מרוץ הרחפנים הראשון בארץ שנערך מתחת לאדמה

מירוצי רחפנים הוא ענף המתפתח במהירות ברחבי העולם, ותופס תאוצה גם בארץ. בשישי שעבר התקיימה תחרות ראשונה מסוגה בחניון ביג פאשן אשדוד, ונערכה השקה ברמה עולמית של שני מוצרים חדשים, "אשדוד זה מכרה יהלומים עבורנו. עצם זה שמקבלים אותנו באהבה, זה לא מובן מאליו, ומבחינת תנאים כיף להטיס בביג בזכות התקרה הגבוהה", אומר רועי בחר, ממקימי חברת FRIL, המקדמת ספורט זה בישראל.

בבוקר יום שישי שעבר, חלק מחניית הביג פאשן באשדוד, הפך למסלול מרוצים, ולראשונה בארץ התקיימה תחרות במתחם סגור ומקורה לרחפני מיני. מירוצי רחפנים הוא ענף המתפתח במהירות ברחבי העולם, ותופס תאוצה גם בארץ. מהירות הרחפנים וקרבתם למכשולים, הופכת את ההטסה לספורט אקסטרים, הדורשת מיומנות. זה היה רק עניין של זמן עד שתקום התארגנות רשמית לתחביב, וזה קרה לפני כשנה. חמישה חברים, חובבי מרוצי מיני רחפני צב"ר (צפיה בגוף ראשון), הקימו את FRIL (FPV Racing Israel League ) והם פועלים לקידום הספורט בישראל בשילוב עם הארגון העולמי AGP ובעזרת הקהילה הגדולה והמתפתחת בארץ. "אנחנו מטיסים רחפנים גדולים הרבה שנים", מספר רועי בכר, ממקימי הקבוצה.

"אנחנו חבורה של מטורפים לתחביב, ולפני שנתיים נכנסו לשוק רחפני מיני. אם תקחי חמישה גברים יחד, התחביב הופך לאלמנט של תחרות, מי מהיר יותר, מי הכי טוב… חברנו לליגה העולמית, ואנחנו שועטים קדימה. יש עניין גם מצד התקשורת. עשו עלינו כתבה בערוץ 2, השבוע שידרו כתבה בתכנית הבוקר בערוץ 10, וצריך להיות עם היד על הדופק שאנחנו מנהלים את זה נכון. אין ארגון שעמד מאחורינו, אנחנו פשוט חבר'ה שבאים לעשות כיף.

יש לנו קרוב ל-700 חברים בקבוצה בפייסבוק, ובכל יום נרשמים עוד ועוד". את רחפני המרוץ הללו מטיסים באמצעות "צפיה בגוף ראשון" או במינוח הבינלאומי FPV, כלומר מטיסים את הרחפן באמצעות מצלמה ומסך, וכך מרגישים כאילו נמצאים בתא הטייס. מצלמה שמותקנת בקדמת או בתחתית הרחפן מעבירה באמצעות משדר את התמונה למקלט הנמצא על הקרקע, וזה מציג את התמונה על מסך. המסך יכול להיות טלפון נייד, מסך טלוויזיה קטן או משקפיים מיוחדים. המרוץ באשדוד היה הראשון מסוגו, ובסך הכל התקיימו שלושה אירועי מרוצים של הקבוצה. "התחרות הבאה שלנו תתקיים בירושלים במסגרת אירועי 'גיק פיקניק'. זה יהיה מרוץ במקום פתוח, ברמה גבוהה עם אפקטים, לייזר, בלונים ועוד", אומר רועי. "תביני שארגון AGP עשה מרוץ בדובאי, והמקום הראשון קיבל מיליון דולר. התחרות הכלל עולמית הבאה תהיה בקיץ בקליפורניה, ואנחנו מקווים להיות שם".

מדוע ביקשתם לקיים את התחרות המקורה בביג פאשן אשדוד?
"אחד החבר'ה שמטיסים, אריה חזן, הוא אשדודי. אנחנו מחפשים מקומות סגורים, ואחד היתרונות בחניון בביג הוא שהתקרה גבוהה. יצרנו קשר עם מנכ"ל ביג באשדוד, בועז דריקס, שהתלהב וזרם איתנו. את התחרות הגבלנו רק לטייסים הטובים, כי בסוג כזה של תחרות צריך להיות ברמה גבוהה, ולכן השתתפו רק 24. בתחרות הקודמת, במרחב הפתוח, היו 40 טייסים. אם היינו מאפשרים רישום חופשי, היו מגיעים 80. הגיעו לצפות כ- 300 איש, בלי שיווק, רק מפה לאוזן. ביום חמישי לפני התחרות הייתה כתבה בערוץ 2, וביקשתי מהעורך שלא יזכיר את המרוץ כדי שלא יגיע פתאום קהל של אלף ומעלה. נושא הבטיחות עומד בראש מעיינינו, וחששתי שאם יבוא קהל רב מדי, אאבד שליטה והם יסתובבו איפה שמטיסים. אנחנו הכנו מתחם בטיחותי ל- 500 איש, כי לא ידענו כמה יבואו. הצבנו רשת יונים כדי להגן על מתחם הקהל, ואם היו מגיעים יותר, הייתי צריך לפסול את המרוץ".

frill 2

המסלול סומן באמצעות קונוסים ותאורה על הרצפה, בדרך הוצבו שערים שצריך היה לעבור אותם באמצע. מי שהפגין את הביצועים הטובים ביותר העפיל עד לגמר, ואז התחרה במרוץ בן שלוש הקפות. מה זה ביצועים טובים, תשאלו? רועי מסביר לי שהכוונה לטיסה יפה, לשליטה בגובה בצורה טובה, וכמו במרוץ מכוניות לקחת נכון סיבובים. הזוכים במירוץ אינם תושבי אשדוד, אבל מגיע להם הכבוד: למקום הראשון הגיע דור שמילוביץ, למקום השני ניצן ברק ולמקום השלישי דניאל משרקי.

אפשר לאפיין את מי שנכבש בתחביב הזה?
"הרבה מהמטיסים הם אנשי מחשבים. אנחנו, החמישיה שהקימה את הקבוצה, יכולים לפתוח חברת סטארט אפ, יש בינינו מהנדס רשתות תקשורת, מהנדס תוכנה, בודק תוכנה, מנהל מערכות מידע. רובנו מעולם המחשוב, והסיבה נעוצה כי צריך להתעסק עם מחשוב, להגדיר הגדרות, לבצע הלחמה עדינה. זה מצריך ראש על הכתפיים".

יש בנות שמשתתפות בתחרויות?
"אחרי הכתבה בערוץ 2 נרשמה בת אחת, ומאז לא ראיתי אותה".

תחזרו לאשדוד?
"אשדוד זה מכרה יהלומים עבורנו. עצם זה שמקבלים אותנו באהבה, זה לא מובן מאליו, ומבחינת תנאים כיף להטיס שם בזכות התקרה הגבוהה. החיבור עם אשדוד היה מצוין וטוב. מנכ"ל ביג תמך בנו בצורה מדהימה, זה בהחלט היה אירוע מוצלח, הביקורות שקיבלתי מהאנשים היו ממש מדהימות. באירוע היו גם שתי השקות ברמה עולמית: דגם חדש של שלדה, והשקה של טיסה ב-HD . המטיסים בפועל רואים שברירי מידע, ממש לא כמו שרואים בוידאו. חברת סטארט-אפ פיתחה מוצר שלא נראה בשום מקום בעולם, שמקנה טיסה ב-HD. היו גם הגרלות בשווי אלפי שקלים שגייסנו מהספונסרים, בזכות האירוע מדביר מקרית גת תרם לנו רשת בטיחות, חברת שבילי עפר תרמה גדר בטיחות, אנשים נרתמים וזה מרגש".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך