הסבא היה טייס שלחם בנאצים – הנכד קצין בחיל האוויר

סג״מ קיריל רודיונוב ייצג את מדינת ישראל בתחרויות קראטה, וכבר הוגדר כספורטאי פעיל, כאשר ויתר על ההקלות, ובחר בשירות משמעותי. "יצאתי לקצונה בעקבות סבא שלי, שלחם במלחמת העולם השנייה בצבא הרוסי כנגד הנאצים, והפציץ את צי האניות שלהם", הוא מספר. "ידעתי שכאשר אתגייס, אעשה שירות משמעותי". לגבי הישגיו בתחום הספורט הוא אומר: "כשלוח הזמנים יאפשר לי, אני בטוח שאחזור לקראטה"
הסבא היה טייס שלחם בנאצים - הנכד קצין בחיל האוויר

עוד מימי ילדותו, זכה סג"מ קיריל רודיונוב (21) מאשדוד לשמוע את סיפורי המלחמה והגבורה של סבו, אלכסנדר, בעת שנלחם בנאצים במלחמת העולם השנייה. "סבא שלי נפטר במאי בשנה שעברה, והוא בן 89. הוא מי שסימל עבור המשפחה מצד אבי את הצבא והלחימה, הוא הסיפור המרכזי של השושלת, וכבר מילדות אני זוכר אותו מספר לי את שעבר עליו במלחמת העולם השנייה כשנלחם בנאצים", אומר קיריל. "הוא היה אז חייל בסדיר, גם אביו נקרא למילואים, ושניהם יצאו כחלק מהצבא הרוסי להילחם בצבא הנאצי".

מה הוא סיפר לך?
"התפקיד שלו היה להטיל פצצות מהמטוס. הוא היה שייך לטייסות שמפציצות בים ספינות של גרמנים. זה היה עיקר השירות. המפקד שלו היה הטייס, והוא היה מנוסה מאוד. בכל גיחה הם היו ניצלים מפגיעה או מהתרסקות בזכות התמרונים של המפקד. הוא סיפר לי שהוא חי בזכות התושייה של מפקדו. לקראת סוף המלחמה סבי נפל בשבי, אבל על כך הוא פחות סיפר. זה נושא שהיה לו קשה לדבר עליו".

קיריל נולד בטוליאטי שברוסיה, ובגיל ארבע משפחתו עלתה ארצה והתיישבה באשדוד. הוא התאמן בענפי ספורט רבים, ביניהם גם קראטה וכדורסל. קיריל ייצג את מדינת ישראל ואת העיר אשדוד באליפויות קראטה בארץ ואף בדנמרק. בזכות הישגיו בקראטה הוא זכה לקבל הכרה כספורטאי פעיל, אך ויתר על ההקלות הניתנות לספורטאים המשרתים בצה"ל. הסיבה לכך היא הדרך שעבר סבו. סיפורי הלחימה שלו הטביעו את חותמם על הנכד קיריל. "ידעתי שכאשר אתגייס, אעשה שירות משמעותי", הוא אומר. "רציתי לשרת כחייל קרבי, אבל בגלל סעיף רפואי לא נתנו לי. החלטתי לעשות את המקסימום, גם אם לא כלוחם. רציתי לשרת בחיל האוויר בעקבות סבי, והיה לי ברור שאני רוצה לעשות את זה על הצד הטוב ביותר. לכן גם עשיתי את כל המאמצים לצאת לקצונה. אני בטוח שבעתיד, כאשר לוח הזמנים יאפשר לי, אחזור להתאמן בקראטה".

קיריל, שסיים לאחרונה קורס קצינים בחיל האוויר, עתיד להיות קצין קש"ב ביחידת בקרה אווירית בבסיס עובדה שליד אילת. מדובר בבסיס שבו ממוקמת טייסת המאמנת טייסות אחרות. הקשר בין הגופים והיחידות השונות הוא מן היסודות הבסיסיים עליהם נשען חיל-האוויר. יחידת הקש"ב (קשר ומחשוב) הטקטית של חיל-האוויר, עוסקת יום יום בשמירת הקשר, החיוני כל-כך, בין היחידות השונות של החיל. יכולותיו המבצעיות של החיל, מהירות תגובתו, דיוק פגיעותיו במטרות וכוחו לשמור על ביטחון המדינה, תלויים בשיתוף פעולה מלא וסנכרון מדויק של כל המערכים גם יחד. יחידת הקש"ב דואגת בין היתר ליכולות תקשורת והעברת נתונים בין כל הגופים הפועלים בחיל-האוויר באשר הם.

מהי הגדרת התפקיד שלך?
"קצין תקשוב ביחידה אחראי על פעילויות מבחינה טכנית. אנחנו מעבירים אימונים לטייסות אחרות, ואני אחראי על הקשר ביחידה. אני מקבל דרישות בנושאי קשר ותקשורת מהטייסות שבאות להתאמן, ומתרגם את הדרישות לידי ביטוי מבחינת מעטפת טכנית. יש עוד אנשים במערך הבקרה, אנחנו עובדים יחד, במשותף. את התפקיד שלי גם בנות יכולות למלא, אין הבדל, אנחנו באותה הרמה ומבצעים את אותה המטרה, שהיא לתת את האימון הכי טוב לטייסות חיל האוויר, ולהכשיר כמה שיותר אנשים שיוכלו לתמוך".
קיריל למד במקיף ט' במגמת ביולוגיה ומינהל עסקים, לא היה לו רקע טכני קודם. "כשאמרו לי שאני משובץ למערך הטכני, שאהיה טכנאי, אפילו לא ידעתי של מה", היא מסביר. "בקורס מתמיינים לפי היכולות".

מה תגיד למתגייסים שמקבלים זימון למערך הטכני, ואין להם רקע בתחום?
"לבוא עם ראש פתוח לכל הצעה, לא לפסול שום דבר, לא לפסול אף הזדמנות להתקדם, ולשאול את האנשים המסורים לתפקיד".

את קורס מערך התקשורת עבר קיריל במאי 2013, ולאחר מכן, כאמור, הוצב בבסיס עובדה ביחידת הבקרה. בסיס עובדה הוא אחד משני בסיסי חיל האוויר אשר הוקמו על ידי חיל ההנדסה של צבא ארצות הברית בעקבות פינוי בסיסי חיל האוויר בסיני, בהתאם להסכמי קמפ דייוויד. בבסיס שוכנים כיום בית הספר למקצועות התעופה, בית הספר לקצינים של החיל, ויחידת בקרה מקומית הדרכתית, המכשירה למקצועות הבקרה. בנוסף, מוצבים בבסיס מטוסי קרב התופסים כוננות יירוט 24 שעות ביממה כנגד איומים אוויריים פוטנציאליים מאזור הדרום. בשל היותו מרוחק מריכוזי אוכלוסייה, משמש הבסיס גם לתרגילי טייסות חיל האוויר.

לפני קצת יותר מחצי שנה יצא קיריל לקורס קצינים, אחרי שכבר נכנס לשירות בקבע. עכשיו הוא חוזר כקצין אל אותה היחידה. קבלה לקורס קצינים אחרי תקופת שירות ארוכה, וכניסה לשקבע היא לא דבר פשוט וקל. "לקראת סוף השירות הסדיר קיבלתי מצטיין בסיס, ובזכות זה הצלחתי לצאת לקצונה אחרי כמעט שלוש שנים בתפקיד", אומר קיריל. "לא ויתרתי לעצמי, ידעתי שאני חייב לתת מעצמי, להוכיח את עצמי, ושאצא בסוף לקצונה, גם אם זה לקח לי שנתיים, ויצאתי לקורס רק בקבע".

יש יתרון בחזרה לאותה היחידה כקצין?
"זה מושלם. המפקדים שלי מדהימים. הם ליוו אותי לקצונה, ואני חוזר אל אותם האנשים ולדעתי זה פלוס ענק. אני מכיר אותם ארבע שנים, ויש לי עוד שנתיים עבודה איתם. זו סביבה תומכת, הם גידלו אותי, ועכשיו אני חוזר אליהם".

סבך הספיק לראות אותך על מדים?
"לסבא לא יצא להגיע לארץ. אני הייתי מבקר אותו, אבל בשנתיים האחרונות לחייו, לא יכולתי לטוס לרוסיה. הוא גר עם דודה שלי, והיא פתחה לו פייסבוק, וכך הוא היה יכול להסתכל בתמונות שלי. דודתי סיפרה לי שהוא ביקש לראות אותי על מדים. בישראל השירות חובה, וכיום ברוסיה זה לא חובה, ומאחר ששאר המשפחה של אבי נשארה שם, אני היחידי מבין הנכדים שמשרת בצבא. סבא היה גאה בי מאוד, והוא הוריש לי את כל המדליות הצבאיות שלו".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך