פרשת "המרגלים" שלח לך

Jewish Orthodox holidays, during prayer items prayer shawl tallit with torah scroll in a synagogue

כל מדינה מתקדמת וחזקה מחזיקה ומפעילה שירותי ביון (ריגול) מתקדמים, הן באמצעים טכנולוגיים והן באיכות האנשים ואימון רב וקשה על מנת שייטמעו בשטח ויספקו את הסחורה על ידי ריגול מתקדם כדי לדאוג לאינטרסים של המדינה. כל מדינה ומטרת הריגול שלה. למדינתנו המפוארת יש את השב"כ שתפקידו בתוך ישראל, ויש את המוסד הישראלי שעושים פעילות חשובה בעולם להגנה על עם ישראל, עם מוניטין מכובד באיכות ובדיוק של המבצעים שלנו, עד כדי כך שאפילו האמריקאים ומדינות אירופה נעזרות בשירותי הביון של ישראל.

על המרגלים הראשונים בעולם נקרא בפרשה שלנו. משה רבינו מתבקש לשלוח מרגלים לבדוק את הארץ, בשונה מכל המקרים האחרים בתנ"ך, שבהם נשלחו מרגלים כדי לרגל אחרי האויב, כאן המטרה לעדכן ולשמח את העם בטוב הארץ שהם הולכים לקבל. משה יודע שאין צורך, כי ארץ ישראל ניתנה לנו על ידי ה' שכל העולם שלו ואם כך אז בוודאי שמדובר בארץ מובחרת וטובה ביותר מכל הארצות הן ברוחני והן בגשמי. אך חלק מהעם מבקש לשלוח מרגלים, לא מחוסר אמונה בנותן המתנה, אלא סקרנות עד כמה טובה ומשתלמת הארץ המובטחת. משל לקבלן גדול שהבטיח לבן שלו דירה בבניין מפואר שהוא בונה כעת, אותו בן יקפוץ משמחה אך כמה שישמע על יופייה של הדירה ועל תיאורה המושלם הסקרנות לדעת ולראות הוא גדול, ולא מתוך חוסר אמונה באביו. אותו הדבר כאן, לכן ה' יתברך הסכים ואמר למשה שישלח מרגלים לרגל את הארץ. כל שבט צריך לבחור לעצמו נציג. משה רבינו מקיים את רצון ה' ושולח את המרגלים שחוזרים לאחר 40 יום. ההתרגשות גדולה, כל העם צמא לשמוע את אשר הם ראו מתקבצים אל משה לשמוע את דברי המרגלים. כדרך המניפולטורים הם התחילו בדברי אמת ואז סובבו את דבריהם והחלו לדבר קשות על ארץ ישראל, המרגלים הציגו הצגה כל כך טובה שהחל בכי כבד בעם, כאדם שמגלה שנפל קורבן לעוקץ לא עלינו. הקב"ה כועס על דברי השקר שנאמרים על ארץ הקודש, ארץ שהבטיח אותה לאברהם אוהבו שייתן לבניו.

מכאן אפשר ללמוד עד כמה חשוב להוקיר את ארצנו הקדושה ולכבד אותה. בעקבות לשון הרע שהמרגלים דיברו על הארץ הם נענשים ומתים במגיפה, ועל כל העם שבכה לחינם הקב"ה גוזר גזירה שילכו 40 שנה במדבר כנגד 40 הימים שלקח למרגלים ללכת ולחזור, וכך אותו הדור לא יזכה להגיע לארץ המובטחת בגלל חוסר האמונה שלו בה' למרות שראה ניסים גדולים בכל רגע מעשר המכות וקריעת ים סוף ועד אוכל מהשמיים. ה' ברחמיו סלח לעוון העם בזכות תחנוניו של משה רבינו וחילק את עונשם של אותו הדור לאורך השנים עד בוא עת הגאולה כמעין פריסת תשלומים, שככה הדין לא יהיה קשה כבפעם אחת. ולכן בכל שנה בזמן תשעה באב שבו חטאו המרגלים, הם ימים מסוכנים וקשים לעם ישראל כמו שרואים במהלך הדורות בכל שנה ושנה (חורבן בית ראשון ושני וכו') ואסונות מוזרים וקשים שחכמים גזרו להיזהר מאוד בימים האלו. לעתיד לבוא ימים אלו יהפכו לימי ששון ושמחה כי נשלם התיקון של אותו עוון יהי רצון במהרה בימנו אמן.

"ויאמר ה' אל משה.. ועשו להם ציצית"                                                                            קריאת שמע זה הקשר החזק שלנו עם ה' יתברך בקריאת שמע יש שלוש פרשיות 1- ואהבת. 2- והיה אם שמוע. 3-מצוות ציצית שהיא מופיעה בסוף הפרשה שלנו. לא לחינם שלושת הפרשיות האלו נקראות 3 פעמים ביום. להגיד לך ותשנן תמיד כמה חשובה בעיניי ה' מצוות הציצית כמובן כמו כל ציווי אלוקי יש לו משמעות ותכלית. ציצית נועדה לשמירה והגנה על גופינו כמו שמזוזה שומרת על הבית שלנו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך