זה רק מטקות ושמיים…

ענף המטקות נבחר לא מכבר לאחד מעשרת הדברים הכי ישראלים שיש, כמעט בכל פינה בחוף ניתן לשמוע את תקתוקי הכדור, צליל שכבר הפך לחלק בלתי נפרד מחוויית הביקור בחוף הים. בשנים האחרונות קיבל הענף תפנית לכיוון תחרותי ומקצועי יותר. בת-אל נחמני וגל משה הם שניים מהאחראים להובלת השינוי הזה גם באשדוד, ועכשיו הם רוצים גם לקיים כאן תחרות מקצועית
צילום: חיים נתיב

אי אפשר להיות אדישים למטקות. יש את אלה שמשחקים ויש את אלו שסובלים. את המטקות תמיד נמצא בחוף הים, ומאחר והרבה יותר קל לשחק על חול רטוב, הן גם יהיו קרוב מאוד לקו המים, איפה שכולם אוהבים להיות. בין אם אתם רוחצים, משתזפים, או כאלה שצועדים לאורך החוף, קו המים יהיה המקום בו תבלו את פרק הזמן הארוך ביותר מסך השהייה שלכם בחוף הים, לכן אין דבר יותר מרגיז מאשר לגלות פתאום שני שחקנים שקמים עם מטקות ומתמקמים להם מטר מכם, כשהכדורים שורקים לכם מעל הראש.

אם אתם שחקני מטקות, אתם צריכים את המרחב שלכם, שתוכלו לשחק בשקט, מבלי שילדים קטנים יתרוצצו לכם בין הרגליים, בלי שרצים וצועדים יחתכו לכם את קו המשחק, ובלי לחשוש שמא כדור טועה יפגע בבטנה של איזו משתזפת שתסנן כלפיכם כמה קללות.
לאחרונה, הולכת ומתגבשת לה קבוצת שחקני מטקות שרוצה להפוך את הענף הזה למקצועני. לא מקצועני ברמה שזה יהיה מקור הפרנסה שלהם, אבל מקצועני ברמת המשחק, הציוד, ההתנהלות והתחרויות.

תחרויות? מטקות? אתם בטח שואלים את עצמכם איך בכלל ניתן לשפוט את הענף הזה או לקבוע מי מנצח. אז תתפלאו לשמוע כי הענף הולך ומתמסד, ותחרויות מתקיימות במקומות שונים ברחבי הארץ בהשתתפות מאות שחקנים. אחת כזו התקיימה ממש בסוף השבוע האחרון, בקריית חיים שבחיפה, בהשתתפות כ-40 זוגות שחקנים. את קבוצת מטקות אשדוד ייצגו בת-אל נחמני וגל משה, בני זוג שהכירו בזכות המטקות ומהווים את הרוח החיה שמאחורי קבוצת מטקות אשדוד.

"התחלנו לקחת את העסק בצורה רצינית לפני שלוש שנים", מספר גל משה, "בהתחלה היינו בקבוצה בקושי עשרה אנשים והיום אנחנו קרוב ל-60, וכל הזמן מצטרפים אנשים חדשים".

ומתי הפכתם את זה מתחביב מקומי למשהו שהוא ברמה ארצית?
"אחרי כמה חודשים כשכבר היה חורף וקשה לשחק עם הרוחות והכל, שמענו בת-אל ואני על רמפה מיוחדת שסידרו ליד חוף גורדון בתל אביב, שם המקום תחום בקירות וברזנט ואפשר לשחק גם בחורף, אז נסענו לשם במשך שלושה חודשים, שבת אחרי שבת ומצאנו את עצמנו יושבים בצד מבלי שמישהו בכלל פונה אלינו ומציע לנו להצטרף. לאט לאט התחלנו להכיר שחקנים מקומיים ולהיכנס לעניינים".

אז למה לא לסדר רמפה כזאת באשדוד?
"האמת שלפני שנה וחצי בערך, ראש העיר ד"ר לסרי עבר במקרה במקום וראה אותי משחק שם. הוא קרא לי אליו ושאל כמה שאלות תוך שהוא מפנה אותי למנכ"ל חופית אדי בן ליש, כדי לבחון את האפשרות להקים באשדוד דבר דומה. קיימנו פגישה ודווקא הייתה כוונה טובה אבל זה איפשהו התמסמס".

אז איפה אתם משחקים בינתיים?
"יש לנו מקום קבוע בחוף הקשתות בחלק הדרומי יותר, הלא מוכרז. נכון, זה לא נעים אם פוגע במישהו כדור אבל אנחנו משחקים במקום בו אין מתרחצים או משתזפים, אנשים כבר יודעים שזה המקום שלנו".

אז מה כל כך שונה במשחק המקצועני?
"המשחק התחרותי שונה ממשחק המטקות שכולם מכירים מהים. יש סגנון של מגן ותוקף, כל פעם מחליפים תפקידים בינינו. כשהגעתי לחוף באשדוד בפעם הראשונה עם מטקה של הגנה אנשים התחילו לצחוק עליי. היום יש יותר מודעות לחשיבות הציוד והכל".

ציוד לא זול אם לומר את האמת.
"בכל ענף ספורט אם רוצים להתאמן עם ציוד מקצועי אז זה עולה כסף. מחיר מטקה נע בין 300-1200, זה כמו מחיר של נעלי ריצה טובות, מחבט טניס מקצועי או חליפת גלישה. גם כאן מה שקובע את המחיר זה כמובן היצרן אבל גם כמות השכבות, הקרבון, עובי/משקל וכדומה".

בשבת האחרונה הייתם בתחרות בחיפה. זה גם עסק יקר?
"ממש לא. כמשתתף אתה משלם 40 שקל לכל מקצה בו אתה רוצה להשתתף ואתה מקבל חולצה. בתחרות הזו למשל השתתפו 40 זוגות, והזוכים, מעבר לגביעים קיבלו גם פרסים שונים. סוף שבוע למקום ראשון, 500 שקל למקום השני, ארוחה זוגית למקום השלישי".

צילום:  חיים נתיב
מטקות אשדוד

לא ממש פרסים יקרי ערך
"אנשים לא באים לתחרויות האלו בשביל הפרסים וגם לא כל כך בשביל הכבוד או התואר. אנשים באים בשביל לפגוש שחקנים מכל הארץ. באירוע כמו זה מתקבצים מאות אנשים, שחקנים, שלא כולם משתתפים בתחרות אבל כן משחקים בשביל הכיף".

זה אירוע חברתי לכל דבר.
"לגמרי. אנשים מגיעים ממש מכל הארץ. יש שחקן אחד שמגיע מאילת ויש שחקנים שמגיעים מדימונה, ירוחם וצפונה עד נהריה".

איך יש שחקנים במקומות שאין בהם ים?
"זה אמנם משחק של ים אבל לא באמת חייב ים בשביל לשחק. הענף לא מתפתח במקומות שאין בהם ים כי זה חלק מהחוויה ושם מתחילים, אבל שחקנים מנוסים ומקצוענים יכולים לשחק בכל מקום".

באשדוד יש ים. מתי תהיה תחרות בעיר?
"האמת אנחנו בדיוק מתחילים לעבוד על זה ולבדוק את כל מה שצריך בשביל לארגן כזה אירוע, מבחינת העירייה, נותני חסויות ושחקנים. כמובן שנשמח עם מחלקת הספורט תרים את הכפפה יחד איתנו ותעזור לנו להפיק את זה. זה יוסיף המון לעיר".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך