"אנחנו עושים את זה בעיקר לנפש"

מועדון ליגל תרבות ים מאשדוד, עורך קייטנות גלישה, אבל כבר 3 שנים נערכת קייטנת גלישה מיוחדת. מדובר בקייטנה לילדים על הספקטרום האוטיסטי, הכותרת שייכת לשירן בוחבוט דהאן, מנהלת ההדרכה והקייטנות של ליגל תרבות ים. בוחבוט-דאהן: "זה טוב להם ולנו. הם בקייטנה רגילה כמו כל חניך אחר. היינו רוצים שיגיעו כל השנה ולא רק בקיץ ובקבוצות גדולות יותר"
"אנחנו עושים את זה בעיקר לנפש"

פעם בשנה, בקיץ, למשך שבוע שלם מגיעה קבוצת ילדים מצומצמת לחוף הים באשדוד. הם מגיעים לקייטנה של מועדון ליגל תרבות ים ונכנסים למים ללמוד גלישה, במסגרת הקייטנה. עד כאן הכל נראה רגיל כמו כל ילד. אלא שקבוצת הילדים הזו, היא קבוצת ילידם שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי והמפגש הזה עם הים אינו דבר שבשגרה עבורם, דבר שהוא בקיץ כמעט יומיומי עבור כל ילד.

זה התחיל לפני 3 שנים. מועדון ליגל תרבות ים באשדוד שקיים 13 שנה, עת התחיל בחוף הקשתות כמועדון קטן והוא מלמד גלישת גלים וסאפ (גלישה בעמידה). בקיץ לפני 3 שנים למדה שירן בוחבוט-דהאן, מנהלת הקייטנות וההדרכות במועדון, טיפול התנהגותי, כולל ילדים על הספקטרום האוטיסטי והחליטה לשלב ילדים הסובלים מכך. כחלק מקייטנה הרגילה בקיץ.

היא פנתה לאלו"ט (אגודה לאומית לילדים אוטיסטים) והסבירה את הרעיון שלה ומה למדה ואלו"ט החליטה להצטרף. בוחבוט-דאהן: "מאז לפני 3 שנים הגיעה קבוצה של 5 ילדים בני 9-14 ובנינו להם תוכנית, שכללה חונכים לכל חניך מדריך. במשך שבוע ימים לערך ל-5 שעות בים". בוחבוט-דהאן מסבירה את ההבדל מחיי היום יום: "כאן בים אין מונוטוניות כמו שהילדים רגילים. כל גל שונה וכל יום הים נמוך או גבוה. זה תרפיה עבורם". שירן מספרת בהתרגשות כי "הם תיקשרו עם מדריכים שרובם בני גילים, שבדרך כלל לצערי כמעט אין סיכוי שייפגשו בימים רגילים. זה תורם להם בצורה מופלאה".

בקיץ האחרון הגיעו 6 ילדים נוספים. הוצמד מדריך לכל חניך וחולקו לילדים גלשנים, מתאימים לגודל ולקורדנציה שלהם. בסוף הקייטנה, שריכזה מדריכת המועדון, שיפים אטינגר, הייתה התרגשות גדולה, כשהילדים והמדריכים הכינו מסיבת סיום, עם ציורי ומכתבים בהחליפו המדריכים והילדים ומספרים שלא נשארה שם עין אחת יבשה.

שירן, מי מממן פרויקט כזה?
"אלוט מתחלקת עם ההורים. אם היה יותר סבסוד הייתה יותר היענות והלוואי שהיה. הילדים מאוד חיכו לזה. הייתה להם התרגשות לסיים. אנחנו באים לקראתם במחיר, כמעט ללא רווח מצידנו".

אז מה הרווח שלכם?
"הרווח הוא נטו לנפש. כי הילדים האלה הם תמיד במסגרות מיוחדות וזה חבל כי הם ילדים למופת. החוויה פה היא שונה עבורם. קשה להם אולי בהתחלה עד שעומדים על הגלשן, אבל אח"כ הם מרגישים הצלחה. אנחנו כן מנסים לגרום להם לדברים שאינם רגילים, והכל כחלק מהקייטנה הרגילה. הייתי רוצה שזה יהפוך לפעילות כל השנה, או לא רק בקיץ או בפסח, שהשנה נעשה".

אגב, המועדון עובד כל השנה גם נוער בסיכון. חוג שבועי של שעתיים, שבו מגיעים ילדים בסיכון וממצבים כלכליים קשים לאימון. בוחבוט-דהאן: "הים זה הרטלין של הטבע. הגלישה נותנת לילדים להתפרק. הים הוא דבר שכל הזמן זז וכשנכנסים לגלוש ויש להמתין לגלים, זה עושה להם טוב, גם בכל הקשור ללמידת סבלנות".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך