נשים מאשדוד רוצות לנצח את השעון הביולוגי

שלוש נשים מאשדוד, נשות קריירה מוכרות, בחרו להקפיא ביציות בשיטה חדשנית, בעלות של עשרות אלפי שקלים, כדי ללדת בגיל מאוחר יותר

גם באשדוד יש נשים שהחליטו להילחם בשעון הביולוגי, ומשקיעות סכומים בלתי מבוטלים, כדי להבטיח את האפשרות להביא ילדים לעולם בעיתוי ובזמן שנוח להן. אחרי שנים אחדות שבהן דובר על אפשרות תיאורטית לשימור פוריות שלא מסיבות רפואיות באמצעות הקפאת ביציות לא מופרות, הליך מסובך שסיכויי הצלחתו היו עד לפני כעשור נמוכים יחסית, הטכנולוגיה העכשווית מאפשרת לעשות זאת.

המשמעות היא ברורה – נשים יכולות להשתחרר מכבלי השעון הביולוגי והלחצים החברתיים למציאת בן זוג, ולהרות וללדת במועד שיהיה נוח להן.
מסקר מקיף שהתקיים לא מכבר, עולה כי בשנים האחרונות נרשמה עלייה תלולה של מאות אחוזים במספר הנשים שמתעניינות בהקפאת ביציות. בארץ ישנן יותר מ-700 נשים המעוניינות לממש את האמהות בשלב מאוחר יותר בחייהן. עיתון "המגזין" מכיר לפחות שלוש נשים מאשדוד שעברו תהליך דומה, וההערכה היא שיש עשרות נשים מעיר הנמל שכבר לא יצטרכו לבחור בין קידום בקריירה ובין אמהות, ולא ייאלצו למהר למצוא בן זוג כדי להקים משפחה.

יחד עם זאת, החגיגה עלולה להתגלות כמוקדמת מדי, בעקבות בדיקה שנערכה לא מכבר על ידי עיתון "ידיעות אחרונות". רובן הגדול של הפונות מתקשות לשאת בעלותו הפרטית הגבוהה של ההליך החדשני, כ-15 אלף שקל למחזור טיפולים בודד ולהקפאה של עשר שנים, ועוד אלפי שקלים לתרופות הנדרשות לצורך כך, שאינן נכללות בסל הבריאות.

הטכנולוגיה הרפואית הביאה בעשורים האחרונים לפריצות דרך מזהירות בתחום הפוריות. זוגות שנחשבו בעבר עקרים הופכים להורים כדבר שבשגרה. נשים יולדות בעשורים החמישי והשישי לחייהן באמצעות תרומת ביציות, וגברים מעמידים צאצאים לאחר מותם בזכות שיטה שנויה במחלוקת להפקת זרע מהגוף. אבל על מכשול משמעותי אחד המדע עוד לא הצליח להתגבר: גיל האישה היה ונשאר עדיין הגורם החשוב ביותר בפוריות שלה. כל הביציות שיש לאישה נוצרות כבר בשלב העוברי, כך שתינוקת נולדת עם כשני מיליון ביציות. עד שימלאו לה 36, יירד המספר הזה לכ-34 אלף. שיא הפוריות הוא בסביבות אמצע שנות ה-20 שלה, ומגיל 35 יהיה לה קשה יותר להיכנס להיריון ולשמור עליו. במילים אחרות, הרבה לפני גיל המעבר חלה ירידה דרמטית בפוריות האישה. את השורה התחתונה הזו הטכנולוגיה לא הצליחה לשנות. לאישה בת 25 שעוברת טיפולי הפריה ויש לה 20 ביציות, יש 60-70 אחוז סיכוי להיקלט להיריון, הסיכוי של אישה בת 40 עם מספר דומה של ביציות להרות עומד על 5 אחוזים בלבד, כי הביציות שלה מבוגרות. בניסיון לגבור על הטבע, נולדה הטכנולוגיה החדשה המשמשת כיום לשימור פוריות. בעבר הוקפאו ביציות באופן איטי, באמצעות הורדת הדרגתית של הטמפרטורה שבה נשמרו, מ-37 מעלות (חום הגוף) למינוס 196 מעלות. אבל תהליך ההקפאה האיטי גרם להיווצרות גבישי קרח שפגעו קשות באיכות הביציות.
בשיטה החדשה, שהוכנסה לשימוש בשנים האחרונות ונקראת ויטריפיקציה, מוקפאות הביציות במהירות רבה מאוד, כך שהנוזל המצוי בהן לא מספיק להתגבש לקרח, וגם תהליך ההפשרה נעשה בקצב מהיר.

אם בעבר היו מגיעות למרכזי הפוריות נשים בנות 30 לערך, שאין להן בני זוג, והיו מספרות שהן בחרדה בגלל השעון הביולוגי שלהן, למרכזי הפוריות לא היה למעשה מה להציע לאותן נשים. האפשרות היחידה הייתה הקפאת עוברים מתורם זרע. השיטה החדשה מסמלת מהפכה של ממש בתחום. מדובר בהקפאה מהירה המתבצעת בתוך מאיות השנייה, יוצרת זיגוג של הביצית, ממש כמו זכוכית, ומאפשרת להגיע לאחר ההפשרה לשיעורי הפריה דומים לאלו של ביציות שלא הוקפאו. בשיטה החדשה, 95 אחוזים מהביציות שורדות את ההקפאה, לעומת 60 אחוזים בלבד בשיטה הקודמת, מה שמאפשר היום להציע לנשים את האפשרות להקפיא ביציות בלב שלם.

מדובר בטרנד עולמי, כאשר בחלק מהמקרים חברות גדולות (אפל ופייסבוק לדוגמא) הסכימו לממן הקפאת ביציות בעבור העובדות שלהן, כדי לאפשר להן להתרכז בפיתוח הקריירה. גם משרד הבריאות בישראל החליט לאפשר לנשים הקפאת ביציות מסיבות שאינן רפואיות. היוזמה נולדה מהשטח, בעקבות שורה של פניות של נשים שלא מצאו בן זוג ורצו לשמר את כוחן ללדת ילד.

איך זה עובד?
מדובר בתהליך מורכב שמתבצע בפרק זמן של מספר שבועות. במשך שבועיים המטופלת מקבלת זריקות הורמונים יומיות, במטרה לגרות את השחלות לייצר מספר רב של ביציות. בפעולה קצרה הנמשכת כרבע שעה ונערכת בהרדמה כללית, נשאבות הביציות הבשלות מהשחלה באמצעות מחט. לאחר מכן הביציות שנשאבו נבדקות במעבדה תחת מיקרוסקופ. הטובות ביותר מתוכן נבחרות להקפאה. הביציות מוקפאות במהירות רבה, בתוך שניות ממש, ומאוחסנות בקשיות דקיקות במכלים מיוחדים, בטמפרטורה של מינוס 196 מעלות. לצורך ההפריה מחממים חלק מהביציות בחזרה לטמפרטורת הגוף, מפרים אותן ומאחסנים להשגחה, כדי לוודא שהן מתפתחות. הביציות המופרות מוחדרות לחלל הרחם דרך הנרתיק, באמצעות צנתר מיוחד בתקווה שיתפתחו להיריון.

בשלב הזה, חשוב לציין, אין עדיין ניסיון רב בשימוש ביציות שהוקפאו והופשרו בשיטה החדשה. על פי הנתונים שנאספו, עד היום דווח בישראל על 46 הריונות בלבד שהושגו באופן הזה, ורק 17 מההריונות האלה הסתיימו בלידת תינוק. ובכל זאת, בעולם הרפואה בארץ אופטימיים מאוד, ומדווחים כי יש מקרה שהתרחש לאחרונה על כך שאישה שהקפיאה ביציות לשימור פוריות מסיבות חברתיות, ילדה בסופו של תהליך תינוק בריא. בעולם יש כבר מאות מקרים שכאלה, שילדים הגיחו לאוויר העולם מביציות שהוקפאו בשיטת הוויטריפיקציה. הפיתרון הוא אידיאלי לאישה בתחילת שנות ה-30, שעדיין לא מגובשת בתכנון המשפחה שלה.

שלוש נשים מאשדוד כבר עברו את הטיפול החדשני

מבדיקה שערך עיתון "המגזין" עולה כי שלוש נשים מאשדוד, רווקות המפתחות קריירה מצליחה, החלו בהליך של הקפאת ביציות מסיבות שאינן רפואיות. לכל השלוש עדיין אין ילדים, אחת מהן היא דתייה.
כל אחת מהנשים הוציאה כבר בשלב הראשוני עשרות אלפי שקלים על מחזור הטיפולים הראשון. אנשי מקצוע מבהירים בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי מדובר בטיפול שמתאים למרבה הצער ל"עשירות בלבד", שחלקן יכולות להגיע להוצאה של 100 אלף שקל על כמה מחזורי טיפול.

אחת הנשים שמערכת העיתון הצליחה לאתר היא אורלי, אשדודית בשלהי שנות ה-30 לחייה, רווקה שעברה כמה וכמה קשרים רומנטיים אך לא מצאה את האביר על הסוס הלבן. רוב חברותיה, שלמדו עימה באחד המקיפים המוכרים בעיר, כבר התחתנו מזמן והביאו לאוויר העולם שניים ושלושה יורשים. אורלי החליטה לעשות מעשה: "המחשבה על תינוק שאני כנראה מפסידה, בגלל שלא מצאתי גבר כלבבי, לא הרפתה ממני. הייתי חולמת על כך בלילות וקמה עם אותן מחשבות כל בוקר. שמעתי על הפוריות הדועכת והבנתי ששעון החול אוזל, שאני מגיעה לנקודת אל-חזור. קבעתי פגישה בבנק הזרע, אבל המחשבה להביא ילד לבד בגיל הזה, מבלי שיש לי דירה או גב כלכלי איתן, נראתה לי ממש לא אחראית. אחרי התייעצות עם הגניקולוג שלי, החלטתי ללכת על הקפאת ביציות כדי לנסות לשמר את היכולת שלי להביא בעתיד ילדים יחד עם בן הזוג שבטח יגיח לחיי במוקדם או במאוחר, ולא מתורם זרע אלמוני שאני לא מכירה".

אורלי נאלצה להיפרד לשלום מ-20 אלף שקל על כל הטיפולים להקפאת הביציות. "לא רציתי לערב את המשפחה שלי, ורק לאחר שיחות ארוכות, הסכימו לפרוס לי את התשלומים כדי שאוכל לעמוד בהוצאה הכספית הכבדה. לא הייתי מוכנה לקבל את זה שכסף ימנע ממני בעתיד להביא ילד לעולם", היא אומרת. הרופאים הצליחו להפיק מגופה של אורלי 15 ביציות, ולמרות ההמלצה לעבור מחזור טיפולים נוסף כדי להגיע ל-20 ביציות להקפאה, אורלי פשוט ויתרה בגלל השיקול הכלכלי.
חלק מאנשי המקצוע טוענים כי מדובר בבעיה של ממש, כי הקפאה של 20 ביציות בלבד לאישה בסביבות גיל ה-40, מעמידה את הסיכוי לצלוח את הלידה בשלום על אחוזים נמוכים יחסית. אישה צריכה לעבור את הליך הקפאת הביציות לא מעבר לגיל 30, אם ברצונה להגיע באחוזים טובים להשלמת המהלך וללידה מוצלחת. כמו כן יש צורך להקפיא לא פחות מ-60 ביציות, פי שלושה מהמקסימום המותר היום בחוק, כדי להשיג הסתברות של 90 אחוזים להגיע ללידה תקינה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך