זוג בזיג-זוג

קרה לכם פעם שלאחר התמודדות עם קושי, משבר או כאב גדול, אמרתם לעצמכם: "לא האמנתי שאני אקום על הרגלים" או "לא יודע מאיפה היו לי את הכוחות להתמודד"?
אמירות כאלה נוטים לומר אותן, מן הסתם, בדיעבד. אבל בשעה שנמצאים בעיצומו של הקושי, ישנה תחושה כאילו הקרקע נשמטת מתחת לרגליים, הבלבול משתלט, והרגשת התקיעוּת גורמת לאובדן דרך ולתסכול.
בהשראת ט"ו בשבט, אני רוצה לעודד אתכם, קוראים יקרים, לצמיחה ופריחה מתוך הקשיים. גם אם נדמה לפעמים שאין פיתרון, גם אם אין כבר כוח להתמודד עם משימות החיים ואתגרי הזוגיות, גם אם חוויית הקושי גורמת לחוסר אמונה שניתן בכלל לצמוח למקום חיובי, זה הזמן לבחון ולהעריך מחדש את המצב, לגייס משאבים ויכולות, לערוך סדרי עדיפויות ולהציב יעדים חדשים לפריצת דרך לשינוי.

כשאנחנו חושבים על היכולת לצמוח מתוך קושי, בדרך כלל עולות לנגד עיננו דמויות מופת עם כוחות יוצאי דופן. יחידי סגולה. סיפורי "סינדרלה" על אנשים שהתמודדו עם קושי גדול ולא נכנעו לו. אבל בתכלס', מחקרים שעוסקים בצמיחה מתוך משבר מראים שהיכולת הזו היא כוח אנושי, שהוא נחלת רבים. ולמרות הפגיעוּת הגדולה הנובעת מאירועים קשים, בפועל- אנשים חווים גם שינויים חיוביים בעקבותיהם.

היכולת לצמוח שונה מהיכולת לשרוד. רובו של המין האנושי הוא זן "עמיד", שיודע לחזור לעצמו אחרי מצבים קשים ולהסתגל לשינויים. צמיחה מתוך קושי אינה רק "להחזיק מעמד", אלא היא היכולת לגדול, לחוש בשינוי חיובי, להתפתח ולהתקדם.

רובנו הולכים לרופא שיניים, רק כשכבר כואב לנו! אנשים או זוגות מגיעים לתהליך אימון, רק כשכבר כלו כל הקיצין והם זקוקים לאיש מקצוע שיסייע בידם לגשר על פערים ולהתמודד עם המשברים. ולמרות התסכולים והמחירים הנפשיים שאנשים משלמים על ההרגלים הישנים שלהם, הם מתקשים לבחון אותם מחדש ולשנות אותם. כי הרגלים קשה לשנות, ולשם כך יש צורך במשאבים ובכוח רצון. מתי אנחנו כן משנים? כשקורה משהו שמטלטל אותנו, טורף את הקלפים, ומחייב אותנו לעצור ולבדוק את עצמנו.

אם אחד מבני הזוג, למשל, חווה משבר אמון שמטלטל אותו, הוא יטה לפרש גם התנהגויות של אחרים כמכוונות נגדו ויתקשה לתת אמון גם באחרים ולא רק בבן הזוג. הוא אולי "ירוויח" תחושת מוּגנוּת וביטחון מפני פגיעה מהסביבה, אבל ישלם מחיר של חוסר קירבה וקבלת תמיכה מאנשים קרובים, גם כשהם באמת רוצים לתת לו אותה. תהליך בנייה של מערכת תפיסות, אמונות וערכים חדשים, יאפשרו לו עמידה גמישה יותר מול "העולם", יחד עם יצירת אמון מחודש וצמיחה.

בט"ו בשבט, כשהעצים עירומים, הטבע מזכיר לנו שאפשר לצמוח מחדש. כמו העץ גם אנחנו יכולים להעמיק שורשים, להגביה ולהרחיב את הגזע, לסעף את הענפים, לחדש את העלים, להפריח פרחים ולהבשיל את פירותינו. צריך פשוט להחליט "אני לוקח אחריות על הצמיחה שלי!".

שלכם, ריקי

לתגובות, שאלות, והתייעצות
riki.coach@gmail.com

054-5919824

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך