מחלוקת במשרד הבטחון סביב פתיחת בית הלוחם באשדוד

בסוף חודש אפריל 2015 צנח על שולחנו של יו"ר ארגון נכי צה"ל חיים בר מכתב עליו חתום מנכ"ל משרד הביטחון דן הראל – אחד החותמים על תמיכה בת 20 מיליון שקל שמעביר משרד הביטחון לארגון בכל שנה. המכתב דן בתוכניות להקמתו של בית לוחם חמישי באשדוד, החלטה אותה אישר הוועד הארצי של הארגון ביולי 2015 ואושרה על ידי הוועידה הארצית חודש לאחר מכן.

"מידי שנה תומך משרד הביטחון בסכום ניכר בפעילות בתי הלוחם" כותב הראל במכתב חד שאינו משתמע לשני פנים "בכל שנה, וכריטואל חוזר, מעלים יו"ר ומנכל הארגון בקשות להגדלת תקציב התמיכה של בתי הלוחם, בין היתר בשל העלויות הרבות…כיוון שעלויות התפעול עולות בכל שנה, משרד הביטחון מוצא לנכון להתריע כי הוא אינו סבור כי יש להקים בית לוחם נוסף באשדוד על אלה הקיימים. כאן המקום להדגיש" חותם הראל בהזהרה ברורה "כי תקציב התמיכות הינו וולנטרי.. לארגון נכי צה"ל אין כל זכות קנויה לקבלת תקציב זה או אחר ואל לו להסתמך על כך".

המכתב שהגיע ליו"ר באפריל ונותר, מסתבר, על שולחנו. שלושה חודשים לאחר מכן אישר הוועד הארצי את ההחלטה להקים את בית הלוחם החדש. חודש לאחר מכן אושררה ההחלטה בוועידה הארצית, כל זה בזמן שהנציגים כלל אינם יודעים על התנגדות המפורשת של משרד הביטחון, כמו גם על הזהרתו בדבר התמיכות.

עמדת משרד הביטחון נחשפה רק לפני שבועיים בדיון סוער מאוד שנערך בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת בראשות ח״כ קארין אלהרר. הדיון לווה בצעקות רמות, איום להוצאת בכירי ארגון נכי צהל מהחדר, וגם בקשה של היו"ר מרשם העמותות להיכנס לבדיקת עומק של הנושא.

רק לפני כשבוע הועברה עמדת מנכל משרד הביטחון לכלל המוסדות המחליטים, כאמור חודשיים לאחר שההחלטה התקבלה. למכתב צורף מכתב התשובה של היו"ר חיים בר, שנשלח במאי 2015. "מכתבך היכה אותי בתדהמה רבה" כותב בר להראל "אני תקווה כי תחזור בך לפני שנאלץ לנקוט בצעדים נוספים בעניין, כולל מול ראש הממשלה, שר הביטחון, אזרחי ישראל ונכי צהל .. במכתבך הנך בוחר בבוטות להתערב בעניינים שאינם בתחום סמכותך" ממשיך היו"ר לנזוף במנכל המשרד שמעביר לו 20 מליון שקלים בכל שנה עבור פעילות בתי הלוחם "ארגון נכי צה"ל הוא הגוף הבלעדי שיחליט על הקמת בית לוחם נוסף, איפה ומתי. עם סיום בנייתו יתבקש משרד הביטחון לתמוך בפעילותו השיקומית ויחליט אם להיענות לבקשה זו או לא, כשברור כי לכל החלטה תהיה משמעות". לאחרונה גם הודיע יו"ר הועד הארצי שמעון מלול, כי על אף הדיון הסוער ובקשת יו"ר ועדת הביקורת של הכנסת, לא יעלה לדיון הצעה להקפאת ההחלטה בשלב זה.

מארגון נכי צה"ל לא הסכימו לענות על השאלה הפשוטה – האם ההנהלה המורחבת קיבלה את מכתבו של הראל או לא, טרם קבלת ההחלטה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך