למספרה חילונית וצבעו לי את השיער לחום. הרשו לי לשמוע רק מוזיקה חרדית, ויש זמר בשם חיים ישראל ששר מוזיקה חרדי-מזרחית ונורא רציתי לשמוע אותו. ההורים לא הסכימו, אבל בגלל שרצו לבוא קצת לקראתי הסכימו שאשמע ב-MP3. הם לא ידעו שיש שם גם רדיו, והתמכרתי לתוכנית של דידי הררי. הוחלט שבגיל 17 יארסו אותי, חשבו שאם אתחתן, אירגע".

תמי התארסה לבחור חרדי "לייט", מאחר ואף חסיד גור ממשפחה מוערכת לא היה מוכן לקחת את הנערה המרדנית לאישה. מדובר בשידוך עם חרדי שבני משפחתו מתגוררים באשדוד, ולאחר שראתה אותו פעם אחת בגיל 17 הוחלט שהם יתחתנו וכך היה כחלוף שנה. בגיל 19 תמי הפכה לאמא לילד מקסים ובחלוף שמונה חודשים היא קיבלה את התעוזה והאומץ לומר שלום לעולם החרדי ולחזור בשאלה. זה קרה חודשים אחדים לאחר שהאמא אסתי עשתה את הצעד האמיץ הזה וחזרה בשאלה, ורק הבת תמי הלכה בעקבותיה, בזמן ששאר בני המשפחה נידו והתנערו מהאם אסתי, מה שהוביל בסופו של דבר להתאבדות הטראגית של האם.

צילום: אבי דישי / פלאש 90
צילום: אבי דישי / פלאש 90

האם אסתי התאבדה באשדוד
זה קרה ב-26.6, לפני כחצי שנה לערך. לאחר חיפושים של שישה ימים, גופתה של אסתי נמצאה ברכבה בחנייה של פארק "אשדוד ים". בת 50 הייתה במותה. זה קרה לאחר שאסתי השאירה מכתב בביתה בו פירטה על מצבה הנפשי הקשה שנגרם לה בעקבות ניתוק הקשר עם שש מבנותיה והוריה, מאז עזבה את חצר חסידות גור ונטשה את הדת. בפתק שהשאירה וינשטיין ברכב מסוג יונדאי i10 בצבע שחור נכתב: "בעיר זו ילדתי את בנותיי, בעיר זו מתי בגלל בנותיי".

תמי אומרת בקול סדוק: "אי אפשר לדעת בוודאות מה קרה לאמא, למרות שהיה ברור שהיא שבורה ולא מקבלת את הנתק מהאחיות שלי. היא עשתה הכל כדי לחדש את הקשר וכל פעם קיבלה מכה קשה לאחר שעמדה מול אנשים שלא רצו לראות אותה ולדבר איתה. באותו היום שמצאו את אמא באשדוד אמרו שהיה פתק ברכב, אבל עד היום לא מצאו אותו והמשטרה מכחישה שהיה פתק שכזה. מאוד קשה לי לדבר היום על כל מה שקרה, מדובר בפצע פתוח שלא יגליד לעולם. אני לא מצליחה לעכל את זה שאמא כבר לא תחזור, לא משלימה עם זה ועדיין בהלם מוחלט".

תמי מספרת על המורשת והצוואה שאמא אסתי השאירה אחריה: "האמא המדהימה שלי השאירה ספר מקצועי, ספר שמשפיע וישפיע על רבים שיעברו את התהליך שהיא עברה. אמא כתבה מדהים, ואם היא הייתה יודעת עד כמה היא מוכשרת והייתה מאמינה בעצמה, אולי היינו היום בסיטואציה אחרת".

תמי: "הייתי שמחה להכיר את האדם שיוכל להכיל את מי שאני"
תמי מנסה להמשיך בחייה, היום היא סטייליסטית מצליחה שעושה חייל בתחום, וכבר סייעה לגברים ולנשים רבים לעשות מהפך במלתחה הפרטית, חלקם הם חוזרים בשאלה שהגיעו לעולם הגדול והפתוח, מבולבלים וחסרי ביטחון במראה שלהם. לאחר שתמי ליוותה אותם, הם זרקו את הבגדים שהיו בארון, ובנתה יחד עימם מלתחה חדשה. הם לא מפסיקים להודות לה.

תמי מסבירה: "גדלתי בחברה חרדית מאוד סגורה, עם חיצוניות מאוד מוסתרת, מכוסה וצנועה, שלא תמשוך את העין, תמיד להסתובב בחוסר ביטחון וזה מה שהפריע לי תמיד. הסתירו את הנשיות שלי ורציתי לפרוץ החוצה. מגיל צעיר רציתי לעשות משהו בתחום, והלכתי עם החלום שלי עד הסוף. התאהבתי בעולם האופנה, אני אוהבת להתעסק עם נשים וגברים שרוצים לעבור שינוי חיצוני ולא יודעים לעשות זאת. אני גאה על כך שגרמתי לחלק מהם לחזק את הביטחון העצמי, להסתכל במראה ולחייך".

תמי לא עובדת עם סלב ולא עם עשירים, אלא עם אנשים רגילים, והיא מתחברת אליהם בצורה מושלמת, אבסולוטית. "אני יוצאת עם האנשים שבאים אלי למרכז הקניות ונותנת להם סימני דרך כיצד המלתחה שלהם צריכה להיראות, ויחד אנו עושים זאת בדרך מדהימה שתמיד גורמת לי לחייך בסיום התהליך". לתמי יש דף פייסבוק עם אלפי עוקבים תחת השם "תמי מונטג סטייליסטית", ומשם היא מקבלת את רוב לקוחותיה.

xdfsfd

שאלתי את תמי בנוגע לזוגיות, והופתעתי לשמוע שבשלב הזה היא ישנה באלכסון… תמי משיבה: "לשאלתך, אני לא בזוגיות כרגע, והייתי שמחה להכיר את האדם שיוכל להכיל את מי שאני".

בשאלת הסיום קיבלתי תשובה כואבת וחזקה מתמי. שאלתי אותה מה היא חושבת על העיר אשדוד. היא ענתה בצורה הכי ישירה: "זו עיר שהמתפתחת ומתקדמת בצורה מדהימה, אבל מבחינתי בכל פעם שמדברים על אשדוד אני מתכווצת ובוכה, כאן אמא שלי סיימה את החיים שלה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך