קניון לב אשדוד – הסוף!

קניון לב אשדוד בימים יפים יותר (צילום: ויקיפדיה / firesky)

בקניון לב אשדוד המיתולוגי עליו גדלו כל ילדי שנות ה-80 וה-90 החלו בתהליכי הריסה, והותיר מן געגוע מהול בעצב בלבבות רבים. הקניון שהיווה מוקד עליה לרגל לילדי אשדוד ולהוריהם אשר סמל תרבות ממש באותם שנים, מהמזרקות מחוץ לקניון מסביבן נהגו להתקבץ המוני ילדים, לצחוק לפטפט ולהעביר חוויות בתקופה שמסכים לא היו חלק מחיינו ועד למשחקי הוידאו בקומה ה-3 שם היה מסיים כל ילד את הסיבוב. בימים ההם כילדים, כשהגיע הערב היינו יורדים למטה והולכים ל 'לב אשדוד' שם בקומה התחתונה קומת האוכל יכולנו למצוא הכל: מפיצה סנטוס ועד השווארמה של 'אסדו', אוכל סיני ומקדונלס. משפחות שלמות היו מעבירות שעות בקניון שהיו עמוס בכל שעות היממה, עוד הרבה לפני ההחלקה על הקרח שפתחו שם כדי לנסות להציל את המקום, מי שרצה לעשות קניות בסופר היה יורד לקואופ שופ בקומת האוכל וממשיך משם למשביר לצרכן, הכל היה שם, מקניות למבוגרים ועד משחקים לילדים. חוויה שבדורנו דור האייפון כבר לא תחזור ואת התחושה המדהימה שנשארה בנו מאותם ימים לצערנו לא נוכל להעביר לילדנו, שבטח לא יבינו מה יש לעשות ליד מזרקות כל ערב בלי פלאפון או טאבלט.

קבוצת צרפתי שמעון החלה לבצע את תכנית ההתחדשות העירונית המקיפה במתחם של קניון לב אשדוד הוותיק הממוקם ברובע ה' במרכז אשדוד. החברה החלה בהריסת המבנה, ותבצע תכנית התחדשות משמעותית של פרויקט מעורב שימושים שיכלול 4 מגדלי מגורים עם 532 יח"ד, וכ-15 אלף מ"ר בשטחי מסחר, תעסוקה, מרפאות, משרדים, מרכז קהילתי ומסחר מלווה רחוב. הפרויקט יכלול מגוון רב של טיפוסי דירות בגדלים שונים, החל מדירות קטנות ועד דירות גדולות ומרווחות, שיתנו מענה לרוכשים מקהלים שונים. על התכנון אחראי משרד קיקה ברא"ז אדריכלים.

blank

אבי צרפתי, מנכ"ל משותף בקבוצת צרפתי שמעון, מציין כי "הקניון ממוקם במיקום אסטרטגי ומרכזי בלב העיר אשדוד, ברובע ה' שעובר כיום תנופת התחדשות עירונית מקיפה. הוא רובע ותיק המאופיין בנגישות גבוהה וחיבור לצירי תנועה ראשיים של העיר. בכוונתנו לבנות במקום פרויקט מגורים חדשני, עם שילוב של שימושי תעסוקה ומסחר, בעל מאפייני תכנון ייחודיים וחדשניים בנוף העיר אשדוד, בדומה למרכזי ערים גדולות דוגמת תל אביב. הפרויקט ייבנה בשני שלבים. ההריסה של השלב הראשון שהחלה בימים אלה צפויה להימשך מספר חודשים, ולאחריה תחל הבניה שלו".

רגע לפני ההריסה, החברה קיימה במתחם הקניון מיצג פופ אפ גרפיטי "בונים חיים חדשים", שבו עשרות אמני גרפיטי מהדרום ומכל הארץ הנציחו את ה-7 באוקטובר. במיצג הוצגו בין היתר איור המנציח את הציור המפורסם "אור בקצה המנהרה" של מורן סטלה ינאי שהייתה שבויה בעזה; ציור המנציח את איזבלה גנדלין ז״ל שנרצחה ע״י החמאס במסיבת הנובה ברעים, ועוד. האמנים ציירו על קירות המבנה שמיועד להריסה והתקיימה תערוכה פתוחה לקהל הרחב בה ביקרו אלפי אנשים מהעיר ומחוצה לה.

הנה כמה פרטים נוספים שאולי לא ידעתם על הקניון

– קניון לב אשדוד הוקם ב-1993 על ידי איתן פרוטיץ. זה היה הקניון הראשון שהוקם בעיר אשדוד.

– באותה שנה (1993) נכנסה קבוצת יעסור כשותפה בחברת "לב אשדוד" שהוקמה לשם כך.

– הקניון פעל במשך כ-30 שנה, עד שנסגר בשנת 2023.

– בתחילת דרכו היו בקניון כ-100 חנויות על פני שטח מסחרי של 13 אלף מ"ר.

blank

יש מספר סיבות מרכזיות לנסיגתו וסגירתו של קניון לב אשדוד:

  1. תחרות מרכזי הקניות הגדולים יותר – עם הקמתם של מרכזי קניות גדולים יותר באשדוד ובסביבתה, כמו BIG וקניון לב השרון, קניון לב אשדוד נעשה קטן ופחות אטרקטיבי בהשוואה.
  2. בעיות ניהול ובעלות – בשנים האחרונות לפעילותו היו סכסוכים משפטיים סביב בעלות על הקניון שפגעו בניהולו.
  3. מיקום פחות מרכזי – הקניון שכן בשולי העיר ולא במקום המרכזי והנגיש ביותר.
  4. מצבו הפיזי הירוד – לאחר שנים רבות של פעילות היה צורך בשיפוצים והשקעות גדולות שלא בוצעו.
  5. מעבר הקניות לאינטרנט – המעבר של חלק מהקניות לאינטרנט פגע בקניונים רבים.
  6. צמצום מספר החנויות – עם השנים נסגרו חנויות רבות ולא הוחלפו, מה שפגע במשיכה לקניון.

לכן, ניתן לומר שהסיבות העיקריות היו התחרות הגוברת, בעיות ניהול, מיקום פחות מרכזי ומצבו הפיזי הירוד של הקניון.

דוד עמר שגדל ברובע ה צמוד לקניון סיפר לעיתון 'המגזין' על התחושות "יש לי צביטה חזקה בלב, למרות ששנים לא ביקרתי בו כי הוא הלך והדרדר עם השנים עדיין קשה לי לראות את המקום שכל חוויות הילדות שלי טמונות בו נהרס. ליד המזרקה הכרתי את החברה הראשונה שלי וליד המזרקה גם נפרדתי ממנה, שם היינו צוחקים, אוכלים הולכים מכות וגם יושבים בכל לילה של כיפור עוד הרבה לפני שפארק בורדו החליף אותו, זה היה המקום הראשון בו התאספו מכל קצוות העיר. אלה ימים שלא יחזרו ומה שנותר זה רק להסתכל ולהגיד תודה על הזכרונות".

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

blank

אולי יעניין אותך