זוג בזיג-זוג

"איציק לא יודע להתנצל", טוענת מירב. "כל השבוע הוא מכרכר סביבי על הערה מגעילה שהוא זרק לי. הוא מחבק, מנשק, מסמס, אבל הוא לא מסוגל להגיד סליחה. זה מטריף אותי". "מה כל כך קשה לה לבקש סליחה? זה מוריד מהכבוד שלה?", אמר לי שי בפגישת אימון.

גם אתם מתקשים לבקש סליחה? אתם לא לבד. הרי יותר נחמד להיות צודק, וכשמבקשים סליחה זה אומר שאנחנו מודים שטעינו. הנטייה הטבעית היא לרצות להרגיש טוב, ולכן "קל יותר" להסביר לעצמנו למה היינו בסדר, והצד השני לא.

אפילו אם נתבונן על ההבדל בין גבר לאישה, נמצא כי גם בעניין ההתנצלות ישנו פער. לפעמים נדמה שלגברים קשה יותר להתנצל מאשר הקושי של נשים ללדת. כדי להתנצל הם זקוקים למשככי כאבים ואולי אפילו יעדיפו ניתוח בלי הרדמה, רק לא לומר "סליחה, טעיתי" (וסליחה ממיעוט הגברים, שכן יודעים להתנצל). זה לא אומר שלנשים יותר קל, אבל הן בדרך כלל יודעות לבטא את רגשותיהן בצורה חופשית יותר.

רגע לפני יום הכיפורים, הגיע הזמן להתבגר ולהבין למה כל כך קשה לבקש סליחה, ומהו הרווח הנקי שיהיה לזוגיות שלנו, אם פשוט נתנצל.
כאמור, הקושי להתנצל נובע מהתחושה ששימוש במילה "מצטער/ת" מביא אותנו להודות שטעינו.

נו? אז טעינו. כולנו אנושיים וכולנו טועים. זה לא פוסל אותנו כבני אדם, אלא רק אומר שפעלנו נקודתית בדרך לא מוצלחת. החדשות הטובות הן שלמרות שאי אפשר לשנות את העבר, בקשת הסליחה כן יכולה לשנות את ההווה והעתיד.

משום מה, יש נטייה לפרש את בקשת הסליחה כוויתור על הכבוד שלנו. מעדיפים להגן עליו בחירוף נפש גם במחיר הכאב של הצד הפגוע. האם התנצלות היא באמת איבוד הכבוד העצמי? אז תרשו לי לחזק מה שאתם בטח כבר יודעים- להתנער מאחריות על הטעויות שלנו, להימנע מלהישיר מבט ולנהל שיחה אמיתית, ולהשאיר את הצד השני פגוע- כל אלה מורידים הרבה יותר נקודות על סקאלת "הכבוד". מכובד ופשוט יותר להודות ולבקש סליחה.

הראש שלנו מלא "סרטים", שברוב המקרים אין להם אחיזה במציאות. המחשבה שההתנצלות תפתח תיבת פנדורה עצבנית, גורמת לנו פשוט לפחד. אנו חוששים שמסליחה על איזו הערה אומללה, נמצא את עצמנו בתוך שיחה על האמא שלנו או על מה שעשינו בשנת 2000. האמת? יכול להיות שזה יקרה, אבל זה תלוי רק באופן שבו תבחרו להתנצל. אם תבואו בגישה של: "סליחה ממי. אז את מעביר/ה לערוץ הספורט/האופנה?" – הסוף יהיה מר. אבל אם תתנצלו בצורה כנה, ישירה ואמיתית, בתוספת מגע נעים, זה בהחלט יכול לסגור את הסיפור.
אם נתקלתם בתגובה שלילית, הזכירו לעצמכם את הסיבות שבזכותן אתם מתנצלים, וזכרו שבחרתם באופציה הזו כי היא תמיד עדיפה. אל תשכחו לרגע שעשיתם את מה שנכון, וזה בסופו של יום מה שחשוב באמת, לכם ולזוגיות שלכם.

גמר חתימה טובה!
שלכם, ריקי

לתגובות, שאלות, והתייעצות
riki.coach@gmail.com

054-5919824

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך