תופעה: איך הפך מנהג 'אבא של שבת' להפקה?

עד לפני מספר שנים, כשילד הוזמן להיות 'אבא של שבת' בגן, אימו הייתה שולחת אותו בבגדים יפים ואריזת קרמבו לחלק לילדים. אז איך קרה שבשנים האחרונות המאורע הקצר של 'קידוש' בגן הילדים הפך להפקה גרנדיוזית שמגיעה להוצאה של מאות ואלפי שקלים?

עד לפני מספר שנים, כשילד הוזמן להיות 'אבא של שבת' בגן, אימו הייתה שולחת אותו בבגדים יפים ואריזת קרמבו או סוכריות לחלק לילדים.

אז איך קרה שבשנים האחרונות המאורע הקצר של 'קידוש' בגן הילדים הפך להפקה של ממש שמגיעה להוצאה של מאות ואלפי שקלים? שוחחתי עם מספר אמהות אשדודיות ובדקתי את התופעה מקרוב.

שני, אמא של הילה בת ה-3 מספרת שבכל פעם שהגננת מעדכנת אותה שהגיעה תורה של בתה להיות אמא של שבת, מדובר על סיבה למסיבה. היא קונה לה שמלה חדשה, קמה יחד איתה מוקדם בבוקר כדי לארגן אותה טיפ-טופ וכמובן – דואגת לפנק את הילדים במארזים מקוריים ויקרים. בפעם האחרונה היא הכינה לכל ילד חלה קטנה, ארזה אותה בתוך שקית ממותגת עם שם הילדה והוסיפה ממתקים ומשחקים קטנים. יחד עם עוגה וכיבוד כללי, עלות ההוצאה הגיעה כמעט ל- 1,000 ש"ח.

מיכל, אמם של ליאור בן ה-5 ולירן בן השנתיים מספרת כי היא מאוד אוהבת להשקיע בכל מה שקשור בילדים וגם לעניין הזה היא נרתמת בשמחה. למרות שהבנים שלה בגנים שונים היא התהלבה מאוד כששניהם הוזמנו להיות אבא של שבת באותו השבוע, כך יכלה להשקיע כפליים ולשלוח כל אחד מהם אל הגן עם מארז מושקע שהשאיר את הילדים והגננות בהלם. היא מודה שלקח לה לא מעט שעות לתור אחרי ההפתעות הספציפיות שרצתה בחנויות ולא שכחה לקשט את הכל בשמם של הילדים שלה, כדי שהאחרים לא ישכחו מאיפה קיבלו את המתנות חלילה.

נשמע לכם מוגזם? חכו שתפגשו את האמהות שבנוסף לכל המתנות דואגות לרכוש עבור הבנים בגן כיפה סרוגה עם שמם ועבור הבנות כיסוי ראש קטן עם תג זיהוי, או אמהות שהולכות במיוחד לבית דפוס על מנת שיפיק לכל ילד מגנט עם תמונה שלו.

מתנות ממותגות מחלום של מסיבה
מתנות ממותגות מחלום של מסיבה

לירון מחברת "חלום של מסיבה" המספקת מתנות ממותגות לאירועים וביניהם לאמא / אבא של שבת מספרת כי התחום תופס נתח נכבד מסך ההזמנות שהיא מקבלת ועם הזמן זה רק הולך וגדל. היא אומרת שיש לה לא מעט סוגי מארזים וניתן לבחור על פי הרצון להשקיע. יש מארזים קטנים עם שם הילד החוגג שכוללים כוס יין קטנה עם נוסח הקידוש או נרות עם הברכה המתאימה שעולים כ-6 שקלים לילד ויש מארזים מושקעים בהם כל ילד מקבל מזוודה עם כובע ממותג, ממתקים ומשחקים בעלות של לפחות 30 ש"ח לילד. חשבון פשוט מראה כי כפול 35 ילדים בגן מדובר על השקעה של לפחות 1,000 ש"ח, וזה עוד לפני עוגה וכיבוד למאורע.

וכמו לכל תופעה – יש גם כאלה שפחות מתחברים אליה. דנה אימו של יניב בן ה-5 מספרת כי לא מעט שנים גם היא השתגעה עם המנהג עד שהבינה כי אין כל סיבה להוציא סכומים כאלו על ילדים קטנים שמצידם מסתפקים בממתק. "מרגיז לראות שגם אל גן הילדים, שאמור להיות המקום הכי טהור שקיים נכנסה תופעת ה'שופוני', כל אמא מנסה להראות שהילד שלה הכי טוב ומנסה להתעלות על המתנה שחולקה בשבוע שעבר. בואו ניכנס לפרופורציות. מדובר בסך הכל על טקס חמוד וקצר בגן. חבל שדברים כאלה עוזרים לבנות או להרוס את הביטחון של הילדים שלנו…".

מכיוון שהתופעה החלה להכות גלים ובגנים מסוימים עברה את גבול הטעם הטוב – גננות רבות החלו לאסור על הורים להשקיע כל כך במתנות לילדים ומפרטות בדיוק מה מותר ומה אסור להביא. הן מנמקות זאת בכך שלא לכל המשפחות יש את האפשרות להשקיע וההבדלים הגדולים במתנות עלולים ליצור סכסוכים ובעיות בין הילדים והאמהות וזו לא מטרת העניין.

כך או כך, נראה שהמרווחים הגדולים מכל התופעה הם בעלי החנויות…

מתנות ממותגות מחלום של מסיבה
מתנות ממותגות מחלום של מסיבה

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך