מיסים בעת מכירת או קניית זכות במקרקעין – מס שבח ומס רכישה

שכונת סיטי אשדוד

מס שבח חל על המוכר בעת הרכישה.

מס שבח מקרקעין הוא מס המוטל על הרווח שנוצר ממכירת מקרקעין. המקור החוקי למס זה הוא חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963. סוג מס זה הוא פיתוח ישראלי ייחודי היוצר הבחנה בין מיסוי רווח הון הנובע ממקרקעין בישראל לרווח הון הנובע מנכסים אחרים.

המס בוחן את השבח (רווח) שנוצר לאדם בעת ביצוע עסקה, דהיינו התמורה אותה הוא מקבל (או במקרים חריגים התמורה אותה הוא אמור לקבל) בהתאם לשווי השוק של הנכס אל מול המחיר ששילם בעת רכישת הנכס בתוספת השבחות אשר בוצעו במהלך תקופת ההחזקה, בנכס בניכוי פחת.

מס שבח מקרקעין מחושב בדרך כלל בעת מכירת דירה ועומד כיום על 25% מתוך השבח נטו, לאחר הפחתת הפטורים וההוצאות המותרים על פי החוק.

דוגמא אחת למקרה בו חל פטור ממס שבח הוא כאשר מדובר בדירת מגורים יחידה אשר רכש המוכר והוא החזיק בה לפחות 18 חודשים.

 

מס רכישה חל על הרוכש בעת הקנייה.

מס רכישה הוא מס ישראלי המשולם על רכישת זכות במקרקעין בישראל על פי חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963. המס נגבה עבור נדל"ן דוגמת בתים פרטיים, דירות מגורים, מגרשים ביעודים שונים (לדוגמה יעוד חקלאי, מסחרי, משרדים, ומגורים) ומבנים ביעודים שונים. הקונה נושא בתשלום מס הרכישה בשיעור קבוע משווי הנכס, ובמקרים מסוימים (לדוגמה דירת מגורים) בשיעורים מדורגים, לרשות המיסים, בנוסף לתשלום למוכר עבור הנכס הנרכש.

דוגמא לפטור ממס רכישה הוא כאשר מדובר בדירת מגורים ראשונה של הקונה, הפטור ממס רכישה יהיה באופן מלא עד לסכום של 1,978,745 ש"ח (נכון להיום, הסכום מתעדכן מעת לעת).

עצה טובה למי שמחזיק ביותר מנכס אחד או למי שרוכש נכס שהוא לא הנכס הראשון, יש לעשות תכנון מס כראוי טרם המכירה או הרכישה על מנת להימנע מ"תאונת מס" אשר תגרום לתשלום מיותר של מיסים.

למעוניינים בייעוץ ראשוני ללא עלות ניתן ליצור קשר

שבת שלום.

שי מור, עו"ד לדיני מקרקעין, צוואות וירושות ומשפט אזרחי.

טלפון 0524318038

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך