תופעות של לחץ מתמשך שחשוב להכיר

לחץ כרוני הינו בעל השפעה שלילית על הבריאות ועל איכות החיים. לחץ נפשי עמוק ומתמשך עלול לגרום לתופעות גופניות ונפשיות המשתנות מאדם לאדם. מחקרים שונים מצביעים על כך שללחץ עלולות להיות השלכות כמו קשיי נשימה, היות ובעת לחץ נוטים לנשום מהר יותר על מנת להפיץ דם עשיר בחמצן לגוף
תמונה: RF123

סימפטום נוסף של לחץ בא לידי ביטוי בפעילות של מערכת העיכול שעלולה להשתבש ולגרום לתופעות כמו כאבי בטן, נפיחות והקאות.
יש מי שמגיבים ללחץ גם באמצעות התכווצות שרירים ובכל מקרה, מתח יכול להעלות את הדופק, להגביר סיכון ללחץ דם גבוה ולפגוע במערכת החיסונית.
ללחץ יכולות להיות השלכות גם על אובדן חשק מיני, נדודי שינה, חוסר תיאבון או להפך – תיאבון מוגבר שנתפס כאכילה רגשית, דכדוך והתקפי פאניקה. מצבי לחץ יכולים גם לשבש את אופן קבלת ההחלטות.
מזהים את התסמינים – מגיבים בהתאם
מומלץ לזהות את התסמינים של הלחץ על מנת לנסות לשלוט במתח ולהפחית חרדה: רעד, צמרמורת, שרירים מתוחים, דופק מהיר, עצבנות או דכדוך הינם יכולים להיות תסמינים של לחץ. לאורך זמן התסמינים יכולים לבוא לידי ביטוי בדמות חרדה, הפרעות אכילה, בעיות במחזור, הפרעות בתפקוד המיני או נשירת שיער. לחץ כרוני יכול לגרום לשינויים גם במראה הפיזי (יש סברה שלחץ קיצוני עלול גם להאפיר את השיער של אנשים בטרם עת) וכן לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי. למשל, לגרום לבעיות זיכרון ושכחה.
לחץ נפשי עלול להתפרץ ולהחמיר בתקופות מסוימות בחיים כמו מעברים ושינויים – מעבר דירה, שינויים במערכת הזוגית והמשפחתית ולהתבטא גם בדמות נדודי שינה בהריון.
לחץ משפיע על השינה, וחוסר שינה עלול להחריף את הלחץ ולכן חשוב מאוד לנסות להפחית את הלחץ וללמוד איך להירדם מהר ולישון טוב יותר בלילה.

כיצד להתמודד עם לחץ מתמשך?
ברגע שמזהים לחץ, חשוב מאוד לבצע נשימת בטן עמוקה (המכונה גם נשימה סרעפתית), שיכולה להסדיר את קצב הלב, לשפר את החמצן של הדם ולסייע בשחרור הלחץ.
ניתן להתחיל בנשימה דרך האף על מנת למלא את בית החזה ולהרגיש תוך כדי את הבטן מתרחבת ולחזור על התהליך מספר פעמים עד שחשים באפקט מרגיע.
שיפור איכות השינה אף הוא חיוני להפחתת לחץ מתמשך. כדאי לבצע טכניקות הרפיה, להימנע מארוחות כבדות לפני השינה, להפסיק צריכת ממריצים כמו קפאין לפחות כ-6 שעות לפני זמן השינה. אפשר גם לנסות אמבטיה חמה כאמצעי הרגעה לפני ההליכה לשינה או כשיש תחושה שהלחץ גובר.
פעילות גופנית על בסיס קבוע (אך לא סמוך לזמן השינה) יכולה להעלות את מצב הרוח ולהפחית מתח וכדאי לבדוק כיצד אפשר לשלב את הפעילות כחלק משגרת החיים.
מבחינת שינויים תזונתיים – ההמלצה היא להימנע מצריכה של מאכלים מעובדים, עתירי סוכר וחומרים משמרים ולהעדיף מאכלים המבוססים על רכיבים טריים. 

המרת מחשבות שליליות בחיוביות, זיהוי גורמי הלחץ וצמצומם, תמיכה מאיש מקצוע או מקהילה יכולים אף הם לסייע להתמודד עם תופעות של לחץ נפשי מתמשך

ניתן לנסות להיעזר גם בתוספי תזונה או מוצרים שונים מן הטבע. ישנם תמציות פרחי באך אשר יכולות לסייע במצבים שונים, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע המטפל בפרחי באך על מנת לדעת איזה תמציות כדאי ליטול. אפשרות נוספת היא תמצית רסקיו המבוססת על 5 תמציות פרחי באך שונות. ישנו גם את הרסקיו לילה אשר מבוסס על 6 תמציות פרחי באך, בתוספת של תמצית הוויט צ'סטנאט.  

בשיתוף פרמה גורי

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך