מדברים במגרש

זו הייתה עונה מושלמת: אליפות הליגה בלי אף הפסד בדרך, ארבעה שחקנים בנבחרת ישראל ושני שחקנים ששברו שיאים והוכתרו למלך השערים ולמלך הבישולים של הליגה. בחודש הבא תתקיים בספרד ליגת האלופות, והם שואפים להתברג במקומות הראשונים, "עבורי הם מייצגים את הספורט במיטבו, כערך חינוכי-חברתי חשוב, מאחד ומלכד", החמיא להם ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי. "דולפיני אשדוד", קבוצת הקטרגל בליגה לחירשים וכבדי שמיעה, מתכוננת לייצג את אשדוד ואת מדינת ישראל בכבוד וההתרגשות בשיאה

כשהם מבקיעים שער הם לא שומעים את עידוד האוהדים, גם את שריקות השופט או את הוראות המאמן הם לא יכולים לשמוע, אבל כדורגל בסופו של דבר היא שפה בינלאומית, ואין סיבה שהקהילה הזו לא תהיה חלק ממנה. ואכן, באשדוד פועלת קבוצת קטרגל בשם "דולפיני אשדוד", ששחקניה חירשים או כבדי שמיעה, והם בהחלט יודעים "לדבר" בשפת הכדורגל. עובדה, הם זכו באליפות הליגה, חלקם משחקים בנבחרת ישראל ובחודש הבא הם ייצגו את העיר והמדינה בליגת האלופות לחירשים שתתקיים בהואלבה, ספרד.

ההכנות לקראת המשחקים בספרד נמצאות בעיצומן. הקבוצה רוצה לייצג את אשדוד ואת מדינת ישראל בכבוד. 24 קבוצות קטרגל חירשים שזכו באליפות במדינותיהן ברחבי אירופה יתחרו ביניהן, והשאיפה של ה"דולפינים" היא להתברג בשמינייה הראשונה. אם הם יכבשו את המקום הראשון בליגת האלופות, זה יהיה הישג בקנה מידה ארצי, "היסטוריה", מאחר שאף קבוצה מישראל לא הצליחה לעשות זאת. הקבוצה קיימת משנת 2000, ומורכבת משחקנים צעירים ומבוגרים בטווח הגילאים 18-30. היא פועלת על בסיס התנדבותי, על חשבון הזמן החופשי של המנהלים והשחקנים. בשנת 2002 זכתה הקבוצה באליפות הארצית בליגת הקטרגל של החירשים, ומאז עברה תקופות של עליות וירידות עד שנסגרה בשנת 2008 בשל היעדר תקציב, והוקמה מחדש בשנת 2010.

כיום מנהלים את הקבוצה הגזבר דן בן ציון והיו"ר יעקב אוליאל, היא נמצאת במגמת עלייה מתמדת, וזוכה לסיוע כספי ממחלקת הרווחה במינהל לשירותים חברתיים בעיריית אשדוד, רשות הספורט העירונית ומ.ס אשדוד.

יש אליפות!
אחרי שנתיים רצופות שבהן הפסידה בגמר, עונת 2015 הסתיימה בניצחון גדול עבור קבוצת "דולפיני אשדוד", והיא זכתה באליפות בפעם השלישית בהיסטוריה שלה. בפעם הראשונה זכתה הקבוצה בשנת 2002, ובפעם השנייה בשנת 2012. את העונה היא סיימה במקום הראשון ללא הפסד, שיא של קבוצת "דולפיני אשדוד" בכל 15 שנות קיומה. השחקן חן בארגד הוכתר למלך השערים של הליגה, אחרי שכבש 44 שערים, ושבר שיא, והשחקן מאיר סמימי הוכתר למלך הבישולים של הליגה, וגם הוא שבר שיא לאחר שצבר 35 בישולים. הגמר התקיים בתל אביב מול מחזיקת גביע המדינה, "אריות חיפה", ואשדוד ניצחה בתוצאה 2-7, כשמלך השערים של הליגה חן בראגד כובש חמישייה. המשחק נוהל על ידי שופטים בכירים של ליגת על בכדורגל, רועי ריינשרייבר ומנשה משיח, וצפו במשחק מעל 700 צופים. רובם תמכו ועודדו את האשדודים. מנהלי הקבוצה ציינו בסיפוק כי המשחק היה ברמה גבוהה מאוד, מלווה במתח והחמצות.

ארבעה שחקנים ב"דולפיני אשדוד" הם גם שחקני נבחרת קטרגל חרשים ישראל, ואת הקבוצה מאמן יניב נוחי, שהוא מאמן צוות כושר וכדורגל בוגרים של מ.ס אשדוד. זו הייתה העונה הראשונה שלו עם "דולפיני אשדוד", אחרי שבחמש השנים האחרונות אימן את הקבוצה חמי לוי ממחלקת נוער מ.ס אשדוד, והביא איתה אליפות בשנת 2012. מאמן הקבוצה יניב נוחי לא הכיר את עולם כבדי השמיעה לפני שפגש את "דולפיני אשדוד". "בעונתי הראשונה כמאמן הקבוצה קיבלתי שוק", הוא מספר, "לא ידעתי איך להעביר את האימונים. יו"ר הקבוצה יעקב אוליאל הוא כבד שמיעה, ולמזלי הוא תירגם את הדרישות שלי מהשחקנים. לאט לאט למדתי איך להעביר אימון אצל חירשים, כי זה שונה מלהעביר אימון בקבוצת שומעת. העבודה עם חירשים היא מהקשות ביותר שיכולתי לדמיין, אך אין לתאר את הסיפוק שאני מרגיש בכל רגע ורגע יחד עם השחקנים. עשינו דרך מדהימה להשגת האליפות, גיבושים, מפגשים מנטאליים לפני משחקים חשובים, והכי חשוב הפכנו לקבוצה שמחה. מה שעשינו העונה לא קרה מעולם בקבוצה הזו, סיימנו את הליגה במאזן נטול הפסדים עד לישורת הסיום בה זכינו. מגיע לשחקנים ולצוות הניהול בראשם יעקב ודן את מירב התשואות על העונה המופלאה הזו שעשינו".

"רוצים להראות לכם לאן הקהילה יכולה להוביל"
השחקנים מתאמנים פעמיים בשבוע בשעות הערב. בימי שני במקיף ו' ובימי חמישי במקיף א'. אחת לשבועיים הם מארגנים משחקי אימון נגד קבוצות שונות, כמו למשל נגד קבוצת הליגה למקומות עבודה וקבוצת מכללת סמי שמעון. בנוסף למאמן, ליו"ר ולגזבר, נמצאים לצד הקבוצה המנהל נדב כהן ואיש המשק טל למברסקי. לקבוצה יש דף בפייסבוק בשם "מועדון ספורט חירשים אשדוד", ואתם מוזמנים לעקוב אחרי המשחקים, וגם לבוא ולעודד. קפטן הקבוצה הוא השוער דקל זקיף (28), אשר עקב מחלה איבד בגיל שנתיים את יכולת השמיעה כמעט לחלוטין. זקיף נולד להורים חירשים, דבר שעזר לו לתקשר באמצעות שפת הסימנים. במהלך גיל ההתבגרות דקל התחיל להשמין והחליט להיכנס לכושר גופני. בגיל 20 ביקשו ממנו לבוא ולנסות לשחק קטרגל. לאחר שנה אחת במסגרת פעילות הליגה, נבחר לשוער העונה והשתתף בתחרויות בחו"ל. לפני חמש שנים דקל זומן לשחק בנבחרת ישראל והשתתף באליפות אירופה שהתקיימה בשוויץ. פציעות שונות השביתו אותו מעל לשנתיים, ובשנת 2013 הוא הגיע ל"דולפיני אשדוד", שהסכימו לקבלו פצוע.

dol2

דקל חזר לכושר והוביל את הקבוצה לשלושה גמרים רצופים, והעונה, כידוע, אף הם זכו באליפות, שהקנתה להם את הכרטיס המיוחל לליגת האלופות לחירשים וכבדי שמיעה. "הייתה לנו עונה פנטסטית", הוא אומר, "שבה הצגנו יכולת גבוהה לאורך כל העונה, וסיימנו אותה במאזן נטול הפסדים בליגה. הגענו לפיינל פור נחושים עם מנטאליות גבוהה, וניצחנו כל קבוצה שעמדה לידנו. בגמר ניצחנו את 'אריות חיפה', זו אליפות מתוקה כי התואר הנכסף מוביל אותנו לליגת האלופות לחירשים שיתקיים בהואלבה, ספרד. כולי מתרגש ומודה לכל איש בהנהלה שעשתה הכול על מנת לתת לנו שקט לקראת המשחקים יחד עם מאמן גדול שבא עם מוטיבציה גבוהה שלא ראינו באף מקום, והוא דחף אותנו קדימה, וכמובן לשחקנים שעמלו קשה והגיע להם לזכות בתואר הנכסף. זו גאווה לעיר אשדוד שיש בה מקומיים מקסימים". דקל ואיתו עוד שני חברים מהקבוצה האשדודית, מאיר סמימי ומייקל קדוש, המשחקים בנבחרת ישראל, השתתפו לפני כארבעה חודשים בטורניר מאסטרס יוקרתי שנערך בזאגרב, קרואטיה. הקבוצה הקרואטית זאדאר התרשמה מיכולותיהם, הזמינה אותם והם אף זכו עימה במדליית זהב. בראיון לאתר "ישראל ספורט" אמר: "המטרה שלי ושל חברי היא שליחות לעם הישראלי, הרצון שלנו זה להראות לכולכם לאן הקהילה שלנו יכולה להוביל".

ואכן, לא בכל עיר מפנים תקציבים לקבוצות קטרגל חירשים, וקהילת החירשים וכבדי השמיעה נאבקת בניפוץ קשיים רבים בדומה לאוכלוסיות אחרות עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים. דקל מבקש להודות למספר אנשים שבזכותם הקבוצה האשדודית התקיימה וזכתה באליפות: "אני מודה למנהל רשות הספורט העירונית מיקי רוזנברג, סגן מנהל רשות הספורט העירונית בני חזקיה ועובד הרשות יגאל זריהן, על עזרתם בשימוש באולם מקיף א' ומקיף ו'. זה לא קל מאחר שיש מחסור באולמות קטרגל. באשדוד יש רק שני אולמות תקינים לקטרגל, והם נתנו לנו דלת פתוחה ואוזן קשובה לכל פנייתנו. לראש מינהל שירותים חברתיים רונית צור, למנהלת מחלקת שיקום ומוגבלויות אורנה טוביס ולרכזת מועדון חירשים דבורי צור על עזרה כספית וליווי לכל אורך הדרך, אני מודה לראש תחום אוכלוסיות מיוחדות בחברה העירונית למתנ"סים מישל אלחרר על הדחיפה והעזרה כספית, ואחרון אחרון חביב למאמן שלנו התותח יניב נוחי, שהוא נשמה טהורה. הוא נתן את כולו למען הצלחת קבוצה, ואפילו דחה את הצטרפותו למחנה האימונים של מ.ס אשדוד בכמה ימים בקיץ בבולגריה כדי שיוכל להדריך את הקבוצה לקראת משחק האליפות".

הישג הקבוצה ומאמציה לקראת אליפות אירופה לא נעלמו מעיני ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, ומלבד מכתב הערכה ששלח ליו"ר הקבוצה לאחר הזכייה, הוא הזמין אותם אל לשכתו. כאשר נפגשו עימו, הודיע כי העירייה ומחלקת הספורט יממנו את נסיעת כל השחקנים בסכום של 25 אלף שקל. "שמחתי לארח בלשכתי את שחקני 'דולפיני אשדוד' עם המאמן יניב, שזכו השנה באליפות ליגת הכדורגל לכבדי שמיעה, ובימים אלה נמצאים בעיצומם של ההכנות לאליפות אירופה אשר תתקיים בספרד בה ייצגו את אשדוד ומדינת ישראל", כתב בדף הפייסבוק שלו, "שמחתי לפגוש ספורטאים בלב ובנשמה, מלאי התלהבות ורוח ספורטיבית, שכנגד כל הסיכויים מצליחים להגיע להישגים מרשימים ומביאים כבוד לעיר ולמדינה! משהתברר לי על קושי תקציבי במימון הנסיעה לאליפות אירופה, הודעתי שעיריית אשדוד תסייע להם בכך. עבורי הם מייצגים את הספורט במיטבו, כערך חינוכי-חברתי חשוב, מאחד ומלכד, שמסתייג מאלימות מילולית ואחרת, נקי מהשפעה פוליטית, ומחויב רק למשמעת, תחרות הוגנת, הישגים ומצוינות! 'דולפיני אשדוד' מהווים דוגמא ומופת לערכים האלה שהעיר אשדוד רוצה לעודד ולקדם! בהצלחה באירופה".

בהכנת הכתבה עזר תחום תקשורת קהילתית בחברה למתנ"סים

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך