הסיוט של עורכת הדין שני דרי

עו"ד שני דרי ישבה שלושה ימים במעצר וטוענת כי הושפלה, ערכו לה חיפושים על גופה הערום ואזקו אותה בידיים וברגליים בחדרי החקירות

לשכת עורכי הדין הקימה צוות לבדיקת התנהלות המשטרה ושב"ס במעצרה של עו"ד שני דרי על ידי היחידה המרכזית של מרחב לכיש בחודש אוקטובר אשתקד, במסגרת החקירות של פרשת "בלוק חוסם" נגד שלום דומרני, יוסי אדרי ואחרים. כך נחשף באתר "פוסטה" של אמיר זוהר. בישיבת הוועד המרכזי של הלשכה אשר נערכה בחודש דצמבר, תיאר פרקליטה של דרי, עו"ד יואל גולדברג, את הליך חקירתה של דרי ואת שלושת הימים בהם נאלצה לשהות במעצר במתקן שקמה, כמסכת טראומטית ובעיקר לא עניינית, רוויית השפלות והתנכלויות כלפי עורכת דין על רקע עבודתה.

במכתב לראש הלשכה, עו"ד אפי נוה, דרש הפרקליט "התערבות מיידית של האיגוד המקצועי האמור להגן עליה במאבקה נגד בריונות משטרתית, בנסיבות מחמירות, במטרה לרפות את ידיה בייצוג לגיטימי של לקוחותיה מול משטרת ישראל". עו"ד גולדברג דרש כי הלשכה "תחקור את עובדות תנאי מעצרה, תבהיר לגוף השלטוני את חומרת מעשיו ותמנע המשך פגיעות מכוונות בעורכי דין על רקע התנכלות אישית של גורמים במשטרה, ללא שום בסיס".

במכתבו ללשכה תיאר פרקליטה של דרי את מסכת החיפושים הגופניים המשפילים בעירום שהיא חוותה מדי יום בכניסה וביציאה מבית המעצר. עוד תיאר את הובלתה אזוקה ללא צורך, ואף את כבילתה בתוך חדרי החקירות כאחרונת העבריינים ואף בהחמרה יחסית אליהם: "לא יעלה על הדעת כי ברון הפשע שלום דומרני יושב בחדר החקירות ללא אזיקים, ואילו מרשתי אזוקה בידיים וברגליים שעות רבות, הכל על מנת להשפילה". ב-19 באוקטובר, עו"ד דרי הייתה בדיון בבית משפט בתל אביב, כאשר התקבלה בסלולרי שלה שיחת טלפון מימ"ר לכיש, בה נדרש ממנה להגיע בבהילות לתחנת אשדוד לחקירה.

המשטרה טענה כי אדרי ניסה לפגוע בגיסתו בשל סכסוך משפחתי
דרי ועורכת דין נוספת זומנו למשטרה בשלהי חקירת "בלוק חוסם", הכוללת פרשות רצח וניסיונות רצח במסגרת מלחמות ארגוני הפשע של דומרני והאחים שלמה. בסיום החקירה הוגשו כתבי אישום נגד דומרני וראשי קבוצות פשע מהקואליציה שלו באזור לכיש והשפלה (אשקלון, אשדוד ורחובות). אחד הבולטים בהם הוא ראש הכנופייה האשדודית יוסי אדרי, אסיר היושב בכלא כ-13 שנים.

אדרי הוא גיסה של עו"ד דרי (נשוי לאחותה התאומה שירה), ולטענת חוקרי ימ"ר לכיש, נבדק חשד כי הוא עשה שימוש בגיסתו כדי להעביר מסרים והוראות מהכלא לחברים בחוץ, ביניהם לעבריין שגוייס בינתיים כעד מדינה. החשדות הוכחשו על ידי עורכת הדין שדרשה לעבור בדיקת פוליגרף. הכחשה נוספת נמסרה על ידי עד המדינה עצמו, במסגרת העימות שנערך ביניהם בחקירה.

לפי טענת השוטרים בחקירה שהתבססה על מידע מודיעיני, אדרי גם ניסה לפגוע בה עקב סכסוך אישי משפחתי כביכול, אבל דרי דחתה גם את הדברים האלה על הסף.

"במהלך החקירה נכנסו ויצאו חוקרים, ביניהם מפקד הימ"ר יגאל קלמיניאן והקצין משה קליין, אשר שיחקו מולה את השוטר הטוב והשוטר הרע", תיאר עו"ד גולדברג במכתב ללשכה. "הם השמיעו לה שיחות מוקלטות בהן אדרי מקלל אותה. מרשתי הבינה שמבצעים עליה תרגילי חקירה, באשר יחסיה עם גיסה ידידותיים. בשלהי החקירה אף הגדילו לעשות ושאלו אם היו ביניהם יחסים רומנטיים".

עו"ד גולדברג מתאר איך בסוף המפגש הראשון החוקרים זגזגו. "לפתע, מקורבן שמנסים לפגוע בו היא הפכה לחשודה, והחוקרים הודיעו לה שהיא עצורה". בשלב הזה דרי נשאלה על פגישה שהייתה לה עם עד המדינה לפני כשנה בתחנת דלק בכביש 4, ונטען כי היא העבירה לו אז מסרים מיוסי אדרי בכלא, ואף עדכנה אותו על תיק החזקת נשק שבו "לא הכל נתפס" על ידי המשטרה.

דרי הסבירה לחוקרים כי עד המדינה היה לקוח במשרד בו עבדה כשכירה, אמרה כי היא אינה מאמינה שאלו הדברים שתוארו על ידו, וביקשה שיציגו לה ויתור שלו על החיסיון כדי שתוכל לפרט מה נאמר ביניהם.

עו"ד גולדברג גם תיאר את תא המעצר המצחין בו נאלצה עורכת הדין להעביר שלושה לילות, לצד עורכת דין אחרת שנעצרה, ונחקרה אף היא בחשדות חמורים יותר, של הברחת כרטיס סים לאסיר אדרי. "בדרך למתקן המעצר היא נאזקה בידיה לעורכת הדין השנייה כאשר הן אינן מהוות כל סיכון. כאשר הגיעה לבית המעצר נערך עליה חיפוש בעירום על ידי סוהרת. לאחר החיפוש אזקו אותן והכניסו אותן לחדר מצחין משתן שם ישבו שעה. לאחר פגישה עם רופא ועובדת סוציאלית הן הוכנסו לחדר עצורות מלא צחנה וחרקים, שם ישנו עם הבגדים שעליהן".
לדברי עו"ד גולדברג, "מרשתי לא הצליחה להירדם אחרי שהחוקרים טענו בפניה שעבריינים נשלחו כביכול כדי לחתוך אותה בפנים. היא שכבה במיטתה, בוכה, משתדלת להוציא הכל כדי לשמור על חוזק נפשי בבית המשפט בבוקר. בשעה חמש וחצי הדליקו את האור בחדר, ביצעו ספירה, ביקשו מהן להיות מוכנות להסעה במשאית המפורסמת. גם עכשיו ביצעו חיפוש נוסף. זה הרגע שבו הורסים את המוניטין שלה על לא עוול בכפה. כשהוציאו אותה לדיון בהארכת המעצר, אזקו אותה פעם נוספת בידיים וברגליים כאשר היא עוברת דרך כל העצורים, שמחו כנגד הסוהרים: 'היא עורכת דין, אתם לא מתביישים'".

מעצרן של שתי עורכות הדין הוארך בשלושה ימים על ידי שופט בית משפט השלום באשקלון. בעניינה של דרי הבסיס למעצר היה מידע מודיעיני בעיקר. "מרשתי הייתה בהלם, קמה ודרשה מהשופט שיורה על בדיקת פוליגרף, אולם משטרת ישראל לא ביצעה בדיקת פוליגרף על מנת להמשיך בהתעללות", טוען עו"ד גולדברג.

אחרי ליל שינה טרופה נוסף במתקן המעצר, נלקחה דרי לחקירה נוספת, בה נערך עימות בינה לבין עד המדינה. עו"ד גולדברג: "כשראתה אותו, היא איבדה את קור הרוח וצעקה עליו: 'אני העברתי לך מסר? אני העברתי לך פתקים?'. החוקר צעק עליה ואמר שהיא עושה הצגה". לפי גרסת דרי, עד המדינה שאל אותה בפגישה המדוברת על מה קיבל כתב אישום אחד מחבריו, ולקוח שלה, והיא ענתה לו שמדובר באקדח שנתפס בבניין. במהלך העימות, לטענת עו"ד גולדברג, עד המדינה פנה לחוקרים ואישר את גרסתה בכך שטען כי שאל שאלה לגיטימית על כתב אישום של חברו, הגם שביקש לחלץ בין השורות מידע חיוני.

דרי שאלה את עד המדינה: "האם העברתי לך אי פעם פתקים בנושא כלשהו?", וזה הכחיש וטען בתגובה, לפי התיאור של עו"ד גולדברג, כי "הוא והחברים שלו בכלל לא סמכו על דרי ברמה האישית, מאחר שבעבר היא הייתה נשואה לבחור מירושלים והחשודים מאשדוד אינם ביחסים טובים עם הירושלמים".

למרות מהלך העימות, בימ"ר החליטו להשאיר את דרי לילה שלישי במעצר. למחרת בצהריים, טוען פרקליטה, היא "הוכנסה לחדרו של הקצין משה קליין, שהסביר לה שאין לו דבר אישי נגדה, כאשר מרשתי מסבירה לו כי אין בכוונתה לעבור לסדר היום על ההשפלה". לאחר מכן היא שוחררה בתנאי של הרחקה מהמעורבים למשך 30 יום.

"יש דרכים לחקור עורך דין"
עו"ד גולדברג מבקש מלשכת עורכי הדין לפעול לקידום תנאים לחקירות של עורכי דין. לדבריו יש לדרוש כי כמו שוטרים, גם עורכי דין ייחקרו במקרה הצורך על ידי יחידה ייעודית במשרד המשפטים, ובכל מקרה לא על ידי היחידה המשטרתית החוקרת גם את הלקוחות שלהם. זאת כדי למנוע מעורבות של שוטרים בעלי עניין וחשבון עם סנגורים מסוימים. גולדברג דורש עוד, כי חקירות עורכי דין ילווו בקביעות על ידי נציג של הלשכה, כי תינתן הוראה שאין לאזוק עורך דין במהלך חקירה, וכי יהיה איסור פרסום גורף על פרטיהם עד לגמר החקירה.

עו"ד גולדברג מסכם: "משטרת ישראל הרימה להנחתה ללשכת עורכי הדין. מדובר במקרה קלאסי של הגנה על חברת לשכה. יש דרכים לחקור עורך דין. האם כאשר שוטר נעצר לחקירה שמים עליו אזיקים? האם כאשר ניצב מור או ניצב ריטמן נחקרו גם הם נעצרו ונאזקו?".
הפרקליט החיפאי הוותיק, אשר מוכר בלחימה העיקשת שלו בגופים מינהליים, ניסה להמחיש לבכירי הלשכה את הפגיעה במקצוע. "מיד בהגיעה למשטרה נערך חיפוש משפיל על גופה. הואיל והיו באמתחתה חומרי חקירה סודיים מתיקים שונים בטיפול משרדה, היא עמדה על כך שהחומרים לא יועברו למשמורת המשטרה. השוטרים כמובן לא שעו לדבריה", ציין גולדברג במסגרת דרישתו לחקור את האירוע הספציפי של עו"ד דרי. "מאז שחרורה מופנים כלפיה מבטים של אנשים, קולגות למקצוע, שופטים, נגרם לה נזק תדמיתי ניכר".
הוועד המרכזי הסמיך את מ"מ ראש הלשכה ויו"ר הפורום הפלילי, עו"ד אורי קינן, להקים צוות בדיקה אשר צפוי לפנות בעניין ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליטות, לשב"ס ולגורמי החקירה. בהמשך, לדברי עו"ד גולדברג, תגיש עו"ד דרי תביעת פיצויים נגד המשטרה בדרישה לפיצויים.

במסגרת הפורום הפלילי הוקם כאמור צוות בדיקה בראשות עו"ד אפרת טרוים, בעלת משרד פרטי ולשעבר קצינה בכירה בלשכת התביעות של משטרת תל אביב. סנגורה הפלילי של עו"ד דרי, עו"ד משה יוחאי, מסר בתגובה: "טענתי כי המדובר במעצר שווא של עורכת דין פלילית, אשר עושה עבודתה ללא דופי. החוקרים ניסו בכל דרך לחזק את עדותו של עד המדינה ואף הפעילו אמצעי לחץ בדמות מעצר בריוני וחשד שקרי ונבזי. גם כשהבינו חוקרי ימ"ר לכיש כי הם טעו, הם המשיכו להחזיקה במעצר יממה נוספת. תגובתנו הפיצויית תינתן בהמשך".
דובר מרחב לכיש במשטרה מסר בתגובה: "עו"ד דרי נחקרה בשל חשדות לכאורה שקמו כנגדה. החקירה בוצעה לאחר קבלת האישורים הנדרשים, וכל ההליך הנלווה לחקירה בוצע על פי חוק".

תגובה דומה נמסרה גם משירות בתי הסוהר: "למיטב ידיעתנו, החזקת העצורה לרבות החיפושים והכבילה נעשו על פי פקודות ונהלי שב"ס. ככל שיש תלונה על התנהלות שאינה הולמת, יש להפנותה לבדיקת הגורמים המקצועיים".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך