על בלימה רגרנטיבית שמעתם? היתרון הנוסף שברכב חשמלי

מבנה הפעולה המיוחד של מכוניות חשמליות מאפשר להגדיל את טווח הנסיעה בכל פעם שאתם לוחצים על הברקס ולא רק. המערכת גם מאפשרת בלימה הדרגתית ונעימה בהרבה. על יתרון נוסף ופחות מוכר של רכב חשמלי
קרדיט: Shutterstock.

אורן הדר

המהפכה שחולל רכב חשמלי בישראל מתבטאת במספר רמות ברורות: הוצאות הנסיעה שקולות לשל מנוע בעירה פנימית שעושה 50 ק"מ לליטר, סביבת הרכב הרבה יותר שקטה, הנהיגה מדויקת והתחזוקה זולה בהרבה משום שאין צורך בטיפולי מערכות דלק, בוכנות ושאר הרכיבים הרגישים במכוניות בנזין ודיזל. 

אבל רכב חשמלי אמין יספק לכם עוד כמה יתרונות, אותם מתחילים להרגיש רק כשמתחילים לנסוע. למשל, הבלימה הכי נעימה שהרגשתם, שאפילו תחסוך לכם כסף. מאמר זה יסביר איך עובדת שיטת הבלימה הרגנרטיבית של מכוניות חשמליות, ומה עושים איתה. 

מהי בלימה רגנרטיבית? 

במכונית רגילה, הבלימה נשענת על חיכוך – הגלגל יושב על צלחת, אליה מוצמדת רפידת בלם, העשויה מחומרים עמידים לחום. כשלוחצים על הדוושה, הרפידה עוצרת פיזית את סיבוב הגלגל. 

לעומת זאת, במכונית חשמלית ישנה עוד שיטת עצירה. המנוע פועל כשזרם חשמלי עובר דרכו, ואפשר פשוט לנתק אותו ולהחזיר את האנרגיה בחזרה לסוללה. כך בעצם מתבצעת רגנרציה – התחדשות. בלימה רגנרטיבית בעצם מבטיחה שהאנרגיה לא תלך לאיבוד, ותישמר במכונית שלכם. ההשפעה הברורה ביותר היא על טווח הנסיעה, שעולה באחוזים רבים הודות למערכת. 

רכב חשמלי מצויד גם בבלם חיכוך סטנדרטי, שמופעל בדוושה ונועד לעצירות חירום, בעוד הבלם הרגנרטיבי הוא ידית קטנה לצד ההגה, שאפשר להשתמש רק בה ולהשיג האטה הרבה יותר הדרגתית, נוחה ונעימה.  

איך זה עובד? 

לחיצה על ידית הבלימה תנתק את זרימת החשמל, והמנוע יתחיל לעבוד במודל הפוך, ויתפקד כגנרטור. הזרם ייצור שדה מגנטי בכיוון מנוגד לתנועה הקודמת, וכך יעזור בעצירת סיבוב צירי הגלגלים. 

מדובר בשיטה מוכרת היטב, שקיימת בתעשיית הרכבות החשמליות. באירופה אף תועדו מקרים בהם הרכבת שבלמה היתה כל כך כבדה, שייצרה יותר חשמל משצרכה עבור נסיעה סטנדרטית קדימה. בשבדיה אף ישנו מקטע מסילה המקשר בין מכרות ברזל לנמל בנורבגיה, בו בלימת הרכבות מעבירה עודפי חשמל באופן קבוע לרשת החשמל האזורית, להנאת התושבים. 

איך משתמשים בבלימה רגנרטיבית? 

ידית הבלימה הרגנרטיבית מגיעה עם מספר רמות בלימה, כדי שתוכלו לכוון אותה בהתאם לדפוס הנסיעה. למשל, כשנוסעים בפקקים או בתוך עיר, סביר שתבצעו הרבה האטות – לפני פניות, תמרון בתוך רחובות וכן הלאה – ולכן יתכן שתרצו שהבלימה תהיה חזקה יותר. 

לעומת זאת, בנסיעה באזור כפרי או כביש פתוח, תוכלו להסתדר עם בלימה רכה, וליהנות מההדרגתיות שלה. זיכרו שבכל עת תהיה זמינה לכם גם דוושת הבלם הרגילה; היא פשוט עוברת להיות אמצעי חירום נטו, כשהרבה יותר נוח להשתמש בידית הרגנרטיבית. 

מה היתרון של בלימה רגנרטיבית? 

מלבד חיסכון בחשמל ותוספת לטווח הנסיעה, הבלימה הרגנרטיבית מאפשרת נהיגה יותר נוחה ובלימה עדינה, שלמשל מתאימה מאוד למשפחות עם תינוקות. בנוסף, בלימה מסוג זה מאפשרת לחתוך משמעותית את עלויות התחזוקה שלכם. 

מכונית חשמלית היא בדרך כלל כבדה יותר ממכונית רגילה, בגלל תשתית הסוללות הגדולה שמותקנת בה  ולכן, השחיקה של רפידות הבלמים הרגילים שלה, יותר מהירה משל מכונית בנזין או דיזל ומצריכות בדיקות והחלפות תכופות יותר. אך כשעובדים עם הבלימה הרגנרטיבית, מצמצמים בעשרות אחוזים את שחיקת הרפידות, ומבטיחים את שימור הפער בעלויות השוטפות מול אלו של רכב עם מנוע בעירה פנימית. נהגים רבים מסכימים שלא קשה להתרגל לנהיגה עם ידית הבלימה הרגנרטיבית, 

סיכום

העליה המתמדת במחירי הדלק ויוקר המחייה דחפו נהגים רבים בישראל לעבור לרכב חשמלי, מתוך מניעים של צמצום הוצאות נסיעה ותחזוקה. הבלימה הרגנרטיבית היא מנגנון נוסף ברכב החשמלי שמאפשר נהיגה חלקה ונעימה עבור כל יושבי הרכב וגם חיסכון בהוצאות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך